Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Hej

    Jag har själv ett steg 2 från Maptun och ska snart uppgradera till steg 3. Är lite nervös och nojig inför besiktningen dock, särskilt med tanke på att målet är steg 4 så småningom. Nu till min fråga. Köpte Bilsport idag och där vimlar det av bilar med megatrimm och de har reg skyltar allihop så jag antar att de körs på vanliga vägar. Hur i helsike klarar de besiktningen????? Mina 320 hkr (så småningom) vs 800+ kusar är ju larvigt att ens jämföra. Snälla upplys mig, vad är det som gäller hos besiktningsmannen egentligen.

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Det bör inte vara något problem då steg 3 inte direkt syns att bilen är trimmad förutom lite grövre avgas.

    Ja har besiktat min bil med 300hk ett antal gånger utan att de ens sagt ett ljud om det.

    Är du dock fortf orolig för det så lägg i orginal mjukvaran innan med din maptuner.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    415
    Medlem#
    8398

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Har hört historier om mutning där bilar gått genom med blankt papper.
    Sen har väl, tro det eller ej, besiktningsmän både vänner och bekanta som man kan se mellan fingrarna med.
    Tror att det kan hända lite då och då att man har flyt helt enkelt.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    117

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Dom flesta har ju en besiktningns motor som är original. Annars är de väl en mindre Turbo och nedställt program

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 930

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Har hört att köpa en identisk bil men hålla en org.
    Besikta den, sen byta plåtar.


    Många kör väl obesiktat med. Synnerligen BMW turbos.
    Men blinkar farbror blå med lysena i backspegeln för man åker obesiktat med 700-800hk så är det nog inte så många svänger åt sidan.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    415
    Medlem#
    8398

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Citat Ursprungligen postat av Ante_hedis
    Dom flesta har ju en besiktningns motor som är original. Annars är de väl en mindre Turbo och nedställt program

    _
    Stämmer bra det. Vid ett besök hos maptun för några år sedan var en kund inne med en og9-3 för motorbyte till en besiktningsmotor. Går ju om man skiter pengar, för han bytte tydligen till besiktningsmotorn, åkte och besiktade, sen tillbaka för ett byte till racemotorn. Alltså två byten på ett bräde.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91

    Många kör väl obesiktat med. Synnerligen BMW turbos.
    Men blinkar farbror blå med lysena i backspegeln för man åker obesiktat med 700-800hk så är det nog inte så många svänger åt sidan.
    Är väl inte så dyra böter på att köra obes har jag för mig? Ett par tusenlappar eller så. Man sparar ju en del på att inte åka till besiktningen också Man kan ju försäkra och ställa på ändå, så att åtminstone trafikförsäkringen gäller. Bättre att ta böterna som en man än att larva sig och åka från snuten tycker jag.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 607

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Dom frågade tom om min 185hk cab va chippad (det är den inte) så verkar lustigt att man skall komma igenom med så pass mycket.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Dom frågade tom om min 185hk cab va chippad (det är den inte) så verkar lustigt att man skall komma igenom med så pass mycket.
    Att fråga om en saab med trionic är chippad visar ju endast på de flesta besiktningsmäns totala inkompetens.

    Det finns en handfull riktigt duktiga, kunniga även i stockholm. Är allt rätt gjort, avgasvärdena som de ska m.m. så finns ingen som helst anledning att inte kunna köra igenom med betydligt fler hästar än vanligt.

    Då 9000 finns med värmeplattor och magnetventil även på lättryckarna så lyfter ingen på ögonen om man som jag utrustat bilen med MV och ca 220hk mjukvarupållar mot 150 original.

    Fast sen finns det besiktningsmän som knappt släpper igenom en 9-5 Hirsch som sålts ny i det skicket genom Saabs nät.

    Det finns regler inom EU som vi måste följa. Det vet även besiktningen om. Men en del gnällspikar ute i landet är rent ut sagt hemska.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Det finns regler inom EU som vi måste följa. Det vet även besiktningen om. Men en del gnällspikar ute i landet är rent ut sagt hemska.
    Kan man verkligen säga så?
    I mitt tyckte så sköter dem ju bara sitt jobb, regelmässigt så ska det inte finnas några 800Hk bilar ute på gatan som är reggade med 150hk org, så kalla besiktningsmannen för gnällspik känns ju sådär, vart går gränsen för att sköta sitt jobb?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Så länge avgasvärdena stämmer på en måttligt trimmad bil, skulle jag väl tillagt kanske.

    Hade väl inget me 800hk-frågan o göra egentligen, men ändå.
    EU-reglerna talar sitt tydliga språk att just utsläppsvärdena ska vara det viktiga.
    Det är vanligare i andra länder att bilar med fler hästar får rulla på gatorna.
    Vi har ju krångelverket med typgodkännanden som i delar klart skiljer sig från andra länder gällande bedömning av saker som inte har med varken miljö eller säkerhet att göra. Trots att de ska följa exakt samma regelverk som övriga EU.
    Ibland undrar jag varför vi egentligen är medlemsland.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 816
    Medlem#
    3183

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Har man bara koll på mappningen så går även 800+ bilar med rätt avgasvärden på låglast/tomgång.

    Sen sitter i princip all effekt i turbon så det är bara att byta turbo/avgas så går den som orginal igen. Är dessutom den interna WG paj så går den än sämre

    /J
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 559

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Bland de vänner jag har, som har kraftigt trimmade bilar (500hk och uppåt) så besiktas de inte längre......
    Bilarna har blivit så pass extrema så de inte längre används speciellt mycket på gata (ok.. vi har oförskämt nära till Mantorp) och när de rullar på gata så är sannolikheten för att bli stoppad så liten så man kan bortse från den. Skulle det ändå ske...... ja då är inte bötern speciellt kännbar i det stora hela.

    Det man kan börja fråga sig... för den som är seriös, är vad försäkringsbolagen har att säga om olyckan skulle vara framme och du kör obesiktat.

    (som parentes.... en bekant har inte besiktat en enda bil under hela 2000talet och bara åkt dit en gång. Om han har en besiktad bil beror det på att han köpt den besiktad.....)
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Hade någon kört på min bil och det visat sig att dom är oförsäkrad/obesiktad så hade jag blivit skogstokig!
    Besiktningar och försäkringar är väl egentligen inte till för att skydda puckot bakom ratten, utan alla andra som puckot kan tänkas köra på.

    Jag kör själv trimmad bil och har absolut inget emot att folk modifierar sina bilar, så länge det sker med någorlunda vett. Att byta motor för att komma igenom besiktning kan jag tycka är någorlunda ok, för då besiktas iaf resten av fordonet (bromsar, chassie, kaross etc). En vråltrimmad motor i sig gör ju inte bilen trafikfarlig, förutsatt att föraren har vett nog att hantera kraften i motorn på ett vettigt sätt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Citat Ursprungligen postat av Gothmog II
    Hej

    Jag har själv ett steg 2 från Maptun och ska snart uppgradera till steg 3. Är lite nervös och nojig inför besiktningen dock, särskilt med tanke på att målet är steg 4 så småningom. Nu till min fråga. Köpte Bilsport idag och där vimlar det av bilar med megatrimm och de har reg skyltar allihop så jag antar att de körs på vanliga vägar. Hur i helsike klarar de besiktningen????? Mina 320 hkr (så småningom) vs 800+ kusar är ju larvigt att ens jämföra. Snälla upplys mig, vad är det som gäller hos besiktningsmannen egentligen.

    Tommy
    Jag byter motorn till en original med original avgas system och allt, sen är det inga problem
    Dock så brukar dom förstå att det inte är den motorn som sitter i normalt av någon anledning, sist kom jag in med gummistänk över framdörrarna som han skrattande anmärkte på

  16. #16
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Hade någon kört på min bil och det visat sig att dom är oförsäkrad/obesiktad så hade jag blivit skogstokig!
    Besiktningar och försäkringar är väl egentligen inte till för att skydda puckot bakom ratten, utan alla andra som puckot kan tänkas köra på.
    Det ska väl täckas upp av den försäkring som går in om man inte betalar i tid, som jag just nu glömt namnet på
    Den är väl så dyr just av denna anledningen

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 489

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    LÄrde mig "the hard way" med för mycket effekt,och då hade jag kanske 300+ ungefär. Då krävdes regbesiktning och tro mig det vill man INTE göra på en nyare bil.

    Idag får man ett föreläggande på att ställa om till original.

    Sen har inte besiktningsmannen till uppgift att jaga trimmare,han ska se till att bilen är trafiksäker,om han sen anser att 500 hästar saab inte är trafiksäker kan jag förstå den mannen. (jo jag har kört 500 hästars saab och med fel förare bakem den ratten blir det farligt!).

    När jag efter ett års jobb med byråkrati och ombyggnad fick igenom min gamla ng900 igen så sa besiktningsmannen.." Du,till nästa gång så lura oss istället för att hålla på med sånt här", Ärligt men sant!

    Se till att bilen är i gott skick så ses det mer mellan fingrarna med trim, se till att besiktningen jagar snåla och rent ut sagt dumma folk som åker med dåliga däck/bromsar/bussningar/fjädringar istället!

    /M
    Akta skinnet!

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Hade någon kört på min bil och det visat sig att dom är oförsäkrad/obesiktad så hade jag blivit skogstokig!
    Besiktningar och försäkringar är väl egentligen inte till för att skydda puckot bakom ratten, utan alla andra som puckot kan tänkas köra på.
    Det ska väl täckas upp av den försäkring som går in om man inte betalar i tid, som jag just nu glömt namnet på
    Den är väl så dyr just av denna anledningen
    Du menar trafikförsäkringsföreningen?
    Ja, den är dyr. Men om folk bara körde försäkrat så hade den inte behövt vara så dyr.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    710

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    10-sekunders Off-Topic:

    En bekant blev stoppad av en flygande besiktningspatrull och fick en 2:a på de röda lysdioderna som används som sidoposljus på baklyktorna på hans Volvo.

    (De är standard sedan många år och krav för USA-bilar men godkända inom EU och armaturen är E-godkänd men idioten/besiktningmannen vägrade inse sitt misstag)

    Det blev en del tjatande innan ärendet avskrevs.

    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    194

    Re: Hur klarar de besiktningen med 7 - 800 hkr?

    Besikta i åmål

Liknande ämnen

  1. Besiktningen
    Av henrik_rr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 19:19
  2. 9-3 SS Körförbud på 1:a besiktningen
    Av _Totte_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 21:58
  3. Nedslag på besiktningen :(
    Av painball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 16:45
  4. Besiktningen avklarad.
    Av Timpan@ i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 15:08
  5. Så kan det gå på Besiktningen
    Av Tommy Eriksson i forum Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •