Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trög växellåda/växelspak - 9-3 SC -07

  1. #1

    Trög växellåda/växelspak - 9-3 SC -07

    Har en 9-3 SC -07 TiD -07 (manuell växellåda) som gått 15000 mil. Senaste 2000 milen har växelspaken börjat gå trögt i sidled. Inga problem att gå från t.ex. 3:an till 4:an, alltså rakt ner, men att växla från t.ex. 2:an till 3:an går trögare än normalt i sidled. Lite lätt att hitta fel växel. I samband med en service påtalade jag detta. De smorde då upp något under växelspaken men sa att det inte försvunnit helt, vilket det inte heller gjort.

    Någon som har en aning om vad det kan bero på? Det börjar bli riktigt enerverande. Det kan även vara knivigt att lägga i ettans växel ibland från stillastående. Lättare att lägga i tvåan och därefter till ettan...

    I övrigt går lådan fint, inga missljud etc.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Trög växellåda/växelspak - 9-3 SC -07

    Hej!

    Det är en 6vxl låda du har va?
    Är den trög växlad 1an till 2an och 3an till 2an?
    Lr är det bara 2an till 3an?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Trög växellåda/växelspak - 9-3 SC -07

    Det är nog vipparmen på växelföraren som kärvar. Den lyfter växelföraren vertikalt i lådan. När man drar spaken i sidled så lyfts växelföraren. Jag har problemet på min bil och har smort med 5-56 och då blev det lite bättre, men bara lite. På annat ställe här i forumet har man sagt att man till slut måste byta växelföraren. 2300 kr kostar den, tråkigt.

    Här är en spekulation:
    Om man är händig borde det gå att få ur plåtbussningen som börjat kärva och ordna något annat? Men det kanske är höga krav på att det måste vara glappfritt, annars kanske växellägena börjar strula? Jag vet inte. Någon på forumet har kanske lyckats renovera växelföraren?
    Saab 9-3 SC 1,9 TiD 2006

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Forserum
    Inlägg
    21

    Re: Trög växellåda/växelspak - 9-3 SC -07

    Samma problem med min bil just nu. Växelspaken stannar i det läget den är i även när man drar ner spaken till neutral. Dvs har du femman i och drar ner spaken till neutral står spaken lutad i samma läge som i 5:an eller 6:an istället för att ställa sig centrerat.

    Holmgrens trodde det var insatsen rakt ner i växellådan. Skulle gå loss på ca 5 papp att få det bytt om det var den som var problemet.

    Verkade vara lite knivig att byta själv då gafflarna i växellådan verkar kunna hamna i fel läge när man drar ur insatsen.

    Någon som bytt själv som vet?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Trög växellåda/växelspak - 9-3 SC -07

    Hej.
    Det är kanonlätt att byta tar Max 30 min om man har lite känsla för att skruva

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Forserum
    Inlägg
    21

    Re: Trög växellåda/växelspak - 9-3 SC -07

    Anser mig själv normalhändig. Dvs, sköter service på alla bilar, byter bromsar, avgas mm själv på bilarna.
    Dock aldrig gett mig på att byta kamrem mm, och aldrig skruvat med koppling och växellåda på bil (enbart på crossar).

    Vad jag förstod kunde gafflarna förskjutas fel när man plockade upp växelföraren, därav min fråga.

    Men det kanske krävs att man är våldsam för att de ska hamna fel?

    Ingen som har en liten guide?
    I haynes 9-3 02-07 hittar jag inget om byte av växelförare.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13

    Re: Trög växellåda/växelspak - 9-3 SC -07

    Har ni F40 lådan, 6växlar så är det växelföraren som är nedstucken i lådan som kärvar ihop och behöver bytas om växelspaken är trög, tröga växlar etc

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Forserum
    Inlägg
    21

    Re: Trög växellåda/växelspak - 9-3 SC -07

    Citat Ursprungligen postat av Sverra
    Har ni F40 lådan, 6växlar så är det växelföraren som är nedstucken i lådan som kärvar ihop och behöver bytas om växelspaken är trög, tröga växlar etc
    Ja det är fäxelföraren i lådan som jag behöver byta.
    Därav min tidigare fråga:

    "Vad jag förstod kunde gafflarna förskjutas fel när man plockade upp växelföraren, därav min fråga.

    Men det kanske krävs att man är våldsam för att de ska hamna fel?

    Ingen som har en liten guide?
    I haynes 9-3 02-07 hittar jag inget om byte av växelförare."

Liknande ämnen

  1. Seg/trög växellåda
    Av noniz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 14:17
  2. Lite trög växellåda 9-5 -02
    Av DrOOling i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •