Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 96

Ämne: Blir så trött på Svenska Bil (SAAB Sthlm)

  1. #61
    Citat Ursprungligen postat av Logical
    Har även jag väldigt väldigt dåliga erfarenheter av Svenska bil i både kungens Kurva och Akalla..
    Lång historia kort, dom sålde mig en bil som läckte in vatten så att twice och dice modulen kortslöts och vägrade ta på sig kostnaden, hade ägt bilen i ca 3mån. ( Ordnade sig efter en anmälan till almäna reklamations nämden) (suck)
    Varenda liten verkstad i hela sverige måste gå i konkurs innan jag lägger min fot innanför deras dörrar igen!

    samma här, synd bara att verkstaden i kalmar e lika värdelös som försäljarna i kungens kurva. Saab verkar gå in för att luras och bedra sina kunder.

    Dem kanske borde tänka på att en nöjd kund återkommer och en missnöjd gör att han plus ett antal till som han berättar problemen för drar sig för att handla hos saabhandlare eller lämna till märkesverkstad.

  2. #62
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Jag har varit med om det mesta på Svenska Bil i Stockholm men jag kan inte skriva om allt här eftersom det är så bisarra hiistorier.

    Jag har påtalat kvaliteten på service och kundmottagande för både GM´s högsta ledning i Detroit och SAAB Sverige.

    Svenska Bil har mycket att lära för att nå upp till målet som Premium bilåterförsäljare / service. Besök gärna en Lexusåterförsäljare eller lyssna med någon Lexusägare.

    SAAB USA har förstått vad det handlar om.

    Vi lever i en marknadsekonomi där den som är bäst till rätt pris alltid vinner.

    SAAB Turboclubs forum fyller en viktig funktion för oss SAAB ägare som skall göra våra val av återförsäljare och serviice verkstad.

    Här är en trevlig serviceverkstad BIVA Linköping http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=191182

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    208
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Jag har varit med om det mesta på Svenska Bil i Stockholm men jag kan inte skriva om allt här eftersom det är så bisarra hiistorier.
    Hehe, håller med 100%, jobbar tom aktivt att släkt,vänner och kollegor inte ska sätta sin fot på Svenska bil. Sämre verkstadskedja finns inte.

    Inte ens en vanlig service fixar dom utan att a) sabba bilen (ut- el invändigt eller både och) b) missa halva serviceprogrammet c) ta bra betalt för undermåligt jobb d) "all of the above"

    SAAB 9-3 SS Aero 2004

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781
    Svenska Bil i Täby är klockrena, man brukar kunna få snacka med mekanikern vilket är sketabra. Dessutom lyfte de av min förardörr som hade fått sig en smäll och riktade upp den så att den gick att öppna igen GRATIS. "Så där kan du ju inte åka omkring" sa dom.

    Jag var där för att de skulle fixa ett jordfel i tutan före besiktning. Detta gjorde dom medan jag tog en kopp kaffe!

    Bra Svenska Bil i Täby! Fortsätt i samma anda så fortsätter jag att lämna in bilen hos er. Det är ju så det funkar.

    Mvh

  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Tänkte bara ge lite beröm till Svenska bil globen som trots sitt misstag gjorde mig nöjd. Hade bilen inlämnad och fått sagt att jag kunde hämta den en fredag. Åker dit, bor väldigt nära max 1 km ifrån, men bilen var inte klar, dom erbjöd då mig direkt en gratis hyrbil över helgen behövde bara stå för bensinen.

    Har haft bilen där ett flertal gånger, visst priset kanske inte alltid är det bästa, men jag har alltid blivit nöjd med de reprationer de utfört.

  6. #66
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Jag servar numera min bil på en MECA verkstad. Kan inte påstå att jag har blivit dåligt bemött hos SAAB, men jag är trött på att hela tiden behöva bevaka mina konsumenträttigheter för att undvika att bli mjölkad på pengar. Jag betalade 1700kr för en service på MECA som SAAB skulle ha mellan 3-4000kr för.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  7. #67
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    12
    Tråkigt att läsa att skräckhistorierna här.

    Bilpartner i Lund funkar fint för mig iaf, håller vad de lovar och är alltid klara på dagen. Inte superbilligt men bra kvalité.

  8. #68
    Citat Ursprungligen postat av taxi-lasseman
    Citat Ursprungligen postat av Logical
    Har även jag väldigt väldigt dåliga erfarenheter av Svenska bil i både kungens Kurva och Akalla..
    Lång historia kort, dom sålde mig en bil som läckte in vatten så att twice och dice modulen kortslöts och vägrade ta på sig kostnaden, hade ägt bilen i ca 3mån. ( Ordnade sig efter en anmälan till almäna reklamations nämden) (suck)
    Varenda liten verkstad i hela sverige måste gå i konkurs innan jag lägger min fot innanför deras dörrar igen!

    samma här, synd bara att verkstaden i kalmar e lika värdelös som försäljarna i kungens kurva. Saab verkar gå in för att luras och bedra sina kunder.
    Blir garanterat inga fler affärer hos Smålands Motorcentrum i Kalmar det vill jag lova, för snart 2 år sedan var jag med morsan och köpte en ny bil till henne, efter 6 månader såg lacken ut såhär:
    http://www.geting.se/viewimage.php?i...3-DSC03210.JPG
    Som ni kan se tog det 6 månader för lacken att försvinna.
    Som tur var tänkte jag att vi har 3års lack-garanti, knallar in på SMC och vill ha det omlackat, men ta på faan, de säger att det är "konstruktionsfel på bilen" och att "vi får skylla oss själva som inte har köpt till stänkskärmar"

    Jaha? Var inne både i Kalmar och Nybro och fick samma svar...

    Hade även min bil inlämnad på försäkringsärenden då jag bland annat vart påbackad, de bytte bland annat dimljuset, och knyckte mina "xenon-lampor" som jag hade köpt.. tack för den, sedan har listerna släppt, kofångarna sitter lösa, grillen är sned osv osv..
    De vägrar att felsöka min bil med tech-2 om jag inte lovar dom att de får göra arbetet med att laga bilen när TCS:en har strulat, inte en chans att jag tänker ge dom 1400kr/h när de antagligen inte ens kan lösa problemet.

    gubbarna som sitter och säljer reservdelar måste de ha fått tag i på zoo, när jag har varit inne och beställt en bussning/packning etc så får JAG knalla in och leta fram det i datorn, de hittar inte, när de väl försöker göra det själva så kikar de på fel årsmodell, glömmer om det var 2.0 eller 2.3.. med eller utan turbo etc.

    Kanske dags att föryngra personalen till några med lite datorvana?

    Nej Tack till dom

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    164
    Men vad ni klagar! vi är ju bara människor.Lämna in bilen hos nisse bakom hörnet då? är kanon nöjd med svenska bil Globen!! skulle aldrig svika en märkesvärkastad. visst att man kan gör fel men det är ju upp till dom att åtgärda dtta då eller?
    9-5 Aero FaceLift Edition.

  10. #70
    Citat Ursprungligen postat av aeroc
    Men vad ni klagar! vi är ju bara människor.Lämna in bilen hos nisse bakom hörnet då? är kanon nöjd med svenska bil Globen!! skulle aldrig svika en märkesvärkastad. visst att man kan gör fel men det är ju upp till dom att åtgärda dtta då eller?
    har du läst hela tråden?

  11. #71
    jaha nu har det varit dags för verkstadsbesök igen hos smålands motorcentrum kalmar.

    växellådan rasade efter 5400 mil, bilen är ca 6 mån gammal. Det tog 6 dygn för dem att få fram en låda och byta, blir man förbannad eller när man får ha sin taxi stå still en hel jäkla vecka och förlora 30.000.
    Man tycker att en så ny bil ska inte låda gå sönder på och det ska definitivt inte ta en vecka att byta den. Har ringt till kundtjänst för att försöka få tag på nån men där vägrar dem lämna ut nummer till nån chef och dem ringer aldrig upp.

    Lita på att jag berättar för dem som åker med hur jäkla dålig kvalitet det är på saab och hur illa behandlad man blir när man råkar ut för något.

    listan hittills på fel
    vid ca 2000 mil, byte av stag i framvagnen

    vid ca 2500 mil, byte av dörrhandtag på insidan som lossnar

    vid ca 3000 mil dålig kylning av ac

    vid ca 5400 mil, byte av växellåda

    vid ca 5500 mil blinkar xenonhalvljusen och ibland slocknar helt

    vid ca 5900 mil behövs hjulinställning bak pga bärgningen för växellådsbyte

    vid ca 6000 mil behövs byte av plastpanelen på insidan vid vä backspegel för den pekar utåt

    passagerarstolen har börjat knaka nu oxå.

    antingen har saab dålig kvalitet eller oxå har jag fått ett måndagsexemplar. Börjar bli lite jobbigt med alla dem här felen på bara sex månader.

    ringde precis för att beställa 6000 milaservice, 13 dagar får jag vänta innan jag får lämna den för service, e det att ta hand om sina företagskunder.

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    Ja, idag ringde Svenska bil upp mig. Blev inte lite förvånad kan jag säga.
    Det var en väldigt ung tjej skulle jag gissa.
    Jag köpte bilen hos SB Globen.

    'Vad tycker du om service hos Svenka bil?'
    'Jag gör inte servicen hos SB, men en annan Expert'
    'Varför?'
    'För att servicen och bemötandet hos SB är aldeles för dåligt'
    'OK, tack'
    Sen la hon på

    Är det så man tar reda på sina kvalitetsbrister och mögligheter att förbättra sig?
    Jag blev helt paf. Min kollege bredvid (som efter många SAAB kör VOLVO) blev full av skratt
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Eller så kan man göra som Kronobergsbil i Ljungby nere i småland. Detta är låååång historia jag tagit upp förut i mindre skala och utan namn, men då dom nu inte vill göra rätt för sig, så hänger jag helt sonika ut dom nu med sitt företagsnamn då detta efterfrågats av medlemmar tidigare här på forumet.

    Hur det hela började:

    Vi började med att titta på en bil mellan 60-80k då våran gamla Golf gav upp. Vi sökte igenom hela Ljungby under en lördag men vi hittade inget och bilen vi åkte dit för att provköra var inget att ha. På vägen hem sen till min sambos syster gör vi då det fatala misstaget att stanna vid Kronobergs bilhandel. Där slutar det med att vi köper en Saab 9-3 2.0T SS -03 som egentligen var mycket dyrare (144k)än vi tänkt oss, men den verkade så fin och säljaren berättade att bilen bla hade tidigare ägts av en på deras verkstad, så vi slog till trots att säljaren var väldigt ovillig på att svara på mina frågor och hellre satt och pratade sälen semester och alla dess äventyr med tjejen.

    Slutade iaf med att vi hade denna bil inne 11-12ggr på service under 3 månader innan vi tröttnade på bilen och tog kontakt med VD:n för Kronobergsbil, då vi även tröttnat på säljarens beteende. Detta var även på inrådan från motormännen.


    Felen var: Paj mugghållare redan från första stund (skitfel javisst, men bilen skulle vara igenomgången innan vi fick den sa dom), Strul med Centrallås (inne för det 4ggr då dom beställde hem helt fel grejor och på kuppen lyckades dom få el-hissarna att strula med), knirrande inredning, krånglande El-hissar (av anledning jag nämnde precis innan) och det klart allvarligaste var motorn som varm kunde låta som en gammal Merca diesel från 1970-talet när man t.ex varit inne och handlat en snabbis i 5-10min och sen startat bilen igen. Trodde att motorn skulle hoppa ur från motorutrymmet vissa gånger....Detta var bilen inne för flest ggr utan resultat då felet inte uppstod jämt.

    Tillslut när jag haft bilen inne för samma fel med motorn 3-4ggr, så vägrade jag ta tillbaka bilen innan dom åtgärdat felet, och väl inne i verkstaden så kom givetvis inte ljudet inte fram, nåt också hänt på dom tidigare försöken (enligt verkstäderna) och jag då kände hur frustrationen bara växte, då när jag använt bilen hemma så har ljudet framkommit väldigt ofta med en massa vittnen som undrat vad som har knattrat så förbaskat. Som tur var kom ljudet fram iaf tillslut när dom startade bilen för att köra ut den inifrån verkstaden. Det blev då en himla fart bland personalen, men ingen kunde dock på rak arm svara på vad det handlade om, men dom ansåg att det verkade bra allvarligt och folk såg verkligen konfunderade ut.

    Dock så efter en hel del rotande bland servicefall och samtal från mej så hittade dom ett liknande fall där dom bytt bla oljepump plus en hel del till. Dom förklarade också att det hade då hade blivit dyrt.

    Jag påpekade då att jag själv påpekat detta fel redan från första veckan vi ägt bilen. Dom ansåg då själva att detta var ett självklart garantifall som dom skulle ta på sig och jag själv skulle ta kontakt med säljaren då dom själva inte ville prata med honom, då han enligt kundservicekillen jag pratade med hade skällt ut dom tidigare för att ha servat mej för mycket med dom tidigare felen jag hade haft på bilen.....Han hade t.om anklagat dom för att vara mera lojala mot kunderna än företaget.. (Ja hemska tanke, dumt att ha bra kundservice mot kunderna när deras skitbilar strular så mycket..)

    Hur som helst jag tar då kontakt med VD:n och påpekar allt strul vi haft med både bilen och säljaren och vi nu var MÅTTLIGT roade av allt detta. Turligt nog stod han just i Älmhult:s butiken och lovade då att ta tag i det hela och försöka hitta en lösning, han lovade även att återkomma inom nån dag då dom skulle gå på semester fredagen två dagar senare. Fredagen kom och vid 15 tiden på eftermiddagen tröttnade jag på att vänta och ringde helt sonika upp honom.

    Han hade då satt sig in det hela och hade då också fått höra från verkstadspersonalen att felet skulle bli dyrt att åtgärda och att han då hade ett par förslag. Ett par av förslagen var att antingen att vi kunde ta det hela på vår försäkring och att dom då skulle betala vår själrisk.....(Right..) eller att dom då istället kunde köpa tillbaka bilen...Detta nappade vi på direkt och påpekade då att det hela skulle vara en regelrätt reklamation och inget annat, samt att vi (VD:n och vi, på inrådan från Motormännen) skulle sköta affären utan att jag skulle behöva ha kontakt med säljaren jag köpt bilen av, då våran kontakt iaf enligt min åsikt var millt sagt ansträngd pga att han under denna cirkus gång varit väldigt otrevlig att ha att göra med.

    Semestern gick och gissa vem jag då blir uppringd av? jo självklart! säljaren såklart! Han sa då småspydigt (han tyckte väl att han var rolig) i telefon att han hört att vi haft problem med bilen...(Tacka fan för det, var ju bara han som godkänt alla reparationer...) och att han haft ett ordentligt samtal med VD:n och att det hela skulle lösa sig. Vi vart då erbjudna att ha koll på deras hemsida och se om vi hittade nån bil som kanske skulle intressera oss istället för vår nuvarande, samt att dom förtillfället inte hade nån motsvarande våran bil inne. Detta var ju nåt som VD:n inte sagt nåt om, utan vi levde under intrycket att vi skulle få tillbaka våra pengar minus nyttoavdrag för att kunna gå nån annanstans. Dock efter ett snabbt samtal med juristhjälpen hos motormännen där dom rådde oss till att hitta en annan bil hos dom, så bet vi ihop och började leta efter en bil på deras hemsida.

    Tillslut så hittade vi en mindre och billigare Peugeot 206 RC av 2004 årsmodell, med en prislapp satt till 115.000kr. Då bestämt att flytta tillbaka till storstan så ansåg vi att den skulle denna passa oss perfekt. Vi provkörde och slog till på den med vissa reservationer om nya däck och att bilen också drog starkt åt höger, vilket enligt säljaren kunde bero på att däcken var helt slut och att vägen utanför dålig.. När vi sen skulle skriva papper (under den tiden hann han också med att dra par hånande kommentarer om att han minsann trodde att vi bara hade hittat på felen på Saab:en och att det inte var några fel på den, samt att när han sen senare skulle sälja den vidare, så skulle den nya ägaren inte märka nåt...) så påpekade jag det avtal om nyttoavdrag som Motormännen, MRF och KO hade skrivit under. Enligt den listan skulle dom få dra av 7500kr för vårat slitage (900mils körning) på Saab:en och inget annat. Alltså skulle vi då få tillbaka 136500kr för våran Saab.

    Detta viftade han bort med en massa snack som vi tyvärr köpte då vi aldrig tidigare köpt bil. Detta var vårat största misstag, att lita på en säljare man förväntar sig ska sköta sitt jobb, tanke på att dom ändå är en auktoriserad återförsäljare av Saab, nåt vi dumt nog trodde stod för trygghet...

    Det hela slutade iaf med att vi inte insåg att vi hade skrivit på ett avtal där vi bara fick inbytespris för våran Saab dvs 115000kr istället för 136500kr som avtalet om nyttoavdrag gav oss rätt till. Dom gjorde alltså en affär där dom helt enkelt bytte bilarna rakt av mitt framför ögonen på oss i strid mot både dels konsumentköplagen (som säger att du ska få en likadan motsvarande vara och inget annat) och dels mot avtalet om nyttoavdrag. Detta vart ju surt då vi istället för att kunna betala bort hela bilånet på Saab:en som var 128700kr, och sen få 7800kr över att lägga på den nya bilen, så fick med oss en överhängande skuld på 13k. Kul!

    Detta var nåt vi inte alls hängde med i början utan tjejen skrev stressad under pappren (Korkat av oss) och trodde att allt var som det skulle, för jag hade ju ändå frågat om nyttoavdraget och det var ju nåt enligt säljaren inget som gällde oss. Även fast vi hade sagt att vi gjorde en reklamation.

    Det hela gick dock upp för mej när jag sömnlös låg en natt någon dag senare låg och funderade på det hela, då vi känt att det hela dels gått så fort och att han dels babblat så mycket att vi inte hade hängt med, utan då trott att allt var i sin ordning. När jag väl insåg vårat misstag så tog jag ögonaböj kontakt med både motormännen men även MRF:s jurist som vart förvånad över det hela. Slutade med att jag på juristens inrådan ringde upp VD:n ( MRF och MM motsatte sig starkt att jag skulle prata med säljaren, utan dom ansåg att han skulle avpolleteras helt ur affären)och ifrågasatte det hela och då beskrev jag även också det avtal som egentligen skulle följas angående nyttoavdrag och att det blivit fel. Efter mycket om och men skulle han kolla upp det hela och höra av sig. Nåt som inte hände.

    Komiskt nog så strulade även bytet av däcken som skulle ingå vid köpet av Peugeot:en. Först ville dom sätta på nåt lågpris däck som heter "Interstate", men "aldrig" tänkte jag som förväntat mej samma typ av däck som satt på bilen vid köpet, dvs Pirelli P7000. Efter en hel del förhandlingar gick dom slutligen med på att jag kunde lägga mellanskillnaden (110kr/st skillde det mellan däcken..)mellan deras val av däck och det däck vi ville ha plus eventuell omkostnad.

    Men innan jag ens hann lägga beställningen morgonen efter att vi kommit överens, så hade den där jäv** säljaren utan min vetskap RINGT HEM (!!!!) till den där stackars kundservicekillen i Älmhult som skulle hjälpa mej och sagt åt honom "att jag banne mej inte skulle få nåt annat än dom där lågrpisdäcken oavsett vad som var bestämt med mej, och att jag händanefter inte fick serva bilen i Älmhult..." utan för den sakensskull berätta vart jag sen skulle komma för att få hjälp.

    Behöver ju knappast påpeka att servicekillen var ganska trött och förbannad i telefonen när jag dagen efter glad i hågen ringde upp honom för att beställa däck.. han påpekade både ett och annat om vad han tyckte om säljaren och hans mentala hälsa, samt att detta var inte det första strulfall han fått tagit hand om när det gällde honom.

    Detta i kombination med att vi kände oss blåsta kring bilaffären blev för mycket för mej, så jag ringde irriterad upp VD:n IGEN och frågade vad i helsike det var som pågick. Spydigt påpekade han då att han minsann pratat med säljaren om detta med bilaffären och att han trodde på säljaren när denne sa att det gått rätt till. Helsike sa jag och rabblade upp allt igen + allt om däcken. Till svar på detta sa han hånande: Men lilla pojken, lilla lilla pojken (Jag är snart 29år), lyssna på hur du låter? Jag tror du är en såndär som bara letar fel, och måste ha nåt att bråka om...

    Jag kan ju kort säga att jag inte trodde det var sant.

    Nu i dagsläget har det hela kommit till det läget att juristen på MRF rekommenderade oss att skicka in ett formulerat kravbrev med våra krav och sen kräva skriftligt svar tillbaka. Det enda svar jag fick var en sur försäljare i luren som undrade vafan jag yrade om. När jag sen under detta samtal bara enkelt påpekade att jag ville få det som var vårt så han: "Jaha, men vi gör så här! Vi är så trötta på er och er strulande, att vi vill ha tillbaka VÅR bil och 15000kr av er". Eh va? Varför ska ni ha bilen och 15000kr av mej för? Ni är ju skyldiga oss pengar ju! Detta fick jag inget svar på. Skrattande sa jag det "jo, vi kan ju fundera på det, men ni får ju gärna skicka in detta skriftligt som vi skrev i vårt brev". "Ja, ni har ju all tid i världen att fundera på det här" sa han som sista punchline innan han slängde på luren. Behöver kanppast påpeka att jag inte heller fått detta skriftligt....

    Efter detta har nu även MRF:s jurist varit i kontakt själv med Kronobergsbil och fått deras historia. Enligt dom så har dom hjälpt oss för att vi var missnöjda med våran vil och det INTE var nåt fel på bilen ALLS. Samt att vi förstått allt när det gäller affären och att dom anser att det hela har gått rätt till och att skrivit avtal gäller.

    När juristen berättade detta för mej så påpekade jag då torrt för juristen att hade jag/vi förstått att dom bara tänkte ge oss inbytespris för bilen samt skita i det muntliga avtal om reklamation som vi kommit överens om, samt skita i konsumentköplagen, så hade jag bytt in bilen någonstans där man åtminstone kommer i närheten av nåt som kallas service och trygghet. Ingen männsika i sina sinnes fulla bruk skulle utsätta sig för denna firma med den vetskapen. Detta förstod han tillfullo och beklagade sig över att han tyvärr inte hade några lagliga tvingande medel han kunde utnyttja, utan han rekommenderade mej starkt att gå till ARN i fallet.

    Som sista rad vilja jag bara säga att efter min samtal med denna jurist, så har jag även tagit kontakt med den nya ägaren för att se om han upplevt samma problem med bilen som vi, problemen som vi bara hittat på enligt Kronobergsbil.

    Tråkigt för dom så har han samma problem som vi hade och vad enligt vad han till mej i telefon, så skulle han lämna in bilen nu i veckan för att han hade upplevt precis samma ljud ur motorn som jag...

    Ojdå, mitt svar till topicen satte nog rekord i långrandighet och yrande. Hoppas det går att läsa någorlunda iaf, skrev det ganska sent nu under hela natten. Ni ska inte heller tro att allt som hänt kring denna affär fått plats i det här svaret, utan detta är ett försök från mej att begränsa det hela lite....


    /Mvh Kenneth&Josefin
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  14. #74
    Citat Ursprungligen postat av taxi-lasseman
    jaha nu har det varit dags för verkstadsbesök igen hos smålands motorcentrum kalmar.

    växellådan rasade efter 5400 mil, bilen är ca 6 mån gammal. Det tog 6 dygn för dem att få fram en låda och byta, blir man förbannad eller när man får ha sin taxi stå still en hel jäkla vecka och förlora 30.000.
    Man tycker att en så ny bil ska inte låda gå sönder på och det ska definitivt inte ta en vecka att byta den. Har ringt till kundtjänst för att försöka få tag på nån men där vägrar dem lämna ut nummer till nån chef och dem ringer aldrig upp.

    Lita på att jag berättar för dem som åker med hur jäkla dålig kvalitet det är på saab och hur illa behandlad man blir när man råkar ut för något.

    listan hittills på fel
    vid ca 2000 mil, byte av stag i framvagnen

    vid ca 2500 mil, byte av dörrhandtag på insidan som lossnar

    vid ca 3000 mil dålig kylning av ac

    vid ca 5400 mil, byte av växellåda

    vid ca 5500 mil blinkar xenonhalvljusen och ibland slocknar helt

    vid ca 5900 mil behövs hjulinställning bak pga bärgningen för växellådsbyte

    vid ca 6000 mil behövs byte av plastpanelen på insidan vid vä backspegel för den pekar utåt

    passagerarstolen har börjat knaka nu oxå.

    antingen har saab dålig kvalitet eller oxå har jag fått ett måndagsexemplar. Börjar bli lite jobbigt med alla dem här felen på bara sex månader.

    ringde precis för att beställa 6000 milaservice, 13 dagar får jag vänta innan jag får lämna den för service, e det att ta hand om sina företagskunder.


    hå hå ja ja nu får jag det nya innedörrhandtaget i handen när jag öppnar bilen igen. Ringde för att beställa tid för 9000 milaservice, 14 dagars väntetid vilket innebär att jag kör 9500 mil innan bilen får komma in, precis som vid 6000 milaservicen.

    fick brev från saab idag angående mitt skadeståndskrav efter stilleståndet pga att växellådan rasade, svaret blev att deras policy är att aldrig betala ut någonting för något. tack för det saab. aldrig mer saab

    sa även till för fjärde gången om att mina halvljus blinkar och slocknar helt ibland när jag ringde och bokade tid till servicen, svaret blev att jag var inte ensam och dem inte kunde laga bilen eftersom dem inte visste vad det va för fel, tydligen nån i tyskland som håller på att undersöka vad det kan va för fel på dessa jävla saab-bilar.

    Gör som mig, köp aldrig en saab igen och berätta för alla om hur dåliga dem är, jag gör det för alla mina kunder som åker med i taxin när dem frågar om jag e nöjd med bilen. Hittills vet jag två som låtit bli att köpa saab tack vare mig.

  15. #75
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669
    testat smålands motor ist för smålands motorcentrum?

  16. #76
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    62
    [quote=taxi-lasseman]
    Citat Ursprungligen postat av "taxi-lasseman":2zmbdlnp
    jaha nu har det varit dags för verkstadsbesök igen hos smålands motorcentrum kalmar.

    växellådan rasade efter 5400 mil, bilen är ca 6 mån gammal. Det tog 6 dygn för dem att få fram en låda och byta, blir man förbannad eller när man får ha sin taxi stå still en hel jäkla vecka och förlora 30.000.
    Man tycker att en så ny bil ska inte låda gå sönder på och det ska definitivt inte ta en vecka att byta den. Har ringt till kundtjänst för att försöka få tag på nån men där vägrar dem lämna ut nummer till nån chef och dem ringer aldrig upp.

    Lita på att jag berättar för dem som åker med hur jäkla dålig kvalitet det är på saab och hur illa behandlad man blir när man råkar ut för något.

    listan hittills på fel
    vid ca 2000 mil, byte av stag i framvagnen

    vid ca 2500 mil, byte av dörrhandtag på insidan som lossnar

    vid ca 3000 mil dålig kylning av ac

    vid ca 5400 mil, byte av växellåda

    vid ca 5500 mil blinkar xenonhalvljusen och ibland slocknar helt

    vid ca 5900 mil behövs hjulinställning bak pga bärgningen för växellådsbyte

    vid ca 6000 mil behövs byte av plastpanelen på insidan vid vä backspegel för den pekar utåt

    passagerarstolen har börjat knaka nu oxå.

    antingen har saab dålig kvalitet eller oxå har jag fått ett måndagsexemplar. Börjar bli lite jobbigt med alla dem här felen på bara sex månader.

    ringde precis för att beställa 6000 milaservice, 13 dagar får jag vänta innan jag får lämna den för service, e det att ta hand om sina företagskunder.


    hå hå ja ja nu får jag det nya innedörrhandtaget i handen när jag öppnar bilen igen. Ringde för att beställa tid för 9000 milaservice, 14 dagars väntetid vilket innebär att jag kör 9500 mil innan bilen får komma in, precis som vid 6000 milaservicen.

    fick brev från saab idag angående mitt skadeståndskrav efter stilleståndet pga att växellådan rasade, svaret blev att deras policy är att aldrig betala ut någonting för något. tack för det saab. aldrig mer saab

    sa även till för fjärde gången om att mina halvljus blinkar och slocknar helt ibland när jag ringde och bokade tid till servicen, svaret blev att jag var inte ensam och dem inte kunde laga bilen eftersom dem inte visste vad det va för fel, tydligen nån i tyskland som håller på att undersöka vad det kan va för fel på dessa jävla saab-bilar.

    Gör som mig, köp aldrig en saab igen och berätta för alla om hur dåliga dem är, jag gör det för alla mina kunder som åker med i taxin när dem frågar om jag e nöjd med bilen. Hittills vet jag två som låtit bli att köpa saab tack vare mig.[/quote:2zmbdlnp]

    Hej
    Trist att du inte är nöjd med din bil.
    Första tipset borde ju vara att byta verkstad.

    Om nu bilen går 9500 mil och 6000 mil service gjordes vid 6500 mil så är ju detta ok. Blir ju 3000 mil mellan servicarna?
    Om du vet sen tidigare att de har 2 veckor väntetid för service så kanske du skulle boka service 2 veckor innan du vill ha den utförd?
    De flesta taxicheufförer har ju ganska bra koll på hur mycket bilen går varje månad.

    Stilleståndsersättning finns att få men det är en liten summa , minns inte exakt men jag tror det är 240 +moms. Struntsumma i sammanhandet men ändå. Den ersättningen har du rätt till om bilen är en taxi.
    30 000 i stilleståndsersättning för 6 dagar tror jag inte att några biltillverkare är betalar ut. Antar att du menar att du förlorat 30 000 i omsättning på firman på 6 dagar. För om det är så att du har 30 000 i vinst på 6 dagar så ska jag nog sadla om och bli taxichaufför.

    Vad gäller xenonljusen så brukar det bli bra när man byter glödlampor. De håller inte så länge på taxi eftersom det är många tändningscyckler på den körning som taxi oftast har.
    Be verkstaden att prova byta glödlamporna.

    Trist att växellådan havererat , skulle vilja påstå att det inte är ett vanligt fel. Men så kan det vara,ibland går saker sönder.

    Värt att nämna med tanke på allt elände du sprider över saab...
    Saab tillverkar inte automatväxellådor. De görs av japanska Aisen om jag inte minns fel. Som även gör växellådor till många andra bilmärken.
    Saab tillverkar inte heller glödlampor eller några andra delar till xenonljusen. Det är delar som köps in från Philips,osram,audi mfl.

    Mvh Lasse
    Det är trevligt att vara viktig men det är viktigare att vara trevlig

  17. #77
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Lars-G
    Värt att nämna med tanke på allt elände du sprider över saab...
    Saab tillverkar inte automatväxellådor. De görs av japanska Aisen om jag inte minns fel. Som även gör växellådor till många andra bilmärken.
    Hej,

    Växellådorna tillverkas mycket riktigt av Aisin-AW i Japan. Samma som sitter i t ex Volvo V70.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #78
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    En hel bok...



    Jisses, jag, alltså, men...finner inte ord helt enkelt Detta låter ju helt otroligt! Hur har det gått?

  19. #79
    [

    Hej
    Trist att du inte är nöjd med din bil.
    Första tipset borde ju vara att byta verkstad.

    till vaddå ??? finns bara en saab verkstad, annars gäller inte drivlinegarantin säger dem


    Om nu bilen går 9500 mil och 6000 mil service gjordes vid 6500 mil så är ju detta ok. Blir ju 3000 mil mellan servicarna?

    jooo men mellan 3000 och 6500 mil e de 3500 mil enkelt räknat.



    Om du vet sen tidigare att de har 2 veckor väntetid för service så kanske du skulle boka service 2 veckor innan du vill ha den utförd?
    De flesta taxicheufförer har ju ganska bra koll på hur mycket bilen går varje månad.

    Ska man inte lita på när verkstaden säger att dem ska kunna ta bilen inom två till tre dar och att jag bara hade otur sist




    Stilleståndsersättning finns att få men det är en liten summa , minns inte exakt men jag tror det är 240 +moms.
    Struntsumma i sammanhandet men ändå. Den ersättningen har du rätt till om bilen är en taxi.
    30 000 i stilleståndsersättning för 6 dagar tror jag inte att några biltillverkare är betalar ut. Antar att du menar att du förlorat 30 000 i omsättning på firman på 6 dagar. För om det är så att du har 30 000 i vinst på 6 dagar så ska jag nog sadla om och bli taxichaufför.

    [b]sadla du om men tänk på at dem pengarna kör man bara in under tre väldigt hektiska sommarveckor, resten av året är ju tyvärr låååååångt under dem siffrorna. Typiskt att skiten skulle rasa just under den perioden[/b] kan även nämna att jag vet att volvo har betalat ut pengar för just såna här saker, finns siffror på över 20.000:-, fast de e klart volvo kanske tar hand om sina kunder och tänker att om vi e chyssta så köper han nog en volvo nästa gång oxå, vilket ju faktiskt brukar funka
    Vad gäller xenonljusen så brukar det bli bra när man byter glödlampor. De håller inte så länge på taxi eftersom det är många tändningscyckler på den körning som taxi oftast har.
    Be verkstaden att prova byta glödlamporna.

    Dem har provat att byta allt på andra bilar men inget hjälper, de andra bilarna e inte taxi allihop. Därför dem söker hjälp hos tyskarna med att lösa problemet




    Trist att växellådan havererat , skulle vilja påstå att det inte är ett vanligt fel. Men så kan det vara,ibland går saker sönder.

    [b]Jaha tänk att jag har hört tvärtom av andra som haft saab, vet en taxi som fick byta två lådor på ett år, har kört andra som haft saab som tjänstebil och alla säger att hänger du ett släp bakom bilen så håller inte växellådan, växellådan klarar inte av att jobba för då går den sönder[/b]



    Värt att nämna med tanke på allt elände du sprider över saab...
    Saab tillverkar inte automatväxellådor. De görs av japanska Aisen om jag inte minns fel. Som även gör växellådor till många andra bilmärken.
    Saab tillverkar inte heller glödlampor eller några andra delar till xenonljusen. Det är delar som köps in från Philips,osram,audi mfl.


    jaha så du menar att man bara kan skylla på att man inte har gjort delen så klarar man sig från allt ansvar???? DE VA NOG BLAND DET DUMMASTE JAG HÖRT, DU MÅSTE NOG JOBBA PÅ SAAB
    Mvh Lasse[/quote]

    lasse här oxå

  20. #80
    Citat Ursprungligen postat av tact
    testat smålands motor ist för smålands motorcentrum?
    saab - traktor, det skulle inte hålla länge det

Liknande ämnen

  1. Jag blir så trött på Saab !
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 13:25
  2. Rekommendation av Säljare på Svenska Bil Sthlm el GBG
    Av Johnken i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 17:28
  3. Fan så trött ja blir..
    Av 900T16! i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 05:15
  4. Jag blir så trött!
    Av Conny2857 i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 12:47
  5. Verkstad med tech2-ISAT(?) sökes i sthlm (ej Svenska Bil)
    Av Cruise i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-31, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •