Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Installation av biltemapump till en 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Installation av biltemapump till en 9-5

    Vad behöver jag att inhandla förutom pumpen?

    1. Hur mycket slang går det åt till Walbro systemet, vilken dimension har den invändigt, 8mm?
    2. Vad är det för dimension på Oringen för tankarmaturen, diameter samt dimension?

    Tack på förhand (vill köpa på mig sakerna innan jag börjar så man inte står där med nerplockad pump när man vet vad som saknas).
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Installation av biltemapump till en 9-5

    Hej!

    1. Tillverka eller låna ett verktyg att skruva av locket till armaturen med.

    2. Skaffa Viton-ringar ( O-ringar som tål alla sorters bränsle ) i dimension inv cirka 9.8mm, utv cirka 14,5mm och tjocklek 2.6mm. 4st går åt och dom sitter på armaturens ovansida på anslutningarna som man drar ur där, 2 på tryck sidan och 2 på retur.

    3. Bränsleslang 8mm inv. Tänk på att den MÅSTE tåla att vara dränkt i bränsle ( bensin/E85 ). Biltemas slangar är INTE det, så fråga en extra gång om den är dränkbar.

    4. Gör rent ALLA anslutningar, anliggningsytor etc NOGA så blir det tätt igen på första försöket.

    5. O-ringsfett är en stor fördel vid återmontering, använd rikligt på alla o-ringar.

    6. Kolla noga så allt är tätt innan du monterar tillbaka baksäte etc.

    Det tar inte så lång tid att byta pump, när jag bytte första gången tog det 3 timmar och jag är noga. Andra gången ( på en annan bil ) tog det 2,5timmar cirka.


    Lycka till!
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Installation av biltemapump till en 9-5

    Den här FAQ:n kanske är till hjälp.
    viewtopic.php?f=30&t=228670
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Installation av biltemapump till en 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Sbuddz
    Hej!

    1. Tillverka eller låna ett verktyg att skruva av locket till armaturen med.

    2. Skaffa Viton-ringar ( O-ringar som tål alla sorters bränsle ) i dimension inv cirka 9.8mm, utv cirka 14,5mm och tjocklek 2.6mm. 4st går åt och dom sitter på armaturens ovansida på anslutningarna som man drar ur där, 2 på tryck sidan och 2 på retur.

    3. Bränsleslang 8mm inv. Tänk på att den MÅSTE tåla att vara dränkt i bränsle ( bensin/E85 ). Biltemas slangar är INTE det, så fråga en extra gång om den är dränkbar.

    4. Gör rent ALLA anslutningar, anliggningsytor etc NOGA så blir det tätt igen på första försöket.

    5. O-ringsfett är en stor fördel vid återmontering, använd rikligt på alla o-ringar.

    6. Kolla noga så allt är tätt innan du monterar tillbaka baksäte etc.

    Det tar inte så lång tid att byta pump, när jag bytte första gången tog det 3 timmar och jag är noga. Andra gången ( på en annan bil ) tog det 2,5timmar cirka.


    Lycka till!
    Grymt bra! Tack! En fråga dock, är det ingen oring mellan pumparmaturen och tanken? Nu har jag även läst till mig att Nitrilgummi är bra för BF och E85 för slangstumpen som krävs.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Installation av biltemapump till en 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Den här FAQ:n kanske är till hjälp.
    viewtopic.php?f=30&t=228670
    Den missade jag när jag sökte, men synd att bilderna saknas.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Installation av biltemapump till en 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Isse
    Grymt bra! Tack! En fråga dock, är det ingen oring mellan pumparmaturen och tanken? Nu har jag även läst till mig att Nitrilgummi är bra för BF och E85 för slangstumpen som krävs.
    Hej!

    Jo, det sitter en stor jädra o-ring mellan armatur och tank, men den har jag aldrig behövt byta, bara att göra rent noga, smörja in den med o-rings fett och återmontera.

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

Liknande ämnen

  1. Anpassa befintlig handsfree-installation till ny mobil [AS2]
    Av Stenback i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •