Gula Koni eftersom man kan ställa returen på dom, i mjukaste läget är dom snäppet hårdare än Aero-orginal.
//Dunken
Gula Koni eftersom man kan ställa returen på dom, i mjukaste läget är dom snäppet hårdare än Aero-orginal.
//Dunken
Projekt Secret ..
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tänkte uppgradera till 308mm på min og9-3 Aero, är det bara bromsokhållare till 9-3 viggen och 9-5 Aero 99-01 som går o använda?
Precis. Och ev. bromssköldar...
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Tittar man på Speedparts utbud av sportfjädersats så finns det H&R och Eibach.
H&R levereras med höjningsdistans för motorn, när och varför ska man ha detta?
Förutsätter andra leverantörer att man vet detta redan och sätter dit en distans?
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Man schimsar väl bakre motorfästet för att kompensera den ändrade vinkeln på drivaxlarna som annars uppstår vid en sänkning.Ursprungligen postat av ime95mos
Eibach sänker väl bara 30mm? Man kanske anser att det inte behövs schimsas då, vet inte riktigt. Eller så är det så att Speedparts har lagt till denna distans vid köp av H&R fjädrar då flest handlar dom.
Fått hjälp av Anders på Specialsvarv att utveckla bärarmsbussningar i delerin och stålhylsa nu, det blev grymt bra.
Jag ska bara få ihop min bil så jag kan provköra dom, så återkommer jag med en recension sen
Bärarmsbustning
Hjälparmsbustningen
Vad tror ni andra om att schimsa bakaxeln så den blir mer anpassad för bankörning??
Hur många mm kan vara lagom??
MVH Bengan
Färdig kört på bana.....
Nu kan man vara flaggvakt istället...
ELLER
Saxar från en annan tråd jag skrev i, men tänkte att det kanske är folk som är intresserade av här med:
Har nu fixat stålomspunnet även till bakoken. Tänkte dela med mig hur jag gjorde.
Detta är alltså för montering av stålomspunna slangar hela vägen på og9-3/ng900 med 9-5 Aero flytande bakok
Jag åkte till Hydroscand och fick mina slangar pressade. Där användes stålomspunnen teflonslang 1/8". Åtgår ca 85cm slang per sida.
Inköpslista Hydroscand:
- Teflonslang 1/8", 1N280703BK - 2x85cm
- Presshylsa 1/8", 3N6100003 - 2st
- Nippel M10x1 UR Convex, 3N61053103 - 2st
- Nippel M10x1 UF Conv, 3N61443103L - 2st
Pris totalt med arbete: 848:-
Man hade nog klarat sig med runt 80cm slang per sida, men jag safeade lite. Nippeln som ansluter mot huvudbromsrören ser lite annorlunda ut så man kan inte använda original plåtclips och fästa den med. Jag använde buntband och strappade slangen snyggt hela vägen.
Schyst, Bagarn!
Du har inga bilder och inköpslista för frambromsarna?
Edit: Alltså bilder under till så man ser hur resultatet blev.
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Nej tyvärr inga uppgifter på frambromsarna. Jag har Goodridge färdiga slangar där.Ursprungligen postat av Travis
Blev stressigt att få ihop grejerna och få ner bilen på hjulen, så dumt nog tog jag inga bilder när det var färdigt. Ska försöka komma ihåg och knäppa lite kort nästa gång jag är under bilen igen. Men i princip går slangen samma väg som original bromsrör gör, strappat ihop med ABS-sladd.
För bättre känsla och minskat "sladder" i ratten har jag bytt ut de inre gummibussningarna i styrstagen ( där man skruvar fast det i styrväxeln ) mot uniballs
Blev magnifikt bra
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Du menar alltså den delen som Abbot racing ersätter med en stum svarvad metallbit? Det verkar vara ett enkelt ingrepp, vart köpte du dina balls?Ursprungligen postat av xoxzzj
2001 og9-3 Aero [Såld]
Kör numera tyskt
Nja inget jag hittar hos Abbot. Länka gärna.
Känns vansinnigt att ha stumma fästen i en styranordning som måste kunna röra sig...
Köpte "vanliga" uniballs på industriprodukter här i stan och bearbetade dem med vinkelslip + bänkslipmaskin tills de passade mina styrstag.
Således inga färdiga produkter i min värld.
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Nu har även jag inhandlat och påbörjat byte till 300mm bromsar bak.... tänkte att det skulle bli en lite lagom, inte allt för dyr grej. Men helvete vad det har sprungit iväg
Inköpslista med ca pris så kan vi se om jag har fått något helvetespris på mina prylar...?
Bromsok från skrot ca 950kr ink frakt
Bromsokshållare från skrot ca 500 kr ink frakt
Skivor från SP 600kr?
Standardbelägg 300 kr?
Slangar från hydroscand 600kr
Och den drygaste kostnaden....Alla renoverings och monteringssatser från mekonomen:
Glidpinnar, nya damasker,tätningar,byglarna till ok/beläggen...ca950kr !
ca 4000 kr har hela kitet kostat alltså...om jag hade varit ordentlig och räknat på det innan hade jag faktiskt aldrig gjort denna uppgraderingen Säger jag nu iof, det kanske blir en herrejösses skillnad? Åandra sidan e mina nuvarande skivor o belägg helt kass så skulle ändå behövt byta
Hej
Ja jag tycker att famför allt ok kostnaden är orimligt hög.
Men så hade ju jag tur att nypa 2 ok på sdcc för 480:- st inkl belägg och byglar.
Detta satt på en krock bil med 160mil på mätarn
Anser att man alltid ska se till att köpa komplett ok med bygel alltså.
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Beställde borrade och slitsade skivor från England för 900:- inkl frakt.Ursprungligen postat av xoxzzj
Beställde även stålomspunna slangar från England för 300:- inkl frakt
Totalkostnad för mig blev alltså 2160:-
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Ursprungligen postat av xoxzzj
Hej,
Var någonstans beställde du?
/M
9-3 Aero 02
9-5 Aero 06
2001 og9-3 Aero [Såld]
Kör numera tyskt
Är det någon som har lite mer exakta mått på 314mm oken ?
(tänkte att dom ev kan användas på en og900 oxå)
Intresserad av följande mått:
* c/c infästning okhållare (infästning i spindel)
* offset måttet, från centrum skiva till infästning okhållare (gärna både utsida och insida fästet)
* avstånd från skivans utsida till okets utsida, dvs hur mycket utrymme som behövs mellan skiva och fälgens ekrar
* Hur mycket oket bygger utanför skivans periferi (får delarna plats i en 16" aero fälg?)
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07