Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Felsökning luftläckage? SAAB 900-95

  1. #1

    Felsökning luftläckage? SAAB 900-95

    Hej! Behöver lite hjälp med felsökning, gäller en SAAB 900-95 2.0T. Check engine blinkar 6 ggr = lambdasond. De fel som jag upplever är att bilen ibland är svårstartat när den är varm, samt att det ryker ganska mycket vit rök från avgas. Efter att ha läste lite kom jag fram till att det kunde vara luftmassemätaren. Efter att ha läst lite till så kom jag fram till att 2.0T inte har någon luftmassemätare. Så de jag är inne på nu är att det är något luftläckage. Men hur felsöker man detta? De mullrar ganska mycket (3" iof) men kan det vara så enkelt att det är hål på avgassystemet som gör att det kommer in vatten och spökar? Eller vad innebär luftläckage? Tack!

  2. #2

    Re: Felsökning luftläckage? SAAB 900-95

    Citat Ursprungligen postat av kongo_lasse
    Hej! Behöver lite hjälp med felsökning, gäller en SAAB 900-95 2.0T. Check engine blinkar 6 ggr = lambdasond. De fel som jag upplever är att bilen ibland är svårstartat när den är varm, samt att det ryker ganska mycket vit rök från avgas. Efter att ha läste lite kom jag fram till att det kunde vara luftmassemätaren. Efter att ha läst lite till så kom jag fram till att 2.0T inte har någon luftmassemätare. Så de jag är inne på nu är att det är något luftläckage. Men hur felsöker man detta? De mullrar ganska mycket (3" iof) men kan det vara så enkelt att det är hål på avgassystemet som gör att det kommer in vatten och spökar? Eller vad innebär luftläckage? Tack!
    Har bytt lambdasond (till en begagnad som dock suttit på en fungerande saab) men chek engine försvann ej. Va idag på verkstad och läste ut felkoder; enda felkoden som fanns va som jag själv läst ut: lambdasonden. Kan de va luftläckage som ställer till det? Hur ska man gå tillväga...tips?

Liknande ämnen

  1. Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)
    Av Wigglo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 11:13
  2. Frågor inför felsökning av luftläckage!!
    Av Direkta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 23:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •