Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ang. hastighetsmätare! Ingen som kan hjälpa?

  1. #1

    Ang. hastighetsmätare! Ingen som kan hjälpa?

    Tjenare!

    Hoppas att jag lagt tråden på rätt avdelning nu.

    Jag har precis köpt en saab 900 2.0t 95'a och jag har ett problem med min hastighetsmätare. Varvräknare och allt annat fungerar, men just hastighetsmätaren är i stort sett död. När man står still så visar den noll, men så fort man börjar rulla så hoppar den direkt till 70 och stannar där oavsett hur fort man kör.

    Obs, tripmätaren rullar fortfarande!!

    Vad beror detta på och vad skall jag göra för att åtgärda detta?

    Tack på förhand!
    Mvh Nils

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    82

    Re: Ang. hastighetsmätare! Ingen som kan hjälpa?

    Lyser varnings lampan för abs bromsarna? Det kan vara någon abs givare bak som strular.
    /Classe
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

  3. #3

    Re: Ang. hastighetsmätare! Ingen som kan hjälpa?

    Citat Ursprungligen postat av Classe
    Lyser varnings lampan för abs bromsarna? Det kan vara någon abs givare bak som strular.
    /Classe

    Den började faktiskt lysa igår efter en REJÄL motortvätt med högtryck, fast nu när jag va nere vid bilen så hade den slocknat. Vet att den får hastighetssignal från en abs givare, men inte vilken. Mäter den hastigheten på ett av bakhjulen då alltså? Vilken sida? Eller mäter den hastigheten från alla 4 givare tillsammans?

    Mvh Nils!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    82

    Re: Ang. hastighetsmätare! Ingen som kan hjälpa?

    Den mäter hastigheten från abs givarna bak. O är det någon som är dålig så fungerar det inte. Fungerade hastighetsmätaren innan abs lampan tändes?
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

  5. #5

    Re: Ang. hastighetsmätare! Ingen som kan hjälpa?

    Citat Ursprungligen postat av Classe
    Den mäter hastigheten från abs givarna bak. O är det någon som är dålig så fungerar det inte. Fungerade hastighetsmätaren innan abs lampan tändes?
    Okej! Nej det gjorde den inte, de va samma problem innan. Tycker det är konstigt ändå att tripmätaren rullar på som den ska, och den hoppar upp till 70 så fort man börjar rulla så den får ju någon slags signal iallafall. Frågan är bara om det är en givare eller mätarhuset.

    Har kollat med en verkstad och dom tar 1200kr för en felsökning av det problemet och de har man ingen lust med om man lika gärna kan fixa de själv, frågan är bara hur man skall komma fram till vilket problem det är.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    82

    Re: Ang. hastighetsmätare! Ingen som kan hjälpa?

    Du kan ju testa lossa vid givarna bak. Så det inte har blivit någon oxid i kontaktstycket.
    Vart i sverige befinner du dig?. Kanske finns någon på forumet som kan göra en felsökning.
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    82

    Re: Ang. hastighetsmätare! Ingen som kan hjälpa?

    Missade det att trippen fungerar som den ska. Det är förmodligen instrumentet då. Men som sagt en felsökning är ju inte fel. Då vet man ju vart felet sitter iaf.
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

  8. #8

    Re: Ang. hastighetsmätare! Ingen som kan hjälpa?

    Citat Ursprungligen postat av Classe
    Du kan ju testa lossa vid givarna bak. Så det inte har blivit någon oxid i kontaktstycket.
    Vart i sverige befinner du dig?. Kanske finns någon på forumet som kan göra en felsökning.

    Skall testa de, bra tips! Jag befinner mig i göteborg.

    Citat Ursprungligen postat av Classe
    Missade det att trippen fungerar som den ska. Det är förmodligen instrumentet då. Men som sagt en felsökning är ju inte fel. Då vet man ju vart felet sitter iaf.
    Aa okej, tack för hjälpen!

  9. #9

    Re: Ang. hastighetsmätare! Ingen som kan hjälpa?

    Ang tipset om att koppla ur abs givarna och se vad som händer, om jag kopplar ur dom så kommer jag ju naturligtvis få felkod och abs lampan kommer börja lysa. Men sedan när jag återställer givarna, finns de en chans att felkoden läggs i minnet då och jag blir tvungen att åka till en verkstad för att släcka de?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    82

    Re: Ang. hastighetsmätare! Ingen som kan hjälpa?

    Bara ta bort dom o rengör. O sätt tillbaka dom sen innan du startar bilen igen. Då blir det ingen felkod.
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

  11. #11

    Re: Ang. hastighetsmätare! Ingen som kan hjälpa?

    Tjenare!

    Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt mätarhus, hittade ett på blocket för 500kr så de kör jag på.

    Nu till min fråga, jag äger en saab 900 2.0T årsmodell 95. Han som säljer mätarhuset har en saab 900 talladega 2.0T årsmodell 97. Är det någon skillnad på våra mätarhus? Ser dom likadana ut, passar dom och har dom samma varningslampor osv?

    Vet inte vad talladega innebär så tänkte att det är bäst att fråga.

    Tacksam för fort svar då jag skall åka och köpa den imorgon!
    Mvh Nils

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    82

    Re: Ang. hastighetsmätare! Ingen som kan hjälpa?

    Det är samma.
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

Liknande ämnen

  1. Trasig hastighetsmätare 9000
    Av stefanos i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2020-02-12, 09:20
  2. [LÖST] Ingen laddning, men ändå ingen laddningslampa? og900
    Av nibjo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 14:34
  3. nån som kan hjälpa mig
    Av albini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 18:54
  4. Ngn som kan hjälpa mig ?
    Av Folke_ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 12:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •