Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tillsatsvärmarfrågor

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Tillsatsvärmarfrågor

    Har fått svar om min parkeringsvärmare till min 9-3 1.9TID 2006. Imorse hade jag igång min parkeringsvärmare startade och åkte iväg. Gick in i menyn på SID och såg att när jag startat bilen går valet på p-värmaren över till "manuellt val" trots att jag valt timer. Stängde av manuella och p-värmaren stannade.

    Symbolen för tillsatsvärmaren lyste och det var 7 grader och motorn kall så det kan jag förstå enligt instruktionsboken att det ska vara så. Körde mot jobbet symbolen lyste trots att tempen ute var 8-10 grader samt att motortempen var uppe på "mitten". Enligt min usla intelligens borde symbolen slockna då yttertemp går över 8 grader eller att motortemp är över 75 grader.

    Stannade på en parkeringsficka och stängde av motorn. Läste instruktionsboken igen och startade bilen. Symbolen för tillsatsvärmaren borta.

    Skall det vara så här. Jag fattar inget. Behöver hjälp. Tänkte mäta kylvätskan när jag kommer hem med en ugnstermometer. Har ny kylvätska och en ny termostat (byttes förra onsdagen)
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  2. #2

    Re: Tillsatsvärmarfrågor

    Hej.

    Har en 9-5:a med samma motor.
    Ibland går tillsatsvärmaren lång tid efter de villkor du nämner.
    Kan tänka mig att den gör så för att bättre kunna bränna ur partikelfiltret.
    ( Regenerering ). Eller så är det lite hipp som happ hur den är aktiverad.

    mvh
    loca

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Re: Tillsatsvärmarfrågor

    Ok men du får också stänga av p-värmare manuellt?

    Ok en sak man får leva med då. Bilen går oftast minst 3 mil så det är inga korta sträckor.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4

    Re: Tillsatsvärmarfrågor

    Jag körde den nyss manuellt bara för att se att den funkade efter sommaren, och då stannade den omg när jag startat. + 14 gr ca.

    mvh
    loca

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •