Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 96 av 96

Ämne: Blir så trött på Svenska Bil (SAAB Sthlm)

  1. #81
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Tycker det är synd att du klankar ner så hårt på SAAB ändå. Tyvärr är det nog så att det är ett måndagsex du har fått + en riktigt taskig verkstad du har hamnat hos.

    Tyvärr är det nog så att de flesta bilmärken har problem faktiskt, ser det mycket iom att jag jobbar på en reservdelsfirma...drivknutar som ger sig efter 2500 mil, strålkastare som efter några få tusen mil måste bytas pga diffus ljusbild osv.

    Angående SAAB som taxibil, det går många häromkring och dem är det inga problem med efter vad jag vet, iaf inte mer än slitdetaljer, bromsar och dyligt.

    Nu tycker jag att vi softar ner, funderar lite och sen kanske kan ge SAAB en chans till.

    Haré Bra

  2. #82
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604
    jajaja blablabla vi börjar nog förstå att Lasse inte tycker om saab. men frågan är väl varför han köpte saab frånbörjan om han nu bara har hört skit om dem. det är väl bara att driva det med saab så långt det går och får du nej så betyder det nog ett nej. för du vet väl att ett nej betyder nej Lasse? och föresten vad fan vill du vi ska göra? du kommer in på ett saab forum och slänger skit på saab! de människorna som hänger här är ju inte de lättaste att övertyga om att deras etusiastmärke är skit. håller du inte med? logga in på autopower forum eller nått där har du nog större chans att få medhåll för din skitkastning. jag kan ju hålla med om att du inte har haft speciellt mycket tur med din saab. men som sagt vad fan vill du vi ska göra åt det?
    mvh peter
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  3. #83
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    En hel bok...



    Jisses, jag, alltså, men...finner inte ord helt enkelt Detta låter ju helt otroligt! Hur har det gått?
    Halloj, Det senaste som har hänt är att vi försökte få ut service historiken från bilhandlaren, vart lovad att det lilla som dom tydligen hade skrivit ner skulle skickas,men inget har hänt. Tvärtom har den där Saab försäljaren försökt ringa oss troligtvis i just den frågan, men jag vägrade helt enkelt att svara efter det lilla trevliga samtalet sist. Har ju även skriftligt undanbett mig deras samtal, och sagt att vill dom ha kontakt med mej, så är det brevledes via mail eller dyl.

    Sen när man tittar tillbaka på det hela så inser man hur sjukt det hela framstår. Var t.ex i kontakt med den lokala Peuegot affären som jag känner lite och frågade hur dom skulle göra i mitt fall. Första svaret jag fick var det som vi har ansett vara rätt hela tiden, dvs att vi skulle ha tillbaka mellanskillnaden mellan bilarna efter avdrag av slitage osv. Det är raka motsatsen till vad Kronobergsbil anser. Funderar på att ringa upp SAAB:s ansvarige för handlarna bara för sakensskull.

    Annars funderar vi helt klart på att via MRF:s jurister dra dom inför ARN. Känns helt enkelt bättre att låta dom göra det för 1200kr så det blir rätt.

    Dock har det varit lite av en pengafråga då vi säkert lagt ner 14000kr på den nya bilen vi bytte till när vi reklamerade Saaben. Några av felen: Trasig kylning för motorn, krängningshämmarstagen var slut, ena länkarmen var slut, bilen behövde servas ganska fort osv. Sen höll dom ju inte heller sin del av avtalet när det gällde nya framdäck, så då köpte vi helt enkelt nya själva och la deras skitdäck på hyllan hemma.

    Känns tryggt!
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  4. #84
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    En hel bok...



    Jisses, jag, alltså, men...finner inte ord helt enkelt Detta låter ju helt otroligt! Hur har det gått?
    Halloj, Det senaste som har hänt är att vi försökte få ut service historiken från bilhandlaren, vart lovad att det lilla som dom tydligen hade skrivit ner skulle skickas,men inget har hänt. Tvärtom har den där Saab försäljaren försökt ringa oss troligtvis i just den frågan, men jag vägrade helt enkelt att svara efter det lilla trevliga samtalet sist. Har ju även skriftligt undanbett mig deras samtal, och sagt att vill dom ha kontakt med mej, så är det brevledes via mail eller dyl.

    Sen när man tittar tillbaka på det hela så inser man hur sjukt det hela framstår. Var t.ex i kontakt med den lokala Peuegot affären som jag känner lite och frågade hur dom skulle göra i mitt fall. Första svaret jag fick var det som vi har ansett vara rätt hela tiden, dvs att vi skulle ha tillbaka mellanskillnaden mellan bilarna efter avdrag av slitage osv. Det är raka motsatsen till vad Kronobergsbil anser. Funderar på att ringa upp SAAB:s ansvarige för handlarna bara för sakensskull.

    Annars funderar vi helt klart på att via MRF:s jurister dra dom inför ARN. Känns helt enkelt bättre att låta dom göra det för 1200kr så det blir rätt.

    Dock har det varit lite av en pengafråga då vi säkert lagt ner 14000kr på den nya bilen vi bytte till när vi reklamerade Saaben. Några av felen: Trasig kylning för motorn, krängningshämmarstagen var slut, ena länkarmen var slut, bilen behövde servas ganska fort osv. Sen höll dom ju inte heller sin del av avtalet när det gällde nya framdäck, så då köpte vi helt enkelt nya själva och la deras skitdäck på hyllan hemma.

    Känns tryggt!
    lycka till med att få tag i nån ansvarig för någonting på saab, det är precis omöjligt kan jag tala om.
    Det enda rätta e att gå via mrf och anmäla till arn, nu när du har den möjligheten som privatperson.

  5. #85

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Iceman
    Måste bara få tillägga att jag igår blev uppringd av Mats Gulding, Servicechef på Svenska Bil, Akalla. Och efter allt ris jag har givit måste jag också få ge lite ros. Han framstod som en synnerligen trevlig och sympatisk kille och när han säger som han hade sagt, att han skulle skulle ta med sig av kritiken från bl a detta forum i arbetet mot att bli mycket bättre så tror jag faktiskt på detta. Jag ser en ljusning för Svenska Bil Akalla...
    Såhär 5½ år senare så bloggade jag just om Svenska Bil och deras service och bemötande.
    Jag skriver blandannat om Akalla "Personalen är inte så intresserad att besvara frågor och lit snoffsiga"
    Och i denna tråd 5 år tidigare "Förutom ett surt och snorkigt bemötande". Uppenbarligen har de inte gjorts några framsteg.
    Täby tas upp som en bra verkstad, det är inte min erfarenhet senaste månaderna då de konstant bara har strulat med tider och kommunikation.
    Läs hela min story här http://blog.ajjm.se/?p=549
    (Hela inlägget skrevs före jag läste denna tråd! Förutom de sista raderna där jag refererar till ett inlägg här med ett citat)

  6. #86
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    119

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av zandman72
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Jag har varit med om det mesta på Svenska Bil i Stockholm men jag kan inte skriva om allt här eftersom det är så bisarra hiistorier.
    Hehe, håller med 100%, jobbar tom aktivt att släkt,vänner och kollegor inte ska sätta sin fot på Svenska bil. Sämre verkstadskedja finns inte.

    Inte ens en vanlig service fixar dom utan att a) sabba bilen (ut- el invändigt eller både och) b) missa halva serviceprogrammet c) ta bra betalt för undermåligt jobb d) "all of the above"

    Instämmer, förutom allt trassel med snedstyrningen och smetspacklingen på senaste plåtjobbet, så lyckades Svenska Bil Globen sabba min ACC när de skulle utföra 1500 mil service. Första försöket glömde de bara servicelampan (1 moment av3). Vid återbesöket lyckades de nolla lampan, men istället började det blåsa iskall luft på höger sida, vilket vänster sida fick ligga och försöka hålla emot. Tredje försöket fick de till det så att det blåste lika varmt på båda sidor, dock var det 3 grader för varmnt i kupén. Försök 4 gick åt fanders, 5 och 6 på Ekmans i Mölnvik, som kunde konstatera felet men ej åtgärda. Slutligen försök 7 i Akalla, lyckades de få ordning på eländet. Ja jag vet att jag ältar detta, men någonting måste vara generalknas hos Svenska Bil. Kan de plocka in mekaniker utan utbildning eller vad kan det vara???? Skulle gärna vilja veta, för det är anmärkningsvärt hur kassa de är.
    Saab är världens bästa bil

  7. #87

    Kronobergs Bilaffär

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    En hel bok...



    Jisses, jag, alltså, men...finner inte ord helt enkelt Detta låter ju helt otroligt! Hur har det gått?
    Hej Alla,

    För "renjaveln" vet jag inte hur det har gått men för mig har det inte lyckats något vidare bra att reklamera bilar hos Kronobergs Bilaffär. Tycker de har ljugit för mig och dribblat så till den milda grad att journalistik kring ärendena har börjat läggas ut på sidan http://www.bilskojare-kronoberg.se se och lyssna (bandupptagningar) särskilt på sidan om Kronobergs Bilaffär då jag reklamerade den första bilen där. De lurade mig likt de lurade "renjaveln" som tidigare skrivit här, genom att sälja en ny Opel Insignia till mig och sedan sålde de vidare den icke reparerade Opel Vectran till annan kund. Nu har jag ett antal fel på Opel Insignian och de vill inte reparera. Kommer att skriva om denna senare bilen också, så fort tid ges. tyvärr har jag inte så mycket gott att säga om Kronobergs Bilaffär. Visserligen gick jag med på att byta in bilen och köpa en ny, men de har finslipat en taktik för att trötta ut eller stressa kunderna till detta beslut. Detta förfaringssätt har de tydligen utarbetat i samklang med Opel och tidigare SAAB!!

  8. #88
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Kronobergs Bilaffär

    [quote=Avslöjar Bilskojare]
    Citat Ursprungligen postat av "Magnus Aero":4u8ojn9t




    Jisses, jag, alltså, men...finner inte ord helt enkelt Detta låter ju helt otroligt! Hur har det gått?
    Hej Alla,

    För "renjaveln" vet jag inte hur det har gått men för mig har det inte lyckats något vidare bra att reklamera bilar hos Kronobergs Bilaffär. Tycker de har ljugit för mig och dribblat så till den milda grad att journalistik kring ärendena har börjat läggas ut på sidan http://www.bilskojare-kronoberg.se se och lyssna (bandupptagningar) särskilt på sidan om Kronobergs Bilaffär då jag reklamerade den första bilen där. De lurade mig likt de lurade "renjaveln" som tidigare skrivit här, genom att sälja en ny Opel Insignia till mig och sedan sålde de vidare den icke reparerade Opel Vectran till annan kund. Nu har jag ett antal fel på Opel Insignian och de vill inte reparera. Kommer att skriva om denna senare bilen också, så fort tid ges. tyvärr har jag inte så mycket gott att säga om Kronobergs Bilaffär. Visserligen gick jag med på att byta in bilen och köpa en ny, men de har finslipat en taktik för att trötta ut eller stressa kunderna till detta beslut. Detta förfaringssätt har de tydligen utarbetat i samklang med Opel och tidigare SAAB!![/quote:4u8ojn9t]

    Hoppas verkligen du har något belägg för detta som jag fetat till. Annars kan du radera ditt inlägg. En oseriös handlare är en oseriös handlare. Fakta.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #89
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Blir så trött på Svenska Bil (SAAB Sthlm)

    Också tveksam till konspirationsteorier med Opel/Saab. Jag har alltid fått bra hjälp av min handlare även efter nybilsgarantin gått ut....
    Fredrik J

  10. #90
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Blir så trött på Svenska Bil (SAAB Sthlm)

    Gammal tråd det här men eftersom jag i denna tråd efter missnöje med stor SAAB-verkstad i Stockholm för några år sedan hittade tipset om Tullinge Bilservice vill jag bara berätta att sedan dess har jag gjort mina servicear och reparationer där. Inga överaskningar, byter inget i onödan, ger tips och blir oftast billigare än kalkylen.

    Tullinge Bilservice
    Saab 9-3 2.0T 1998, Saab 9-3 Aero Cab 2001, Plymouth Gold Duster 1972

  11. #91

    Re: Kronobergs Bilaffär

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Citat Ursprungligen postat av Avslöjar Bilskojare

    Hej Alla,

    För "renjaveln" vet jag inte hur det har gått men för mig har det inte lyckats något vidare bra att reklamera bilar hos Kronobergs Bilaffär. Tycker de har ljugit för mig och dribblat så till den milda grad att journalistik kring ärendena har börjat läggas ut på sidan http://www.bilskojare-kronoberg.se se och lyssna (bandupptagningar) särskilt på sidan om Kronobergs Bilaffär då jag reklamerade den första bilen där. De lurade mig likt de lurade "renjaveln" som tidigare skrivit här, genom att sälja en ny Opel Insignia till mig och sedan sålde de vidare den icke reparerade Opel Vectran till annan kund. Nu har jag ett antal fel på Opel Insignian och de vill inte reparera. Kommer att skriva om denna senare bilen också, så fort tid ges. tyvärr har jag inte så mycket gott att säga om Kronobergs Bilaffär. Visserligen gick jag med på att byta in bilen och köpa en ny, men de har finslipat en taktik för att trötta ut eller stressa kunderna till detta beslut. Detta förfaringssätt har de tydligen utarbetat i samklang med Opel och tidigare SAAB!!
    Hoppas verkligen du har något belägg för detta som jag fetat till. Annars kan du radera ditt inlägg. En oseriös handlare är en oseriös handlare. Fakta.

    Vill förtydliga att det är min tolkning av de ärenden som lämnats in till aktuell bilaffär. De säger att tekniker från SAAB i Trollhättan givit dem reparationsinstruktioner att hälla i tjockolja/tillsatsolja i min f.d. bil. Samtidigt ser jag att de tidigare kört väldigt hårt med att försöka få mig tro att fel på Opel Vectran är "speciella egenskaper" Detta använde både Opels CCDM, samt Kronobergs Bilaffär (Ljungby samt Växjö) och Opel Sverige när de försökte få mig att acceptera felen ifråga. Jag kommer att skriva mer på hemsidan för att förklara. Håller med om att en oseriös handlare är en oseriös handlare, det visar sig nu från gång till gång, tyvärr!

  12. #92
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Re: Blir så trött på Svenska Bil (SAAB Sthlm)

    Kul att se att min historia är med på din sida så här långt efteråt!

    Kan ju säga att jag ger inte ett skvatt för handlarna i varken Ljungby eller Växjö. Vi köpte en Opel Vectra OPC -06 via handlaren i Älmhult som hade gått och varit servad hos Kronobergs bil i Växjö...

    Dom hade då gjort två 6000mila servicesar på bilen (ena var ägaren, andra var dom själva inför försäljningen) och hade vid båda tillfällena t.ex glömt byta tändstiften. Sen när jag märkte att bromsarna tog lite lustigt så visade det sig efter lite tittande i serviceboken att dom "bara glömt bort" att byta bromsvätska i bilen sen den var ny....Det skulle ha gjorts två ggr på dom fyra åren..Känns tryggt!

    Slutade med att vi bytte in bilen efter att reparationerna på den hade slutat på över 42000kr..Stor del tog dock Kronobergs bil i Älmhult på sig så en stor eloge till dom.

    Servicefolket där har varit riktigt bra, så inga moln där på himlen!

    Men det var inte kul med säljarens ord ringandes i örona om hur fint skick denna bil var och välskött den var när vi skulle åka in till BB med min sambo som hade 3-4min mellan värkarna och att bilen då knappt ville gå, då dubbelsvänghjulet och en massa annat krafs tydligen hade börjat gå sönder helt...Så bilen gick då väldigt ojämnt och lät som en Harley MC och ville knappt ens gå framåt.

    Hade två rätt förvånade sköterskor som stod och tittade på oss vid akutintaget i Kristianstad när jag rullandes var tvungen att dumpa av min höggravida sambo för att bilen inte riskerade att starta igen om jag stannade till.....

    Nu har vi iaf en Vectra OPC svart kombi -08 (Köpt på Newmansbil i Hässleholm) istället med 4800mil på mätaren och med en riktig pedantisk fd ägare på (ja, vi var väl korkade att våga igen).

    Direkt var dom tvungna att byta bilstereo på bilen (den gamla som byttes ut var då bara 6 månader gammal) och vi har också en jädra massa klonk i framvagnen som bilen varit inne ett otal ggr för. Vi har även en spökande tankmätare.. Vi köpte bilen i mitten av maj och vi har väntat hela sommaren för att bli av med felet p.g.a strul och semestrar etc etc.

    Dock ska sägas att all kontakt som vi har haft med Newmans bil i Hässleholm har hittills varit riktigt bra hela vägen. Och en stor eloge till våran servicekille som med stor beslutsamhet och ett enormt tålamod kämpat på med våran trilskande bil.

    Men blir vi inte av med problemen nu så....

    Vi får helt enkelt skita i att ha bil med våran tur. Kanske skaffa sig ett par rollerblades?

    Menar, vad kan gå fel där........?

    Mvh Kenneth
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Blir så trött på Svenska Bil (SAAB Sthlm)

    Det är 12000 mil eller 8 år på tändstiften enl min servicbok.
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  14. #94
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Re: Blir så trött på Svenska Bil (SAAB Sthlm)

    På OPC motorn så sa grabbarna på verkstaden att stiften ska bytas var 6000:e mil.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  15. #95
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Blir så trött på Svenska Bil (SAAB Sthlm)

    Kan du vid tillfälle kolla i din servicbok vad det står för miltal för tändstiftsbyte?
    I min som är en -06 finns 2,8 Nel och 2,8 Net motorerna med som 12000 mil.
    Kan det ha blivit ändrat??
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  16. #96
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Re: Blir så trött på Svenska Bil (SAAB Sthlm)

    Äh, dom kan ju ha fått det hela om bakfoten med. Dock byttes tändstiften vid 6000mil åt mej.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

Liknande ämnen

  1. Jag blir så trött på Saab !
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 13:25
  2. Rekommendation av Säljare på Svenska Bil Sthlm el GBG
    Av Johnken i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 17:28
  3. Fan så trött ja blir..
    Av 900T16! i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 05:15
  4. Jag blir så trött!
    Av Conny2857 i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 12:47
  5. Verkstad med tech2-ISAT(?) sökes i sthlm (ej Svenska Bil)
    Av Cruise i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-31, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •