Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 900ng lite olika småfel

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    900ng lite olika småfel

    hej jag köpte en 900 turbo -97 i lördags och nu börjar jag upptäcka lite små fel som jag undra hur man löser.
    1.innerbelysningen tänds inte när jag öppnar dörren spelar ingen roll vilket läge knappen är i.
    2.dioden på brädan lyser hela tiden.
    3.ena dosan till larmet funkar inte,köpte nya batterier idag men det hjälpte inte.
    den vänstra dioden på dosan lyser inte när jag trycker på knappen men den högra gör det dock så lyser den rött.
    4.tankmätaren går inte upp till fullt den stannar på 3/4 även fast jag tankar fullt.
    5.lampan på nyckeln funkar inte vars hittar jag en ny (vet att det är en bagatell men sitter den där så vill jag att den funkar)

    nån som kan hjälpa mig med det här?

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 953
    Medlem#
    Dolt

    Re: 900ng lite olika småfel

    Välkommen till forumet och grattis till bilen.

    1. Gäller det alla dörrar eller bara förardörren? Fungerar övriga så är det dörrkontakten som är boven.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    772
    Medlem#
    7119

    Re: 900ng lite olika småfel

    1. Kanske är säkringen som har gått.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 486
    Medlem#
    9481

    Re: 900ng lite olika småfel

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    1. Kanske är säkringen som har gått.
    Nja den säkringen till belysningen går till en hela massa annat så då skulle det märkas ganska väl.

    1: säkerligen någon av dörrkontakterna som krånglar, tämligen lätta att byta, en skruv och sen plocka ut, kan ju kanske fungera med rengöring, sitter en fjäder i dessa som tenderar att gå av ibland och då funkar inte brytaren som den ska.

    2: låter ju som nått fel med larmet, åk till Saab och se om det finns några felkoder.
    3: sliten dosa, när det lyser rött så är det bagagluckan du styr, men troligen är kontrollen dålig, kan vara värt att skaffa en ny då det inte går att programera in nya om det inte finns minst 1 fungerande dosa, skulle du tappa den andra dosan så är det larmbyte=dyrt.
    4: troligen fel på flotören i tanken, någon har säkerligen bytt soppapump och inte monterat det riktigt rätt, lyft sätet och se om man klippt upp ett hål där för att byta pump, man brukar göra så framför att plocka ner hela tanken, är lite pill att fixa dock, men montera isär och sätt ihop igen, fast rätt...
    5: batteriet i nyckeln är med största sannolikhet slut, dela nyckeln och köp ett nytt motsvarande batteri.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: 900ng lite olika småfel

    kollade idag och om jag öppnar bakdörrarna så tänds innerbelysningen men inte om jag öppnar framdörrarna så då är det nog kontakterna.
    batteriet i nyckeln har jag byt så den är inte felet så då måste lampan vara trasig.
    är det bara saab som kan kolla larmet eller kan vilken verkstad som helst det?.
    var förbi saab idag och kollade lite en ny larmdosa kostar 1000kr jäkligt dyrt tycker jag finns det inget annat sett att lösa det?
    pumpen är bytt det har jag kvitto på men jag tror att dom hade ner tanken för det är nämligen bytt tankbanden också hur gör jag då måste jag ta ner tanken också elle kan jag kolla uppifrån?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 486
    Medlem#
    9481

    Re: 900ng lite olika småfel

    Hur längesedan vad det de bytte pumpen?
    Om du har garanti kvar på jobbet tycker jag helt klart verkstaden ska rätta till det hela, har man betalt dyrt för jobbet så ska man ju kunna förutsätta att det är rätt gjort och funkar som det ska.

    larmdosa kan du köpa beg, tex här på forumet, brukar gå att köpa bra beg dosor för runt 100lappen, en del vill ha uppåt 500kr men det är långt öcer vad skroten tar, 100-200kr någonstans är rimligt.
    Sen kostar det ju en slant att få det inprogramerat, skulle du dock stå utan fungerande dosa så går det inte lägga in nya utan du får byta enheten i bilen + dosa och då blir det genast mer 1000lappar.
    Larmet tror jag lämpligast kollas upp på Saab, tex i samband med programeringen av larmdosor, så får du nog det till ett bra pris.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: 900ng lite olika småfel

    pumpen byttes i februari i år men av förra ägaren så reklamera blir nog svårt
    nu har jag ett värre fel jag gjorde nämligen en motortvätt idag och nu startar inte bilen,fick lite skumma fel i början så funkade inte elhissarna och blinkersen men dom kom tillbaka men då slutade bilen starta alla lampor tänder men det händer inget startmotorn går inte och pumpen hörs inte,vad kan felet vara?
    är ny på saab så förklara tydligt

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: 900ng lite olika småfel

    bytte tändkassetten idag men det vart ingen skillnad vad kan det då vara tror ni?
    börjar bli ganska uppgiven nu

Liknande ämnen

  1. Vad skiljer de olika Ljudsystemen (AS) På 900NG?
    Av Cabsteekarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 00:52
  2. Skillnad olika insug 900ng
    Av Edvard_A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 22:59
  3. Olika styling firmor me kjolpaket 900ng??
    Av Frille^saab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 00:17
  4. Olika rattar till 900ng??
    Av Talladega-98 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 12:17
  5. Olika Vxl-Spakställ på 9-3og vs 900ng?
    Av Weggen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •