Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med kontrollerkort!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Problem med kontrollerkort!

    Goddag!

    Tänkte höra med er om ni kan hjälpa mig lite..

    Köpte en ny hårddisk, för att totalt ha 3st i datorn. Nu fanns det bara två satakontakter på moderkortet, så jag köpte ett kontrollerkort för detta.

    Klickade i kortet, och installerade det i windows med medföljande drivrutiner. Kortet finns med i listan på enhetshanteraren och påstås fungera korrekt. Men när jag kopplar på hårddisken på kortet så hittar den inte disken i windows..

    Har jag glömt något, eller varför funkar det inte..?

    Hjälp!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Problem med kontrollerkort!

    Har du initierat disken i diskhanteraren?

    Det krävs ju om den är helt ny.

    Ligger under kontrollpanelen, administrativa verktyg och Datorhantering, när du öppnat det så finns det diskhanteraren, tror det står så på svenska (kör eng win7 så vet ej exakt översättning)
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3

    Re: Problem med kontrollerkort!

    En bra grej att veta är vad du kör för OS samt vad du har för hårdvara.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Problem med kontrollerkort!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Har du initierat disken i diskhanteraren?

    Det krävs ju om den är helt ny.

    Ligger under kontrollpanelen, administrativa verktyg och Datorhantering, när du öppnat det så finns det diskhanteraren, tror det står så på svenska (kör eng win7 så vet ej exakt översättning)
    Yes, även scannat efter nya diskar. Inget resultat. Även installerat raid-kontroller genom windows boot eller vad man ska kalla det, "tryck f6 under uppstart"-prylen.

    Kör Vista Pro. Vad jag kör för hårdvara är väl mindre viktigt när kortet påstås fungera i enhetshanteraren, kontrollerkortet är ett Via Vt6421.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5

    Re: Problem med kontrollerkort!

    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Har du initierat disken i diskhanteraren?

    Det krävs ju om den är helt ny.

    Ligger under kontrollpanelen, administrativa verktyg och Datorhantering, när du öppnat det så finns det diskhanteraren, tror det står så på svenska (kör eng win7 så vet ej exakt översättning)
    Yes, även scannat efter nya diskar. Inget resultat. Även installerat raid-kontroller genom windows boot eller vad man ska kalla det, "tryck f6 under uppstart"-prylen.

    Kör Vista Pro. Vad jag kör för hårdvara är väl mindre viktigt när kortet påstås fungera i enhetshanteraren, kontrollerkortet är ett Via Vt6421.
    "The VIA VT6421 is compatible with a complete range of Intel, AMD and VIA based processing platforms and with Microsoft® Windows® 9X/ME/NT4/2K/XP and major Linux based Operating Systems."

    Så det förvånar mig inte att det inte funkar. Fanns det ens några riktiga drivrutiner att ladda hem för detta kort till Vistan?

    "Taipei, Taiwan, 13 January 2004" Kortet är rejält gammalt

    Edit: Frågan är ju om dina nya diskar ens vill fungera med ett så pass gammalt kort.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Problem med kontrollerkort!

    Citat Ursprungligen postat av jackan
    Citat Ursprungligen postat av niohundra

    Yes, även scannat efter nya diskar. Inget resultat. Även installerat raid-kontroller genom windows boot eller vad man ska kalla det, "tryck f6 under uppstart"-prylen.

    Kör Vista Pro. Vad jag kör för hårdvara är väl mindre viktigt när kortet påstås fungera i enhetshanteraren, kontrollerkortet är ett Via Vt6421.
    "The VIA VT6421 is compatible with a complete range of Intel, AMD and VIA based processing platforms and with Microsoft® Windows® 9X/ME/NT4/2K/XP and major Linux based Operating Systems."

    Så det förvånar mig inte att det inte funkar. Fanns det ens några riktiga drivrutiner att ladda hem för detta kort till Vistan?

    "Taipei, Taiwan, 13 January 2004" Kortet är rejält gammalt

    Edit: Frågan är ju om dina nya diskar ens vill fungera med ett så pass gammalt kort.
    Följde med drivrutiner för 64bit vista, vilket passar mig som handen i handsken Fick precis igång det, var tvungen att aktivera sista pci-porten i mitt bios?! Aldrig någonsin behövt göra det innan.. Visste inte ens att det gick att avaktivera portar. Funkar fint!

    Tack för er hjälp!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Problem med kontrollerkort!

    Citat Ursprungligen postat av jackan

    "Taipei, Taiwan, 13 January 2004" Kortet är rejält gammalt

    Edit: Frågan är ju om dina nya diskar ens vill fungera med ett så pass gammalt kort.
    Brukar inte vara några problem, jag kör ett 4 portars gammalt pci kort med SiI chip, från 2003, har 2st 1,5Tb och 2st 2Tb diskar på det utan problem.
    Går kanske inte i raketfart med överföringarna men det är ju inte direkt det som är huvudtanken med dessa diskar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16
  2. sata kontrollerkort
    Av Svarta_Faran i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 08:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •