Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Miltal vid bilförsäkring?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    180

    Miltal vid bilförsäkring?

    Hur noga kollar försäkringsbolagen upp körda miltal vid ev olycka om man måste använda försäkringen? Och vad händer om man har kört för långt? Blir man utan ersättning då?


    Kollade bilförsäkring på en 9-3 SC tid 2007.

    Med 6000 i självrisk:
    7 339 kr för 2500 mil körning.
    5 963 kr för 1000 mils körning.

    Med 3000 i självrisk:
    8 736 kr för 2500 mils körning.
    7 093 kr för 1000 mils körning.

    Känns ju mer lockande att köpa billigare Saab som man kan ha halvförsäkrad men då finns det ju inte mycket att välja mellan om man vill ha saab diesel.

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Miltal vid bilförsäkring?

    Hur noga dom kollar kan nog ingen svara på, har du otur kollar dom! Har du då skrotat ordentligt kan det bli väldigt dyrt då du får betala en del av skadan själv! Jag anser att har man inte råd med rätt försäkring köp en annan bil!

    Det skiljer ju endast 114kr i månaden om du tar det billigaste alternativet & om du frågar mig är det ju småpengar i ett bilsammanhang!

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Miltal vid bilförsäkring?

    Det är ju bara att köpa och teckna med lägsta miltal, skulle du sedan märka att du kör mer än beräknat så är det ju bara en pling bort till ditt försäkringsbolag så fixar dem det.
    Det är ju bättre att ta för liten sträcka i början och höja sen än att ta förlång sträcka och betala en massa extra för nått man inte har nytta av.
    Så har jag alltid gjort, tecknat 1000-1500mil, ser jag sedan att det inte räcker så ringer jag till mitt försäkringsbolag och justerar, man tecknar ju inte 3000mil om man inte garanterat kör så mycket.

    I detta fallet verkar det ju dock röra sig om småpengar jämfört med yngre personer som det kan skilja en månadslön (före skatt) i försäkringskostad på...

    Om de kollar miltal eller inte verkar vara lotto, aldrig hört någon som fått problem pga det, när jag blev påkörd så frågade de hur långt bilen gått bara, kunde ju sagt vad som typ.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Miltal vid bilförsäkring?

    Dom ser på fakturan från verkstan hur långt bilen gått.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Miltal vid bilförsäkring?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Dom ser på fakturan från verkstan hur långt bilen gått.
    Och då ska även någon dubbelkolla detta, skulle inte förvåna mig ett om du kan få en hel del verkstäder att skriva ner miltalet en aningen med.
    Ungefär som bilförsäljaren när jag köpte min bil att skrev att bilen gått 15000mil på köpekontraktet när den gått 15920mil...

    Dock inget problem för min del då jag har tillräckligt med mil på min försäkring och det var inte jag som var vållande.

    Men det är ju tämligen enkelt för TS, teckna med lågt miltal och ring och ändra om man börjar nära sig gränsen för att det ska räcka, inte svårare än så.
    Det står ju inget på försäkringen om hur dessa mil ska vara fördelade, du kanske köra 1000mil på 3 veckor och har bilen i garaget resten.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Miltal vid bilförsäkring?

    Mycket enkelt!
    Vid varje besiktning noteras mätarställningen. Det är offentliga uppgifter som försäkringsbolagen garanterat har tillgång till. Inga problem att kolla den genomsnittliga körsträckan per år.
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Miltal vid bilförsäkring?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Mycket enkelt!
    Vid varje besiktning noteras mätarställningen. Det är offentliga uppgifter som försäkringsbolagen garanterat har tillgång till. Inga problem att kolla den genomsnittliga körsträckan per år.
    Men är de siffrorna att lita på då?
    Jag kan ju bara byta mätarhus och så har jag nått annat, typ en timmes jobb att göra, besiktningen reggar ju det som står i fönstret oavsett vad som stått där tidigare.

    Är det någon som har erfarenhet av att de nekat ersättning pga detta?
    Jag har aldrig hört om nått fall.

    Men som sagt, lösningen är jätte enkel, teckna med lägsta miltal och öka om behovet uppkommer, svårare än så kan det ju inte bli, man behöver ju inte teckna massa extramil om man inte är säker på att man kommer köra så mycket, finns ju roligare saker att lägga pengarna på.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    180

    Re: Miltal vid bilförsäkring?

    Tack för alla svar. Det bästa är nog att teckna lägsta försäkring och sedan ändra vid behov.

    Som det känns just nu så ska jag nog sluta ut att köpa bil över 45-50000 så slipper man undan med halva försäkringskostnaden istället. Bättre att lägga de pengarna på reservdelar istället.

Liknande ämnen

  1. Miltal på en 9-3 SC 06-08
    Av Millow i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 23:47
  2. Chipp, Bilförsäkring
    Av brainstorm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 22:06
  3. Vesta bilförsäkring ?
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:04
  4. Vesta bilförsäkring ?
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 13:21
  5. Byta bilförsäkring?
    Av salkin i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-06, 02:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •