Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Styrradie Saab 9-5 - original vs eftermarknadsfälgar

  1. #1
    Guest

    Styrradie Saab 9-5 - original vs eftermarknadsfälgar

    På min 9-5 Aero -01 sitter ett set eftermarknads-fälgar med de inte helt ovanliga måtten 8.5Jx18 ET35.

    Är nyfiken på hur mkt inpressningsdjupet dessa fälgar har påverkar väghållningen och känslan i ratten då den ger förändrad styrradie / skrubbradie.

    Vet hur mkt styrradien förändras - bilen levererades original med 7Jx17 ET49 fälgar, så den kommer att ändras med 14mm (49-35) åt positivt håll.

    Men har inget att jämföra med - gissar att styrradien med originalfälgar är negativ då det är en framhjulsdriven bil, men några siffror på hur stor den är har jag varken lyckats hitta i WIS eller på internet .

    Så tänkte höra om nån här vet hur stor styrradien är på en 9-5 Aero med originalfälgar?

  2. #2
    Guest

    Styrradie Saab 9-5 - original vs eftermarknadsfälgar

    Försökte mäta det själv först, men det va svårt att få någon noggrannhet (mitten av kulan i spindelleden osv).

    Så.. skrev in frågan i kontaktformuläret på saab.com och ta mig tusan - en trevlig kille på saabdirect sverige hörde av sig och fixade fram svaret från en chassieutprovare .

    Och svaret är: -6mm

    Vilket innebär att fälgar med ET35 ger en positiv styrradie på 8mm.

    Enligt vad man kan läsa om styrradie/skrubbradie/scrub radius brukar framhjulsdrivna bilar ha negativ styrradie för att det ger mindre torque-steer jämfört med motsvarande positiva.

    Det i teorin iaf. Nu måste man ju nästan skaffa en uppsättning fälgar med ET49 och känna hur stor skillnaden är på riktigt .

    Är det nån här som märkt stor skillnad vid ET49->ET35-byte?

  3. #3
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Re: Styrradie Saab 9-5 - original vs eftermarknadsfälgar

    Intressant ! Har precis konstaterat att mina sommarfälgar har ett ET på 42mm. Detta borde alltså innebära att jag har en positiv styrradie på 1mm. Vet inte hur bilen känns med fälgar med ET49, men har alltid tyckt att den känns spårkänslig och "direktstyrd", på gränsen till vinglig. Torque-steer har alltid funnit rätt mycket av sen "ångtrycket" skruvades upp, men har accepterat att de tidiga 9-5:orna har en något annan geometri i framvagnen med sämre styrkänsla som följd. Vill minnas att 9-5:an blev betydligt bättre f.o.m. aluminiumnaven som fördes in nån stans runt 2004. Inte utan att jag blev lite sugen på å testa till våren.

    Har en 9-5 Kombi MY99 med Aerochassi
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  4. #4
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Re: Styrradie Saab 9-5 - original vs eftermarknadsfälgar

    Citat Ursprungligen postat av patrikax
    Försökte mäta det själv först, men det va svårt att få någon noggrannhet (mitten av kulan i spindelleden osv).

    Så.. skrev in frågan i kontaktformuläret på saab.com och ta mig tusan - en trevlig kille på saabdirect sverige hörde av sig och fixade fram svaret från en chassieutprovare .

    Och svaret är: -6mm

    Vilket innebär att fälgar med ET35 ger en positiv styrradie på 8mm.

    Enligt vad man kan läsa om styrradie/skrubbradie/scrub radius brukar framhjulsdrivna bilar ha negativ styrradie för att det ger mindre torque-steer jämfört med motsvarande positiva.

    Det i teorin iaf. Nu måste man ju nästan skaffa en uppsättning fälgar med ET49 och känna hur stor skillnaden är på riktigt .
    Gammal tråd med fortfarande aktuell för min del. Har du konstaterat några skillnader mellan ET35 och 49?
    Mvh/ Nitro

    Är det nån här som märkt stor skillnad vid ET49->ET35-byte?
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

Liknande ämnen

  1. Original subwoofer alt ny sub till original ljudsystem 9000?
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-05-22, 22:34
  2. Byta original stereo till beggad original?
    Av boje82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 23:03
  3. Hirsch eftermarknadsfälgar!
    Av Rickard i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 10:58
  4. 9-5 M2002: Byte stötfångarhölje original -> original
    Av turbo4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 00:04
  5. Saabemblem i eftermarknadsfälgar [bild]
    Av 93t i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •