Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Testar igen: Vit rök vid kallstart

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Blir hemsk fundersam över detta. Några säger att det kan vara kondens, andra skyller på turbon eller topplockspackningen.

    Men jag blir hemskt fundersam när detta enbart inträffar då och då, och igår efter det hade regnat som tusan och jag kört igenom både en och två rätt så djupa vattenpölar så rykte den mer än någonsin när den efter det stått över natt och jag startade den i morse.

    Vill tillägga att det definitivt är VIT rök, ganska tjock emellanåt, och enbart vid kallstarter (när den stått över natt).

    Det blir värre efter regn och fuktigt väder. Den dricker ingen som helst olja eller vatten, och kylarvattnet är det inga konstigheter med alls. Oljan ser fin, ren och okläggig ut på alla sätt och vis.

    Idag när jag startade den och den rykte mer än den någonsin gjort så tyckte jag att den "blubbade" till (ytterst) lite under tomgången, som att den för några millisekunder höll på att dö, men rätade upp sig lika snabbt igen liksom.

    Vad kan det vara? Kommer det in vatten någonstans i avgassytetmet, är det möjligt? Vet att jag har hål någonstans, men inte riktigt var. Vad kan det annars vara?

    Tack på förhand alla kunniga, jag kan ju inte vara ensam om detta problem?

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Motala
    Inlägg
    109
    Medlem#
    7397

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Om den inte drar vatten eller olja så tror jag inte det är något fel. Skulle det vara vatten från motorn som kommer ut via avgassystemet så skulle det också försvinna vatten från motorn.

    Har du tänkt på att nu börjar det bli kallare och kallare och bilar rycker vitt då, speciellt vid uppstart.

    MVH
    Johan
    Saab 9000 CDE Limited 2,3T 250hk -93
    http://www.garaget.org/?car=84226

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Nä, den drar ju inget vatten och ingen olja alls. Dessa nivåer ligger nästan lite för satbilt om man ska jämföra med många andra som äger saab.

    Jag har tänkt på att det har blivit kallare ja, men problemet har funnits hela sommaren (mer eller mindre). Det är bara det att när jag startade den idag (efter regn och rusk igår) så rykte det oerhört mycket. Jag är inte den som målar fan på väggen, och kondens och att bilar ryker vitt när det är kallt är jag helt med på, men det var jättemycket vitrök idag. Och kondens leder väl inte till ett kanonmoln av tjock vitrök? :|

    Tack för svaret,

    Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Lokalisera vart du har läckage på avgaset och fixa till det.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Betyder det att du tror att detta kan vara vad som ger all denna vita rök?

    Det regnar idag igen och jag har precis kört igenom en fet vattenpöl igen, så det blir intressant att starta bilen imorgon.

    /T
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Hej!

    Det är inte helt omöjligt att det är vatten som kommer in i avgaset.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Din bil är hel, det är vattenånga, kondens helt enkelt. Är det dimma på natten kommer ditt "problem" att vara större, eller om du parkerar på en fuktig grässmatta.

    Citat Ursprungligen postat av thoka
    Vill tillägga att det definitivt är VIT rök, ganska tjock emellanåt, och enbart vid kallstarter (när den stått över natt).
    Det blir värre efter regn och fuktigt väder.

    Brinnande olja ger blåsvart rök, vattenång är vit. Är turbon paj läcker mototolja ut i avgassystemet och när den oljan förbränns bildas blå svart rök. Det tar ca 4,73 sekunder från att du startar motorn. Prova varva upp motorn till ½ gaspådrag får du bra resultat.

    Lycka till / T

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Härligt svar, speciellt det med att det tar cirka 4.73 sekunder. Tack ska du ha. Det har varit både dimmigt och blött de senaste dagarna/nätterna.

    Idag testade jag att när jag startade bilen fästa lite papper bakom avgasröret. När jag sedan såg att det kom vit rök gasade jag till. Mer rök kom, och när jag kollade på pappret sen så var det ganska blött. Men det var inte missfärgat på något sätt, utan blött som vatten. Röken försvann efter en ordentlig gasning. Så det var ju skönt att det var så.

    Men till en följdfråga då; varför kommer det in så jäkla mycket vatten i mitt avgassystem för? Jag ser liksom ingen annan som fyller en liten parkering med vit rök när de startar sina bilar? Beror detta på hålet/hålen jag har? Märkte igår att hålen är ganska jättestora, och belägna precis efter sista ljuddämparen. Kan finnas fler, orkade inte krypa under bilen.

    Tack för svaren, jättesnällt av er.

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Har liknande symptom på min 9-5, den bolmar som en indian med fredspipa efter varenda regnväder.
    Dock går bilen som den ska, drar inga vätskor, komp är uppmätt och turbon sjysst, så jag orkar inte engagera mig i att leta reda på var det är.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Hallå! Underbart att hitta folk som har problem med sina bilar ..för det jag har med!

    Min 9-5:a skickar också röksignaler vid vått väder, men skillnaden från din beskrivning är att min dricker en del kylarvatten, jag har inte lokaliserat var dock, men det kan alltså vara anledningen till att det kommer vit rök ibland?

    Då är det dags att kasta sig ner under bilen och leta läckage..
    • SAAB 900s 2.3l (-94) - En mycket saknad bil
      SAAB 9-5se 2.0t (-00) - A till B

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Om din bil dricker kylarvatten så har du ett bra mycket större problem än jag, och ditt problem kallas topplockspackning. :/ Tyvärr.. Du får nog göra ett komptest, men dricker den kylarvätska så är det nästan uteslutande packningen..

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Men vore det topplockspackningen borde den väl alltid ryka, inte bara vid vått väder?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    I och för sig en sanning, missade det. :| Men att den dricker kylarvatten är ju inte ett bra tecken samtidigt som det ryker vitt, oavsett väder.

    Men Tobias: ryker det hela tiden eller är det uteslutande vid vått väder?

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  14. #14

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av thoka
    I och för sig en sanning, missade det. :| Men att den dricker kylarvatten är ju inte ett bra tecken samtidigt som det ryker vitt, oavsett väder.

    Men Tobias: ryker det hela tiden eller är det uteslutande vid vått väder?

    /Thomas
    Vad jag har märkt ryker det enbart vid vått väder, speciellt nu när det börjar bli blött om nätterna. Det skumma med kylarvattnet är att den tappar så pass mycket vatten att SID säger till, men efter det så verkar den ligga stadigt, alltså precis under nivån för att den skall säga till.
    • SAAB 900s 2.3l (-94) - En mycket saknad bil
      SAAB 9-5se 2.0t (-00) - A till B

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av tobiasf
    Hallå! Underbart att hitta folk som har problem med sina bilar ..för det jag har med!

    Min 9-5:a skickar också röksignaler vid vått väder, men skillnaden från din beskrivning är att min dricker en del kylarvatten, jag har inte lokaliserat var dock, men det kan alltså vara anledningen till att det kommer vit rök ibland?

    Då är det dags att kasta sig ner under bilen och leta läckage..
    Kan även vara packningen till motorvärmaren, om du nu har en sån. Det råkade jag ut för.
    Saab 9-5 Aero -02.

  16. #16

    Re: Testar igen: Vit rök vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av tobiasf
    Hallå! Underbart att hitta folk som har problem med sina bilar ..för det jag har med!

    Min 9-5:a skickar också röksignaler vid vått väder, men skillnaden från din beskrivning är att min dricker en del kylarvatten, jag har inte lokaliserat var dock, men det kan alltså vara anledningen till att det kommer vit rök ibland?

    Då är det dags att kasta sig ner under bilen och leta läckage..
    Kylar vatten kan försvinna på ganska många ställen, vanligast är inte toppblockspackningen. Lukta ner i kylvatten tråget, luktar det kylarvätska är det bara ett läckage. Är läckan i motorn så kommer det lukta olja/avgaser/bensin.
    Kylvatnet försvinner ofta vid slangarnas skarvar / kylarn /kylvatten rör.

    Kanske är ett kombinerat fel... Hål i Kylarslang och hål i avgasröret?

    Alla som har problem med vitrök i mängder här i tråden kan väl ta och investera i nya avgassystem som är hela. Det kommer säkert att hjälpa. Ni kommer som bonus att få tystare bilar dessutom.

    /T

Liknande ämnen

  1. Autmotorsport testar ng9-5
    Av Bagarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-05, 12:16
  2. Tim testar T.E.N.S
    Av RzR i forum Tidsfördriv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 10:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •