Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 3-2½" downpipe, saab 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    194

    3-2½" downpipe, saab 9-5

    Hallå!

    Jag har en 9-5 aero 2001 som jag skulle vilja få lite bättre flöde men inte jätte mycket mer ljud i, är 3-2½" downpipe något att rekommendera? Alltså downpipe som man sen ansluter till original systemet.

    Någon som kör detta som kan berätta om de gjorde skillnad? prestanda & ljudmässigt.. gärna med ett ljudklipp



    Mvh
    Jonas

  2. #2

    Re: 3-2½" downpipe, saab 9-5

    Som sagts i så många andra trådar jag sett, att byta avgassystem ger inte mer effekt utan anpassad programvara eftersom styrsystemet begär en viss luftmängd. Minskat mottryck gör väl att den kanske inte behöver styra upp laddet lika högt för samma effekt/flöde. Vinsten lär vara att man får lite snabbare spool-up, men det är inget som jag som amatör direkt märkt av. :P

    Rätta mig om jag har fel.
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Re: 3-2½" downpipe, saab 9-5

    Nu talar ju trådskaparen inte om att byta avgassystemet, utan bara downpipen.

    Kan ligga nånting i det du säger dock, att större avgassystem inte ger högre toppeffekt utan anpassad programvara men motorns karaktär blir en helt annan, vilket bättrar på bilens prestanda märkbart!
    Över 4500rpm så har en original 9-5 aero inte mycket att ge, känns som effekten planar av, pga underdimensionerat avgassystem.
    Efter byte till 3" downpipe med racekat ändras detta, då varvar motorn ur och vill dra hela vägen till varvstopp. Har provat detta.
    Den största boven är just downpipen och original katalysator som sitter på den.
    På min gamla 9-5 bytte jag dock hela systemet tillslut. (JT3" med 2 ljuddämpare )och satte i steg 1 programvara. Rekommenderas. Då låter det såhär: http://www.garaget.org/video/68214

    Byter du ENDAST downpipen kommer du märka en kännbar skillnad i motorkaraktär och bilen kommer inte låta märkbart högre än den gjorde original.
    9-5 vector sedan -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    194

    Re: 3-2½" downpipe, saab 9-5

    Ändrade lite i texten det framgick lite luddigt vad jag var ute efter, jag är alltså ute efter att enbart byta downpipen och inte resten av systemet, vill ha kvar den tysta goa gången men att ha 2 kattar 10cm ifrån turbon ogillar jag så därför vill jag byta ut downpipen till en 3", men då vet jag! skit bra svar ska satsa på att hitta en sådan

    Tack för hjälpen!


    Ska även säga att bilen är steg1 chippad

Liknande ämnen

  1. 3" Downpipe saab 9000 a50
    Av La-Facone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 12:43
  2. 3" downpipe till saab ng900 och og9-3?
    Av Blomfjord i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •