Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: B207 i Opel Speedster

  1. #1

    B207 i Opel Speedster

    Hej hej!

    Jag är ny på forumet men jag är nästan säker på att jag nu hittat rätt. Har fråga de flesta samt sökt på nätet utan resultat...

    Jag har en opel speedster som jag tänker byta ut z22se motorn till en B207. Då kommer ju ovillkorligen problemet med styrsystemet upp. Vad ska jag använda för något till B207 motorn som på någorlunda smidigt sätt går att få in i opelns system?

    Trionic 5 systemet med givare och kablage? men passar då tändkassetten på B207 motorn? eller gör man på något annat sätt. Har förstått att man här då behöver wire till gasen.

    Trionic 8 alltså om man tar en komplett B207 motor med kablage och allt. Misstänker att detta blir väldigt komplicerat att sätta ihop och få att fungera.

    Eller kanske ett helt nytt system typ. Nira, megasquirt eller dyligt?

    Vad är bästa sättet? Vad skulle ni gjort?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: B207 i speedster

    Ursäkta en okunnig fråga, men varför just en b207 motor?
    Lite nyfiken på varför du inte väljer en t5 motor istället.

  3. #3

    Re: B207 i speedster

    B207 ska passa nästan rakt ned(z20let sitter i speedster turbon). T5:an har väl insug och avgas på fel sida.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-13 klockan 09:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: B207 i speedster

    Kolla med denna killen som har en B207 motor. Sjukt skoj bygge




  5. #5

    Re: B207 i speedster

    Får väl kommentera eftersom det är min bil.
    Att få något att lira med orginalsystemet i bilen är knappast att tänka på, möjligtvis att koppla in nån piggyback box mellan för att ta över och styra vissa funktioner.
    Utan enklast är att koppla dit något eftermarknadssprut. Men krävs att du bygger dig ett egen elsystem till motorn, i och för sig inte så jätte svårt med lite elkunskaper.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-13 klockan 09:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6

    Re: B207 i speedster

    Tack för svar. snygg bil!

    Blir NIRA alt. megasquirt för mig.
    Har du kopplat ihop ditt eftermarknadssprut med bilens elsystem? Jag skulle nog vilja ha mätarna varv, olja, hastighet osv. på orginal mätarna i bilen så det blir väl till att läsa elsystemet misstänker jag..
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-13 klockan 09:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7

    Re: B207 i speedster

    Allt som inte har med lampor att att göra i elsystemet är egenbyggt.
    Kör med en Aim dasch som kopplas direkt i Nirat med serieporten.
    Visst går det att använda orginalmätare, men vet att det är något strul att få till varvräknaren. Där krävs, vad jag har förstått, någon form av microprocessor omvandlare för att få till det med orginal stack och Nira, vet ej hur det blir med MS.

Liknande ämnen

  1. Opel Corsa 2.0t
    Av RCM i forum Projekt
    Svar: 153
    Senaste inlägg: 2019-09-13, 20:39
  2. Går bra för Opel.
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 23:38
  3. Köpråd Seadoo Speedster
    Av vmo_tt i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 12:53
  4. Motorproblem OPel Speedster!
    Av CHRI i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •