Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 180

Ämne: Rost/Elektrolys/Ytbehandlingsmetoder

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    109

    Re: Rost/ Elektrolys

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hur fungerar det med ett lackat objekt? I detta fallet 4st fjädrar med ytrost på vissa ställen. Kommer fjädern bli helt plåtren i stil med fjäderbenet i exemplet ovan?
    Lack skyddar effektivt mot denna snälla form av rosthantverk. Därför kan det vara bra att borsta lite vid "bubbelrost" så rosten blir blottad. Tror någon ovanför skrev något liknande, men jag vill också vara med Fast å andra sidan behöver man ju inte ta bort rost där lacken har skyddat metallen.

    Citat Ursprungligen postat av TurboAnde
    Testade elektrolys för första gången förra veckan. Körde dock först med zink som offeranod, men det blev lite för kladdigt. Är bättre med plåt.
    Det är precis vad jag började med syns på bilden innan geggamojsbadet. ingen bra ide som sagt.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    ...och så aktar vi oss från att använda rostfritt som anod då det bildas 6-värt krom i vattnet. Det är annars lockande då man slipper göra rent anoden hela tiden.
    Kan tillägga att 6-värt krom är giftigt!

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Kan ett nätaggregat från en PC fungera som strömkälla ?
    Intressant frågeställning ? En normal batteriladdare har väl kanske 50-60 watt på sekundärsidan. Ett nätaggregat har åtminstone det 5-dubbla ..... bör bli rätt bra fart på elektrolysen.
    Misstänker dock att ytan på elektroderna har rätt stor betydelse.
    Har funderat på detta, men det var helt enkelt lättare att bara ta bateriladdaren. Tar du ur ett nätagg behöver du kortsluta två av kablarna, har inte i huvudet vilka, för att nätagget ska gå. Vet inte om nätagget har en begränsning i hur många amp den drar. Finns inte det så går ju säkringen. Återkom gärna när ni provat .

    Ta en svets där finns det kräm Sen bör ni tänka på hur uppsäkrat det är där ni pillar 10 Amp kommer man snabbt upp i.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Rost/ Elektrolys

    Citat Ursprungligen postat av Mr_H
    Citat Ursprungligen postat av csan

    Intressant frågeställning ? En normal batteriladdare har väl kanske 50-60 watt på sekundärsidan. Ett nätaggregat har åtminstone det 5-dubbla ..... bör bli rätt bra fart på elektrolysen.
    Misstänker dock att ytan på elektroderna har rätt stor betydelse.
    Har funderat på detta, men det var helt enkelt lättare att bara ta bateriladdaren. Tar du ur ett nätagg behöver du kortsluta två av kablarna, har inte i huvudet vilka, för att nätagget ska gå. Vet inte om nätagget har en begränsning i hur många amp den drar. Finns inte det så går ju säkringen. Återkom gärna när ni provat .

    Ta en svets där finns det kräm Sen bör ni tänka på hur uppsäkrat det är där ni pillar 10 Amp kommer man snabbt upp i.
    Anledningen till funderingen var att min batteriladdareär en såndär elektronisk mackapär med felkopplingsskydd etc. Misstänker att den inte alls funkar till detta.. Det går t.ex. inte att använda på ett helt urladdat batteri pga att den inte lägger på någon ström

    Gamla nätaggregat har jag flera av så det gör ju inget om det pajjar heller.
    Min erfarenhet av nätaggen är att dom behöver en belstning för att börja ge kräm och det kan lösas med en resistor i lämplig storlek.
    Vidare kan man fundera över spänningens betydelse då dom brukar ge bra kräm på 5V men betydligt mindre på 12V
    Ska man lägga på en kortslutning för att det ska "vakna" kanske det ska göras på -12V där det är minst med kräm ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    109

    Re: Rost/ Elektrolys

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    Anledningen till funderingen var att min batteriladdareär en såndär elektronisk mackapär med felkopplingsskydd etc. Misstänker att den inte alls funkar till detta.. Det går t.ex. inte att använda på ett helt urladdat batteri pga att den inte lägger på någon ström

    Gamla nätaggregat har jag flera av så det gör ju inget om det pajjar heller.
    Min erfarenhet av nätaggen är att dom behöver en belstning för att börja ge kräm och det kan lösas med en resistor i lämplig storlek.
    Vidare kan man fundera över spänningens betydelse då dom brukar ge bra kräm på 5V men betydligt mindre på 12V
    Ska man lägga på en kortslutning för att det ska "vakna" kanske det ska göras på -12V där det är minst med kräm ?
    Du ska tydligen bygla/kortsluta den gröna kabeln i ATX-kontakten (den till moderkortet) och valfri svart kabel. Tex klipp av och sätt ihop med en sockerbit
    http://www.overclock.net/faqs/96712-how ... y-psu.html

    Sen är det givetvis nätström som behövs

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 818
    Medlem#
    10069

    Re: Rost/ Elektrolys

    [quote=Mr_H][quote="Urban 1041":2ehbu8ox]

    Anledningen till funderingen var att min batteriladdareär en såndär elektronisk mackapär med felkopplingsskydd etc. Misstänker att den inte alls funkar till detta.. Det går t.ex. inte att använda på ett helt urladdat batteri pga att den inte lägger på någon ström

    Gamla nätaggregat har jag flera av så det gör ju inget om det pajjar heller.
    Min erfarenhet av nätaggen är att dom behöver en belstning för att börja ge kräm och det kan lösas med en resistor i lämplig storlek.
    Vidare kan man fundera över spänningens betydelse då dom brukar ge bra kräm på 5V men betydligt mindre på 12V
    Ska man lägga på en kortslutning för att det ska "vakna" kanske det ska göras på -12V där det är minst med kräm ?[/quote]


    Du ska tydligen bygla/kortsluta den gröna kabeln i ATX-kontakten (den till moderkortet) och valfri svart kabel. Tex klipp av och sätt ihop med en sockerbit
    [url="http://www.overclock.net/faqs/96712-how-jump-start-power-supply-psu.html"]http://www.overclock.net/faqs/96712-how ... y-psu.html[/url]

    Sen är det givetvis nätström som behövs[/quote:2ehbu8ox]

    Räcker med att snudda dem skalade kablarna emot varran
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    109

    Re: Rost/ Elektrolys

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Räcker med att snudda dem skalade kablarna emot varran
    Nope det skall vara en sluten strömkrets annars måste du ju pilla där varje gång du ska starta aggregatet. Du kan antingen bygla i själva kontakten med en lagom bred ståltråd. Men då är risken att den lossnar. När jag gort detta för att använda nätagg till annat än datorn har jag klippt trådarna tvinnat den gröna och en svart stoppat ner dessa i en kabelsko och klämt åt. När jag provade att jag gjort rätt hölla jag bara ihop trådarna så att agget startade, sen när jag visste att jag tagit rätt trådar satte jag ihop det ordentligt. Det är inga större strömmar här, bara signalström så var inte orolig för några stötar av större magnitud.

    Nu vet jag fortfarande inte om det fungerar med nätagg till elektrolys, men det verkar vara många som tänker prova.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Rost/ Elektrolys

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Detta är riktigt kanon, och det bästa kanske är nu när kunskapen börjar läcka ut. Har läst om elektrolys på flera bilforum senaste tiden...

    Nu fattas att den lille kemisten lär oss ytbehandling också. Förnickling, anodisering med flera ytbehandlingsprocesser finns som skulle passa för exempelvis skruvar och små aluminiumdetaljer
    I denna tråd står det lite om svartfosfatering..
    http://forum.musclecars.nu/showthread.php?t=2447

    Hur bra rostskydd det ger vet jag dock inte..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Rost/ Elektrolys

    Jag gav 249spänn för en batteriladdare på Biltema som fungerar bra. Varför krångla med nätaggregat?
    Fredrik J

  8. #28
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Rost/ Elektrolys

    lite om ytbehandling.
    fosfateringen är inte mycket till ytbehandling.
    inte heller gul och blåkrom, mest för syns skull.

    Ska man ha nått som verkligen håller är det Zink/Järn C4, svart är denna behandling och håller dubbla mot gul och blå.

    6värd krom är ju önskvärt då det har bättre egenskaper men som tidigare sakt inte så hällsosamt, cancerframkallade sägs det, alla kemikalier vid ytbehandling är ganska giftiga, det är dödskallar på alla våra säckar på jobbet...

    Det är ganska mycket hantverk för att lyckas bra med ytbehandling, mycket exprimenterande för att få det bra.

    Brukar köra mina grejer på jobbet, mycket går att få som nytt, men ytbehandling funkar inte på målade grejer utan måste vara metallyta.



    Angående elektrolysen, hur blir materialet efter?
    Har själv "avrostat" i betbad på jobbet men resultatet är kanske inte alltid så bra, blir ganska lätt hål och blir ganska sprött när det är tunnare grejer, ytan blir väldigt ojämt och taskig med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    109

    Re: Rost/ Elektrolys

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Angående elektrolysen, hur blir materialet efter?
    Har själv "avrostat" i betbad på jobbet men resultatet är kanske inte alltid så bra, blir ganska lätt hål och blir ganska sprött när det är tunnare grejer, ytan blir väldigt ojämt och taskig med.
    Tja eftersom det enda som händer är att rosten tas bort blir det hål/ fördjupningar där gravrosten varit. Vid ytrost blir inte fördjupningarna lika stora. Så ja detaljen blir sprödare än en ny detalj, men man stoppar rostangrepp och på det sättet förlänger livslängden. Om du tex blästrar slipar mm tar du även bort frisk metall vilket försvagar detaljer även det. På detaljer där man behöver en jämn och fin ytfinish och bara har en gammal detalj som är hårt angripen av gravrost så kanske det är bättre att köpa en ny detalj. Jag är mycket nöjd med mitt resultat på stötdämparbenen där det inte gör det minsta om godset inte är helt slätt men det bör inte vara rostigt.

  10. #30
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869

    Re: Rost/ Elektrolys

    Läste om den här metoden på en amerikansk sida för ett tag sen. Där hade man byggt en tillfällig pool som man parkerat en gammal j*vlig släpkärra i. Den såg ut som ny efter
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Rost/ Elektrolys

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Läste om den här metoden på en amerikansk sida för ett tag sen. Där hade man byggt en tillfällig pool som man parkerat en gammal j*vlig släpkärra i. Den såg ut som ny efter
    Länk..?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    109

    Re: Rost/ Elektrolys

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Läste om den här metoden på en amerikansk sida för ett tag sen. Där hade man byggt en tillfällig pool som man parkerat en gammal j*vlig släpkärra i. Den såg ut som ny efter
    Det är ju en tanke! krävs dock lite mer än en batteriladdare för det jobbet. Skulle tro att allt är större eller mer än min lilla balja. som sagt en länk för att se arbeet vore kul.

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 818
    Medlem#
    10069

    Re: Rost/ Elektrolys

    Citat Ursprungligen postat av Mr_H
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Räcker med att snudda dem skalade kablarna emot varran
    Nope det skall vara en sluten strömkrets annars måste du ju pilla där varje gång du ska starta aggregatet. Du kan antingen bygla i själva kontakten med en lagom bred ståltråd. Men då är risken att den lossnar. När jag gort detta för att använda nätagg till annat än datorn har jag klippt trådarna tvinnat den gröna och en svart stoppat ner dessa i en kabelsko och klämt åt. När jag provade att jag gjort rätt hölla jag bara ihop trådarna så att agget startade, sen när jag visste att jag tagit rätt trådar satte jag ihop det ordentligt. Det är inga större strömmar här, bara signalström så var inte orolig för några stötar av större magnitud.

    Nu vet jag fortfarande inte om det fungerar med nätagg till elektrolys, men det verkar vara många som tänker prova.
    Jaa, men det räcker med att snudda kablarna för att det ska starta?
    Det va så jag menade, sen vill att nätaggregat alltid ha en liten last på 5volten oxå, för att fungera maximalt.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  15. #35
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Rost/ Elektrolys

    köp en billig batteriladdare istället, datornätdelar är inget vidare bra till att driva andra saker än just datorer.
    Bränt ett par st vid div expriment, handlar det om 200-300kr för en laddare som funkar är det nog bättre val+ att man kan använda den till andra saker med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Rost/ Elektrolys

    Har man ändå nätaggregaten liggande till ingen nytta kan man ju lika gärna använda dom till detta
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #37
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Rost/ Elektrolys

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Har man ändå nätaggregaten liggande till ingen nytta kan man ju lika gärna använda dom till detta

    jo visst, jag har säkert 20 agg liggandes, men har aldrig fått dessa att funka bra till någon annan aplikation än till just datorn, mest förenat med problem.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #38

    Re: Rost/ Elektrolys

    Ta en liten kabelsnutt, en 4 cm räcker bra. Skala i båda ändar. Snurra varje ände, kör in den ena i stiftet där grön kabel går ner i ATX kontakten, andra änden i valfri svart (jord). Detta sitter bra, i annat fall, använd en bra format gem .

    Många nyare nätaggregat behöver ingen last på 5v för att fungera "optimalt". Den används knappt längre i moderna datorer.. Har du flera "12V Rails" på aggregatet så slå bara ihop dem till en gemensam.

  19. #39
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Rost/ Elektrolys

    Flyttar tråden till FAQ då tråden är så pass informativ med guide och allt att den passar bra där.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Rost/ Elektrolys

    Någon som vet om man kan använda Kaustiksoda istället ?
    Ifall det funkar, hur ska man då blanda?

    (Min färghandlare hade slutat med målarsoda eftersom ingen använder det längre. Tydligen är målartvätt bättre att använda vid målning då sodan kan vara svår att tvätta bort.)

    Fick även lära mig att målarsoda och hushållssoda är i princip samma sak
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Vilken grundfärg rekommenderas efter elektrolys av fjäderben
    Av imported_Peter A i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-08-25, 19:48
  2. rost
    Av andersu i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 02:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •