Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skeva bromsar saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    42

    Skeva bromsar saab 9000

    Hallå.

    Har nu i tre veckor bråkat med min slit och släng bil och den jäveln verkar vinna. Lagom till semestern så började det pulsa lite lätt i bromspedalen vid inbromsningar vilket bara blev värre och värre. Tillslut lyckades jag äntligen få tummen ur och skaffade nya skivor och klossar. Då jag misstänkte att nån skiva var sned + så var det dags att byta allt ändå.

    Jag började med att byta fram och tog bilen på den tur. Det pulsade fortfarande i pedalen men pulsande hade byt karaktär eller vad man skall säga. Innan jag hade byt slog det ganska fort mellan pulserna men när det satt nya skivor på så vart det mer långa djupa slag i pedalen. Sen tog jag tag i att byta allt bak och problemet fanns kvar. Ingen skillnad.

    Idag så fick jag tag på en mätklocka och mätte upp skivorna. Den ena slog 20 hundradelar och den andra slog 7 hundradelar. När jag gjorde mätningarna så upptäckte jag att färgen som jag målat skivorna med hade missfärgas på halva skivan. Min silvriga hammarlack hade blivit mer orange så det måste gått väldigt varmt.

    Så mina frågor är. Hur skeva "får" en skiva vara??? Jag såg att nån skrev här i nån annan tråd att gränsen låg vi 8 hundradelar. Stämmer detta? Sen fråga nummer 2 är hur ofta brukar man få nya skivor som är skeva??? och nej de är inte köpta på biltema. Sen en sista fråga. Kan navet ha blivit skevt och hur ofta händer det i såna fall? Kan inte komma på att jag har hört talas om det förut.

    Bilen gäller en 9000 96a.
    Saab 9-5 2,3 Biopower 2008

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Skeva bromsar saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Saab_evo
    Sen fråga nummer 2 är hur ofta brukar man få nya skivor som är skeva???
    Vet inte svaret på frågan men eftersom de bevisligen gått varma (missfärgade färgen) så kan det mycket väl vara så att de blivit skeva medan de suttit på bilen. Ligger klossarna an? Går skivan fri hela varvet runt?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    42

    Re: Skeva bromsar saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av Saab_evo
    Sen fråga nummer 2 är hur ofta brukar man få nya skivor som är skeva???
    Vet inte svaret på frågan men eftersom de bevisligen gått varma (missfärgade färgen) så kan det mycket väl vara så att de blivit skeva medan de suttit på bilen. Ligger klossarna an? Går skivan fri hela varvet runt?
    Japp skivorna går fritt. Självklart kan då slagit sig när de suttit på bilen. Men då är det nått annat som spökar då det slog i pedalen med en gång när de bytes.
    Saab 9-5 2,3 Biopower 2008

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Skeva bromsar saab 9000

    Har du kladdat på nåt fett på anliggningsytorna mellan skiva o nav?
    Tvätta bort skiten omgånde i så fall. Endast den lilla navflänsen ska vara lätt smord med t.ex kopparpasta eller keramiskt bromsfett. Annars så snor-rent de kan vara.

    En av de vanligaste anledningarna till skeva skivor när hemmapulare kladdat på för mycket på fel ställen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    42

    Re: Skeva bromsar saab 9000

    Nu har jag äntligen hittat felet. Det var ena oket som drog snett. Bromskolven var sned. När man tog av oket så såg allt helt okej ut, men tog man ut kolven så såg men att den var allt annat än rak.

    Så nu var man en erfarenhet rikare och bilen funkar som den skall. Tack för förslagen om vad det kunnat vara för fel.
    Saab 9-5 2,3 Biopower 2008

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Skeva bromsar saab 9000

    Klassiskt om man råkar få en kärra med s.k. fabriksrenoverade ok som kanske varit inne i renoveringsprogrammet nån gång för mycket.
    UBD t.ex. som är störst på detta.

    Annars har, inte jag men andra, vart me om avsaknade skruvar/piggar, alltså de som håller skivan i position, i kombo med fel åtdragning av bultarna som skapat vibrationer och värmeutveckling som sabbat skivorna.

    Dessa små skruvar/piggar har faktiskt en funktion, även om man kör på eftermarknadshjul som saknar hål för piggen. Sätt hellre dit den försänkta skruven. Fram blir det dubbla o bak 1 st.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Obalans eller skeva fälgar Saab 9000?
    Av Gyllis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 16:18
  2. Huggande bromsar på Saab 9000
    Av M_I_C_K_E i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 17:44
  3. Porsche Bromsar saab 9000
    Av illegal_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 20:59
  4. ABS-bromsar saab 900 0ch 9000
    Av ON i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-01, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •