Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 180

Ämne: Rost/Elektrolys/Ytbehandlingsmetoder

Hybridvisning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    109

    Rost/Elektrolys/Ytbehandlingsmetoder

    Den lille kemisten i all ära! Om man är trött på att försöka borsta bort rost på bromsok, fjäderben eller liknande är elektrolys något jag vill rekommendera. Hittade inte tillvägagångssätt här på forumet så jag petar in delar av mitt stötdämparprojekt från förra sommaren.

    Elektrolys används lättast på mindre detaljer då stora detaljer ofta begränsas av storlek på kärl/balja och styrkan på likströmmen. Tänk även på att det bildas gas under projektet så gör det där du har vettig ventilation

    Utrustning jag använt:
    Bilbatteriladdare och lite kabel
    Offeranod en järndetalj som kan offras
    Ett kärl/balja, kan rekommendera plast (kärlet får inte kunna leda ström)
    Målarsoda
    Vatten

    Tillvägagångssätt:
    1. Lägg ner det du vill göra rent i baljan (gummidetaljer torkar ut och lager blir av med fett om dessa hamnar under vattenytan!)
    2. Ställ i offeranoden (järnskrotet), var noga med att offeranoden inte kommer i kontakt med det som skall göras rent!
    3. Koppla + på batteriladdaren till offeranoden, (se till att kopplingen kommer att hamna ovanför vattenytan annars kommer den ta skada)
    4. Koppla – på batteriladdaren till detaljen du vill göra rent.
    5. Häll på vatten till lämplig höjd i baljan för att täcka föremålet som ska rengöras.
    6. Blanda i målarsoda, ca en matsked per 5 liter vatten. (nu är blandningen uttorkande så använd gärna gummihandskar om du ska blaska i vattnet).
    7. Starta batteriladdaren. (Det börjar bubbla efter ett kort tag.)
    8. Nu är det bara att vänta. (Ju mer rost ju längre tid tar det)
    9. Titta till ditt projekt efter ca ett dygn. (Det är bra om du tar upp och torkar bort slaggprodukter från det du vill ha rent.)
    10. När all rost är borta tar du upp detaljen och rengör den med en stålborste eller liknande för att få bort löst sittande smuts.
    11. Nu finns inget skydd kvar på din rengjorda del så den måste rostskyddas på lämpligt sätt.

    Jag använde två offeranoder på olika ställen i baljan för att få en ökad effekt. Offeranoden är till för att offras så använd inget du är rädd om! Ökar du strömstyrkan går den kemiska processen snabbare, men tänk på att det måste vara likström.

    Mitt projekt


    Före och efter elektrolys.



    Riggat, offeranoderna (silverfärgade klumparna) var för små så de byttes senare. Notera att lagret är ovanför vattenytan.



    Bubbel med gamla bromsskivor som offeranod


    Som sagt offeranoden offras! Skivorna från min 9-3 och oket från en 9000


    Efter rostskydd, montering av nya dämpare och fjädrar ser det riktigt bra ut

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Rimligen ingen risk. Oket är katod!
    Dock kan man ju fundera på om det är läge att renovera och byta luftningsventiler, kolvar och rubbet när man ändå är igång och sölar... Renoveringssats är billigt från Tyskland. Under tiden de fraktas hinner oket bli både avrostat och målat.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Jag tänkte också så. Men jag är långt ifrån en kemist.

    Jo det var tanken, om oket är räddningsbart. Men jag har ingen brådis så det får bada lite innan jag bestämmer om det är värt besväret.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Jag tänkte också så. Men jag är långt ifrån en kemist.

    Jo det var tanken, om oket är räddningsbart. Men jag har ingen brådis så det får bada lite innan jag bestämmer om det är värt besväret.
    Klart det är räddningsbart. Kom bara ihåg att inte "grovrengöra" oken innan dom går ner i badet. Jag har kört bromsok innan och på grovrengjorda ytor blir det repor.
    Jag har kört ok från rostbollar till så bra att man kan läsa text i gjutgodset.
    Det kan uppstå vätesprödhet vid elektrolys. En metod att undvika det är att hetta upp detaljerna när dom är färdiga. Jag körde dom i ugnen i köket en stund.
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Ok att bada i tanken på sommaren!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Kanon. Jag stoppade ner det helt orört, lika kladdigt (fläckvis rostskyddat) och rostigt som när det satt på bilen.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Låt det ligga ett par dagar och rengör offeranoden ofta så går det fortare. Jag använde armeringsjärn som går att böja runt detaljen som ska avrostas.
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Kanon. Jag stoppade ner det helt orört, lika kladdigt (fläckvis rostskyddat) och rostigt som när det satt på bilen.
    för att få bort rosten måste den bli våt. så en rejäl avfettning innan är på sin plats. halvlös färg lossnar efter ett tag om det är rost under. Men fett hindrar vattnet och därmed processen.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Låt det ligga ett par dagar och rengör offeranoden ofta så går det fortare.
    att borsta av både oket och offeranoden är inte dumt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Jag väntar nog med att borsta bort från oket tills att det har legat ett tag. Jag tänker att man då räddar det rostiga material som kan räddas istället för att det avlägsnas mekaniskt, och sedan kan det som är under olja och fett få sig en andra omgång efter lätt rengöring.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Jag väntar nog med att borsta bort från oket tills att det har legat ett tag. Jag tänker att man då räddar det rostiga material som kan räddas istället för att det avlägsnas mekaniskt, och sedan kan det som är under olja och fett få sig en andra omgång efter lätt rengöring.
    borsta bara med diskborste så det som är löst försvinner. Elektrolysen fungerar ändå bara på rost som sitter ordentligt fast.

    Jag brukar alltid köra någon form av avfettning och rengöring med diskborste innan elektrolys. Det funkar bra.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    borsta bara med diskborste så det som är löst försvinner. Elektrolysen fungerar ändå bara på rost som sitter ordentligt fast.

    Jag brukar alltid köra någon form av avfettning och rengöring med diskborste innan elektrolys. Det funkar bra.
    Jag blev ordentligt förvånad över att det inte fungerade som du beskriver. Jag körde som sagt bromsok som såg ut som två rostbollar. På det ena skarpade jag bort lös rost och det syns på det avrostade oket. När jag var färdig kunde jag läsa gjuten text. Förbluffande. Där jag skrapade ser det ut som man ristat med något vasst. Kan ta ett par bilder på resultatet. Har tyvärr inga innanbilder.
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jag blev ordentligt förvånad över att det inte fungerade som du beskriver. Jag körde som sagt bromsok som såg ut som två rostbollar. På det ena skarpade jag bort lös rost och det syns på det avrostade oket. När jag var färdig kunde jag läsa gjuten text. Förbluffande. Där jag skrapade ser det ut som man ristat med något vasst. Kan ta ett par bilder på resultatet. Har tyvärr inga innanbilder.
    Det fungerar exakt som jag beskriver. Borsta med diskborste skrev jag. Skrapa inte det som sitter fast!

    Eftersom elektrolysen omvandlar rost till järn med elektricitet måste tre grundläggande teoretiska förutsättningar vara uppfyllda.
    1. Det måste finnas rosta att omvandla
    2. Rosten måste ha elektrisk kontakt med oket.
    3. Rosten måste vara i kontakt med vätskan/elektrolyten

    Det medför i praktiken att:
    • Ta inte bort rost innan elektrolysen. Endast kvarvarande rost kan återbildas till järn.
    • Det fungerar bara på rost som sitter fast. Lös rost ramlar bara bort.
    • Rosten får inte vara så täckt av fett eller olja att elektrolyten hindras att komma åt att verka. Därför kan avfettning behövas.

    Vid minsta tvekan om vad som är lös och fast rost, avvakta med rengöringen och prova utan först. Man kan rengöra om man märker att det behövs. Men man kan inte få tillbaka bortskrapad rost.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Ett litet sidokliv i tråden men är det någon som provat att tumla vissa prylar t.ex där det är annat än rost som ska bort?
    https://www.youtube.com/watch?v=c08A4CIRM-Q

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Ett litet sidokliv i tråden men är det någon som provat att tumla vissa prylar t.ex där det är annat än rost som ska bort?
    https://www.youtube.com/watch?v=c08A4CIRM-Q
    Den metoden tar väl till slut bort allt, även det som skall vara kvar?
    Elektrolysens stora fördel är att rosten inte tas bort utan omvandlas tillbaka till järn.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Den metoden tar väl till slut bort allt, även det som skall vara kvar?
    Elektrolysens stora fördel är att rosten inte tas bort utan omvandlas tillbaka till järn.
    Helt riktigt!, men jag undrar om man inte skulle kunna polera diverse aluminiumdetaljer med rätt sandstorlek.

  16. #16
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Helt riktigt!, men jag undrar om man inte skulle kunna polera diverse aluminiumdetaljer med rätt sandstorlek.
    Inbillar mig att du måste ha väldigt fin sand för att inte få repor i aluminium?
    Kanske funkar bättre att använda keramiska koner, typ:
    https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=ceramic+tumbling
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  17. #17
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Upptäckte att en härlig bieffekt av att låta oket ligga i badet några dygn innan man gör rent det är att all gammal färg, rostskydd, olja osv. trillar bort nästan av sig själv när man rör det med diskborsten. Och under det är oket fint.
    Men det får ligga i ett tag till.

    Ett litet tips, som kanske nämnts tidigare i tråden?
    Jag använder en anod som är ett ca 8 mm tjockt plattjärn, och det är svårt att få bra kontakt med batteriladdarens klämma. (Jag har en biltema-laddare som kan ge 12V konstant utspänning)
    Så jag tog aluminiumfolie, vek ihop den några gånger och lade som mellanlägg för att fördela klämmans styrka på en större yta. Funkar bra.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Upptäckte att en härlig bieffekt av att låta oket ligga i badet några dygn innan man gör rent det är att all gammal färg, rostskydd, olja osv. trillar bort nästan av sig själv när man rör det med diskborsten. Och under det är oket fint.
    Finns det rost in under kommer processen så sakta åt den varefter färg mm släpper. Elektrolys tar lite tid men är väldigt mycket bekvämare än stålborste eller bläster
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Visst borde det gå att lägga en massa små delar i en korg, t.ex. ihopvikt hönsnät, och köra allt tillsammans? Med hönsnätet kopplas till minus alltså.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Visst borde det gå att lägga en massa små delar i en korg, t.ex. ihopvikt hönsnät, och köra allt tillsammans? Med hönsnätet kopplas till minus alltså.
    har kört skruvar och muttrar mm med ståltråd lindat runt. det fungerar. Tänkte oxo som du. Typ en pommes frites korg. Men kom på att en vanlig stor hushållssil borde fungera. Jag har provat men tycker inte det blir riktigt lika bra/snabbt. Jag tror det blir sämre kontakt. Så att linda in i ett nät är nog inte så dumt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Vilken grundfärg rekommenderas efter elektrolys av fjäderben
    Av imported_Peter A i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-08-25, 19:48
  2. rost
    Av andersu i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 02:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •