Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ang abs system

  1. #1

    Ang abs system

    Tjenare!

    Jag äger en saab 900 2.0t 95'a och jag har fått ett problem. Abs lampan har börjat lysa, dock inte konstant, skall förklara!

    När jag sätter mig i bilen och startar bilen (jag startar alltid en bil med foten på bromsen, vana) så hör man ett knakande ljud och man känner av de i pedalen. Varpå när bilen har varit på i några sekunder så börjar abs lampan lysa. Detta började hända efter en rejäl motortvätt, någon som vet vad det kan vara för fel?

    Mvh Nils!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    82

    Re: Ang abs system

    sjunker pedalen? Har du fått ordning på hastighetsmätaren?
    Annars är det nån givare bak.
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

  3. #3

    Re: Ang abs system

    Citat Ursprungligen postat av Classe
    sjunker pedalen? Har du fått ordning på hastighetsmätaren?
    Annars är det nån givare bak.

    Vad menar du med sjunker? Den sjunker ner när bilen startar ja, men inte i botten om de va de du menade.

    Det med hastighetsmätaren visar sig imorgon, har köpt en ny mätare för en billig peng. Hoppas att det va själva mätaren som var sönder.

  4. #4
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: Ang abs system

    Hade glapp i kontakten bak efter att ha haft nere bakaxeln, visserligen inget knak då men blinket med abs-lampan fans ju iaf Vara bara att ta loss och spruta rent med 5-56, en universal produkt..
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    82

    Re: Ang abs system

    det återstår o se. Men nu när du säger att abs lampan lyser igen. Så tror jag att du ska kolla över givarna. eller kablarna som går bak om något är skadat.
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

  6. #6

    Re: Ang abs system

    Citat Ursprungligen postat av Classe
    det återstår o se. Men nu när du säger att abs lampan lyser igen. Så tror jag att du ska kolla över givarna. eller kablarna som går bak om något är skadat.

    Jag har inte bytt ut min mätare ännu pga att jag märkte att när jag stod still och tryckte ner bromsen hårt så hoppa hastighetsmätaren upp, alltså måste de vara något med en givare bak. Rengjorde alla kontakter bak och fram och kollade över säkringar och allting men ingen skillnad så åkte till mechanum och läste av felkoden, givaren vänster bak va kass.
    Givarna bak sitter tydligen ihop med hjullagersatsen också så givare bak gick inte att köpa separat. Ungefär 5000kr skulle dom ha för delen.. Tack och lov finns skroten, en hundralapp ville han ha!

    Tack för hjälpen alla!

Liknande ämnen

  1. OBD II System ?? !
    Av Mrniceman68 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 08:48
  2. NAV system?
    Av jhedin01 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 21:25
  3. El-system
    Av kocken123 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 16:20
  4. El system
    Av Ante_Brandt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-19, 04:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •