Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hängande tempmätarnål 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    200

    Hängande tempmätarnål 9000

    Jag var och tittade på en 9000 A50 (11500 mil) igår och den var mkt välvårdad men motortemp steg inte över kl 8. Termostaten ?
    Min far hade samma problem på sin 9000 2,3, jag bytte termostat men det hjälpte inte.
    Någon som har några bra tips ??
    //Toggan

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 700
    Skulle tro att detta måste vara ett av dom vanligaste "felen" på 9000, hängande tempmätarnål.

    Lär gå att åtgärda genom att skruva åt några skruvar på baksidan av mätarhuset eftersom orsaken till problemet lär bero på "kontaktsvårigheter" just i mätaren dvs att motortempen är korrekt trots att mätarnålen står strax under horisontalläget.

    För att uttrycka sig militäriskt: " det gäller att gilla läget".

    Själv har jag lärt mig leva med att nålen står på halv nio, det skulle trots allt vara svårare att acceptera om nålen visade lite för mycket tror jag.

    Man kan ju för att lugna sitt sinne läsa ut motortempen mha Tech2 eller OBD2-utrustning för att verifiera att en korrekt motortemp är uppnådd trots att mätaren visar annat.

    Däremot skulle jag, snål som jag är, ändå anföra detta som ett prutargument om jag var spekulant på en bil med detta skönhetsfel, det KAN ju faktiskt vara en annan orsak till att mätaren visar för lite, även om det förefaller osannolikt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    236
    När CS modellen kom ut så visade det sig att det var något galet på mätaren till tempen så att dom flästa hadde en visare som pekade neråt det är helt OK hadde sama fenomen på min 9000 -95.

Liknande ämnen

  1. Hängande gas B207
    Av Pontus88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-01-11, 12:55
  2. hängande innertak 9-3 cab, fixa hur?
    Av montecarlsson i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:50
  3. "hängande" frontspoiler 9000 aero
    Av Emil.m i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-30, 15:10
  4. Hängande innertak på og 9-3 cab
    Av jite i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •