Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Spruckna slangar, trögstartad, svajande laddtryck, ng900 -97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Spruckna slangar, trögstartad, svajande laddtryck, ng900 -97

    Hejsan är ju ganska ny ägare till en saab 900Ng-97 talladega 2.0T(Ombyggd till viggen utvändigt) Hur som helst så ser jag att mina turbo slangar börjar bli torr spruckna o trista.Är även fuktiga i skarvarna är detta normalt?
    Sedan tycker jag på senare dagar att bilen e lite mer trög startad o känns lite slöare efter man kört bilen varm,känns lite som bilen bromsar upp när den laddar kan detta vara vevaxel givaren?
    Bilen är alltid servad enl anvisningar o otroligt välskött med tonvis med kvitton o renoveringar på tex låda för 1000 mil sedan hela 15800kr med viggen koppling o ombyggd tilll hydralisk mm mm o jag har servat den med olja o stift enl Nordics anvisningar.

    Sitter steg 3 från nordic o undrar även där vad skall bilen ladda den laddar 1,4 nu o vill hoppa upp mer men spärren slår tillbaka o nålen på laddtrycks mätaren svajar lite?Har 2,5" ferrita med deras downpipe o 3" race kat öpet filter.Orginal ic(Ej crossflow)

    försöker fortfarande hitta det mystiska läckaget av olja eller vad det nu är på den sida luftfiltret sitter har ev hittat en slang från olje kylaren men förstår inte för det försvinner ej någon olja eller vatten men ändå så är det läckage.Kan notera ingen blå rök eller svart sot rök
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Spruckna slangar, trögstartad, svajande laddtryck, ng900

    Ingen som har lite idèr?
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Spruckna slangar, trögstartad, svajande laddtryck, ng900

    Att bilen laddar så att laddtrycksspärren slår i är lite oroväckande.. Kontrollera Magnetventilens funktion. Svajjar laddet om du Rycker C Slangen från MVn ? När du provkör med ryckt C slang kommer Turbon ladda fullt ut, men försök hålla stadig gas, Svajjar det då ? Har du kontrollerat alla slangar så att de inte är spruckna och porösa ?

    Givetvis ska inte tryckslangarna vara fuktiga, alltså så att det krupit fram ur slangarna.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Spruckna slangar, trögstartad, svajande laddtryck, ng900

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Att bilen laddar så att laddtrycksspärren slår i är lite oroväckande.. Kontrollera Magnetventilens funktion. Svajjar laddet om du Rycker C Slangen från MVn ? När du provkör med ryckt C slang kommer Turbon ladda fullt ut, men försök hålla stadig gas, Svajjar det då ? Har du kontrollerat alla slangar så att de inte är spruckna och porösa ?

    Givetvis ska inte tryckslangarna vara fuktiga, alltså så att det krupit fram ur slangarna.

    skall pröva detta o se vad som händer.
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Spruckna slangar, trögstartad, svajande laddtryck, ng900

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Att bilen laddar så att laddtrycksspärren slår i är lite oroväckande.. Kontrollera Magnetventilens funktion. Svajjar laddet om du Rycker C Slangen från MVn ? När du provkör med ryckt C slang kommer Turbon ladda fullt ut, men försök hålla stadig gas, Svajjar det då ? Har du kontrollerat alla slangar så att de inte är spruckna och porösa ?

    Givetvis ska inte tryckslangarna vara fuktiga, alltså så att det krupit fram ur slangarna.

    Behöver nog byta turbo slangar o säkert IC oxå för det lär ju ha hamnat klegg där oxå.Röck c slangen o tycker bilen känndes piggare men tänkte aldrig på om laddtrycket svajjade skall ta en liten test repa igen.Det som dock hände var att bilen tvär slog av när laddet skenade.Kanske gör så för att rädda motorn?Verkar ha hittat vart det mystiska olje läckaget kommer ifrån saknar en av pinnbultarna till grenröret o självklart på det jävligaste stället.Bakom servo pumpen tror jag det är som sitter högst upp med ett remhjul?
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Spruckna slangar, trögstartad, svajande laddtryck, ng900

    Oljeläckaget kan både komma från ventilkåpspackningen, men just de "nedre" hörnen påvisar att toppackningen kan behöva bytas.

    Vill inte måla fan på väggen, men i detta motorutrymme är det lätt att göra sådant, tycker jag.

    Med tanke på trimningsgrad så är ja inte förvånad om det trycker ut lite extra olja som till slut tränger fram lite här o var utan att de egentligen är oroväckande otätt.

    Jag skulle byta till 9-3 IC komplett med slangar som är av crossflow-typ. ng900;ans IC är ofta både spruckna och otäta i gavlarna. Samt konstruktionen som fylls med skit efter några år.

    Kan vara bara det som ger svajningar, faktistiskt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Spruckna slangar, trögstartad, svajande laddtryck, ng900

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Oljeläckaget kan både komma från ventilkåpspackningen, men just de "nedre" hörnen påvisar att toppackningen kan behöva bytas.

    Vill inte måla fan på väggen, men i detta motorutrymme är det lätt att göra sådant, tycker jag.

    Med tanke på trimningsgrad så är ja inte förvånad om det trycker ut lite extra olja som till slut tränger fram lite här o var utan att de egentligen är oroväckande otätt.

    Jag skulle byta till 9-3 IC komplett med slangar som är av crossflow-typ. ng900;ans IC är ofta både spruckna och otäta i gavlarna. Samt konstruktionen som fylls med skit efter några år.

    Kan vara bara det som ger svajningar, faktistiskt.

    Okej får tacka för alla tips skall se vart jag skall börja.Hoppas dock inte att det är topp packningen brukar bli rätt dyrt att reparera då toppen skall planas osv.Om så är fallet att topp packningen inte är någe vidare skall man byta till en stål packning eller liknande istället om sådant finns?
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Spruckna slangar, trögstartad, svajande laddtryck, ng900

    En proffsig planing, Att inte göra alltför kliniskt rent på blocket då de små mikroskopiska
    groparna som alltid blir mellan kanalerna bör få fortsätta vara lite mörka.

    Rätt åtdragningsmoment, fabrikat Elring på packningen, och nya bultar räcker gott upp till steg 4 iaf. Sen är det kringutrustningen som mer bestämmer vilken belastning du får.

    För taskigt utblås gör ofta mest skada när olyckan e framme s.a.s.

    Upptäckte att slangarna till MV;n på min ng900 hade små ytsprickor på den som går ner till collectorhuset. Fick lite slängar ibland. Bytte alla 3 slangarna så va de ur världen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Spruckna slangar, trögstartad, svajande laddtryck, ng900

    Usch fått lite mer problem med bilen vid imbromsning så vandrar tomgången lite lätt så känns som du har för hög växel i men trampar ned kopplingen ordentligt vad kan detta innebära för fel?Gjort rent tomgångs motorn o kollat slangar från gegg men utan resultat.Vart även lite svårstartad idag hoppa igång på 3:e försöket?
    men så går den ett tag utan problem men har märkt att laddtrycks mätaren skenar lätt över rött detta kan ju inte vara normalt o ändå känns det som bilen blir uppbromsad på någe skumt sätt att den inte laddar fullt ut?
    försökt kolla mv slog på tädning o lyssan o hörde ett surrande ljud från mv
    start motorn har börjat låta mysko oxå som den rappar över ibland kass startmotor?
    o bilen låter som ett jetflyg numera= kass turbo alt luft läckage??

    Oljan som kommer från höger sida i bilens färdriktning är grymt svår att lokalisera tänkte på olje kylar slangen men ser ut som det kommer högre uppifrån under servo pumpen?

    blir inte klok på problemen måste jag byta allt på bilen?
    är så himla nöjd annars med körglädjen osv.

    vet inte vart jag skall börja

    bytt stift o olja o bilen e så himla välskött av tidigare ägare så kvitto högen rasar över mig.Men ändå så är det en del bekymmer.

    kan tillägga att kännt på wg armen o känns ganska lätt o rubba men ändå lite kärvande på någe skumt sätt saknas en sprint men armen verkar sitta där den skall o hela wg huset är punktat runt om kanske görs när den modifieras då den e steg 3 trimmad från Nordic?
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Spruckna slangar, trögstartad, svajande laddtryck, ng900

    Ser kanske ut som jag hittat läckan är ganska blött vid vattenpumpens inlopp vid motorn.Är det något som brukar läcka på ng-97?
    Saab 9-5 Aero SC 2005

Liknande ämnen

  1. Svajande laddtryck vid tomgång ng900 2.0t
    Av niohundratearn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-12, 02:32
  2. Svajande laddtryck ng900
    Av Ljungstrand i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 17:11
  3. Svajande laddtryck ng900
    Av Segfirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 08:35
  4. Svajande laddtryck!?
    Av Vector1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •