Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dubbel-DIN i og 9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329

    Dubbel-DIN i og 9-3

    Har skaffat en Clarion dubbel-DIN till min OG9-3. Enligt monteringsanvisningen står det att man ska använda monteringsfästen, men inget följde med. Bara lite skruvar.

    Är det någon som vet om detta ska ha följt med eller det är nått som redan sitter i bilen? Tyckte inte jag kunde hitta något sådant i bilen.

    Eller hur löser man det annars?

    I monteringsanvisningen står det hur man gör i Nissan och Toyota bilar, men inte i övriga!!

    /Rikard
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Dubbel-DIN i og 9-3

    Brukar väl vanligen bara vara en stor metallram runt stereon som man först sätter i hålet på bilen och som man fäster genom att vika ut metallflärpar som håller i ramen från baksidan hålet i instrumentpanelen. Sen sätter man bara stereon i ramen.

    Är stereon bristfälligt levererad, utan fästen eller ramar eller liknande, så bör du nog ta upp det med stället du skaffade stereon hos.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329

    Re: Dubbel-DIN i og 9-3

    Nix, fanns ingen metallram med som det brukar vara till iallafall enkel DIN och det står inget om det i monteringsanvisningen heller! Det enda dom nämner, är några monteringsfästen, men inte heller dom var med i förpackningen.

    Så då tänkte jag om det fanns nått annan "standard" metod?

    Men jag får börja med att kontakta butiken då. Är dessutom en Saab återförsäljare, så dom borde ju veta hur den ska monteras tycker man
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Dubbel-DIN i og 9-3

    Nja, ramar är ju väldigt vanligt. Visst kan det vara så att det är tänkt att använda monteringsfästen som du skruvar i stereon och sedan får fast fästena i bilen också men frågan är hur det är tänkt? Några andra metoder än det vet jag inte.

    Vidare kan det ju vara så att det är tänkt att använda originalstereons metallram om det är så att du har den kvar.

    Skruva i skruvarna från sidan på stereon, genom plåten i instrumentpanelshålet kanske går men låter ju extremt bökigt så det tror jag inte på. Du måste ju i så fall riva bort hela fronten på instrumentpanelen (vilket väl i och för sig är görbart, men man vill ju ofta kanske få bort stereon för att göra tillägg senare, och att då behöva riva instrumentpanelen varje gång låter ju lite rubbat).

    Ett alternativ är ju förstås att helt enkelt inte sätta fast den utan prova stoppa in den i hålet som den är och se hur pass löst/fast den sitter.

    Ett sista alternativ är ju att få tag i en ram till stereon någon annanstans.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329

    Re: Dubbel-DIN i og 9-3

    Nä, tyvärr har jag inte nån ram till orginalstereon, då det inte har suttit någon sådan i min bil, men det går klart att få tag på om det skulle vara så.

    Har också funderat på att ta bort instrumentpanelen, men den sitter med två skruvar innanför radio-hålet. Så har man radion i så kan man isåfall inte fästa dessa igen! Så det verkar inte logiskt.

    Jag testade att bara stoppa in stereon igår, men den får inte ens plats i hålet! Bredden är inga problem, men höjden i hålet är för låg. Den tar i plastlisten mellan radiohålet och SID:en. Och bakom listen sitter dessutom fästen till SID, så den kan man ju inte ta bort!

    Tycker det är väldigt konstigt att den inte ans passar i hålet. Och så fel kan jag ju inte ha tänkt när jag försökte få den att passa! Hålet ska väl vara för en Dubbel DIN om jag fattat det rätt?
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329

    Re: Dubbel-DIN i og 9-3

    Har tittat runt lite mer nu och det är inte en dubbel DIN i 9-3. Tydligen strax där under.

    Enligt denna tråd http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=6&t=237826 står det hur man ska göra, men jag måste ju då ha tag i en monteringsram till min först.
    Saab återförsäljaren där jag köpt den har aldrig monterat denna tidigare och vet inte hur det ska gå till.
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Dubbel-DIN i og 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Rikard
    Har tittat runt lite mer nu och det är inte en dubbel DIN i 9-3. Tydligen strax där under.

    Enligt denna tråd http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=6&t=237826 står det hur man ska göra, men jag måste ju då ha tag i en monteringsram till min först.
    Saab återförsäljaren där jag köpt den har aldrig monterat denna tidigare och vet inte hur det ska gå till.
    Nej, visst nej. Förlåt så mycket. Dumt av mig. Hålet (minus listen under sidden) är dubbeldin men Originalstereon är mindre, tänkte inte på det, så du får nog leta en eftermarknadsram i så fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Dubbel-DIN i og 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Rikard
    Jag testade att bara stoppa in stereon igår, men den får inte ens plats i hålet! Bredden är inga problem, men höjden i hålet är för låg. Den tar i plastlisten mellan radiohålet och SID:en. Och bakom listen sitter dessutom fästen till SID, så den kan man ju inte ta bort!
    Tror man som sagt får ta bort listen och eventuellt kan få karva lite grann i plasten (inte ta bort plasten mellan sid och stereo helt utan krava lite grann, men sen går en dubbeldin in. I alla fall på 9-3 och det är många som gjort så. I ng900 är ju sidden större (därav plastlisten på 9-3) så på den är det ju betydligt värre då man i så fall måste karva antingen i panelen eller sidden för att få in en dubbeldin helt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9

    Re: Dubbel-DIN i og 9-3

    Har själv gjort operationen, och som du märkt är det ej dubbel-din.
    Slit väck listen mellan stereo och sid, har du mugghållare där istället så ryker den. Stereon lär du inte kunna ha någon metallram runt, så du får antagligen göra en annan förankring.
    Har även för mig att jag fick karva ur en del plast där inne med innan stereon gick in.

    Lycka till

Liknande ämnen

  1. Dubbel DIN
    Av Fear43 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 12:19
  2. dubbel din 9-3 - 01
    Av simpon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 12:40
  3. Dubbel din i 9-3
    Av lassila i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 22:23
  4. Dubbel din
    Av ViggenGurra i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 16:29
  5. dubbel din i ng 900
    Av bazze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •