Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-3 1,9 TID Vector Kombi

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    19

    Saab 9-3 1,9 TID Vector Kombi

    Efter 3 år i "exil" hos Volkswagen funderar jag nu på att återvända till Saab. Har några frågor om mitt objekt dock...
    http://www.bytbil.com/bilar/saab/9-3/2v ... DUAAcFoA__

    Borde jag bli skrämd av antalet mil på detta exemplar eller är 15000 mil ingenting då det rör sig om en dieselbil?
    Vidare så har jag förstått att denna bil har kamrem men den borde väl vara bytt efter 12000 mil?

    Nåt annat jag ska tänka på innan jag gör slag i sak?

    Tack på förhand
    Anders Karakatsanis

  2. #2
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 456
    Medlem#
    5129

    Re: Saab 9-3 1,9 TID Vector Kombi

    Den såg snygg ut.

    Så här ser servicarna ut; http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=19

    Själv skulle jag undvika kombi utan takräcke men dom är ju väldigt snygga utan.
    Till mitt garage: Garaget

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    19

    Re: Saab 9-3 1,9 TID Vector Kombi

    Visst är den snygg!

    Tänkte inte på att den saknar rails... Det hade jag så klart på min gamla 9-5...

    Fast grejen är att jag går ifrån en Golf till en kombi med dragkrok så jag lär inte känna mig trångbodd i alla fall.

    Tack för service-dokumentet! Blir ju 3 ganska överkomliga servicar framöver OM det inte tillstöter komplikationer... Skönt med 3000-milsintervaller också, är annat när man kör etanol...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 473

    Re: Saab 9-3 1,9 TID Vector Kombi

    Skulle aldrig köra 3000 mil utan oljebyte trots ll-olja. Byt mellan intervallen. SAAB har GM-olja som är klassad för din diesel.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  5. #5

    Re: Saab 9-3 1,9 TID Vector Kombi

    Finns ingen statistik på att tätare oljebyten är bättre. 30 000 km klarar alla godkända longlife oljor. Följ serviceboken och inget mer.

    150 000 km, aut vxl? Du bör prova bilen ordentligt, helst med en expert. Priset är i överkant map miltalet.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    19

    Re: Saab 9-3 1,9 TID Vector Kombi

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    150 000 km, aut vxl? Du bör prova bilen ordentligt, helst med en expert. Priset är i överkant map miltalet.
    Det är sådana svar jag är ute efter. Vad är det som gör att en automatlåda står sig sämre än en manuell?

    Priset tyckte jag var bra jämfört med ex en Volvo V50 DRIVe Kinetic (som å andra sidan "bara" gått 6000) men det är bra att veta att priset är aningen högt. Tack för det! Jag har startat diskussionen med att bjuda 140'. Får se vad som händer imorgon...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    19

    Re: Saab 9-3 1,9 TID Vector Kombi

    Sen en hypotetisk fråga också... Vad händer om Saab går i konkurs? Hur påverkas andrahandsvärdet? Hur blir det med reservdelar och service...?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Wallen´tuna
    Inlägg
    67

    Re: Saab 9-3 1,9 TID Vector Kombi

    Som jämförelse kan nämnas att jag igår var med och bjöd på en ttid 08a alltså 180 hästaren ist för 150 också en Vector med pilot paket men med halvskinn och 15700mil på mätaren, den slutade på 118000kr, och en Cadillac bls ttid med 16800mil gick för 94000kr.

    (Cadillacen är i mångt å mycket samma bil som 9-3an).
    Allt detta på KVD. Har själv köpt en 08a 1,8Bp Vector med helskinn och 12000mil på mätaren för 106000kr där.

    Detta nämns enbart som jämförelse och inte för att vara nån besserviser visst är dieslarna dyrare men tycker definitivt att 151kkr är väl i överkant.

    Ps. Gick även en svart 09a Aero biopower med navi och 12000mil för 121000kr.
    Insignia 2,0 cdti 12a
    9-3 2,0 vector 03a.
    9-5 2,3 Vector 03a.

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt

    Re: Saab 9-3 1,9 TID Vector Kombi

    Citat Ursprungligen postat av kakke
    Sen en hypotetisk fråga också... Vad händer om Saab går i konkurs? Hur påverkas andrahandsvärdet? Hur blir det med reservdelar och service...?
    Viktig fråga det där. Det beror ju väldigt mycket på vad som händer efter konkursbeslutet. Ta Märklin som exempel. När de ställde in sina betalningar så blev folk oroliga och undrade vad de nu skulle köpa för vagnar, spår, tillbehör, reservdelar och lok i framtiden då en konkurs var nära. Vad fanns det som kunde ersätta Märklin, som hade samma spårbredd, skala, spänning och så vidare. Var detta slutet på deras hobby för alltid?

    Vad vad tror ni hände? Slutade allas modelljärnvägar att fungera över en natt när Märklin gick i konkurs? Försvann Märklin som genom ett trollslag från jordens yta? Nej. En konkursförvaltare tog över driften av företaget och året efter meddelades att företaget gick med vinst. På kort sikt så är mitt samlade svar på dina frågor "ajdå, inget bra", men på några års sikt "det gick ju bra det här". (Ha i åtanke att jag inte äger någon kristallkula. Jag är bara en vanlig optimist som önskar och tror att Saab bygger fantastiska bilar i Trollhättan även om tio år.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-5 2.3t Biopower Vector Kombi -07
    Av Miolja i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 22:52
  2. Problem med bakluckan (Saab 9-5 2.3t Vector Kombi -03)
    Av magnus85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 18:18
  3. Vad ska man tänka på vid köp av Saab 9-5 2.3T Vector kombi?
    Av Mae i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •