Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 93 med sporadiska startproblem

  1. #1

    Saab 93 med sporadiska startproblem

    Hej!

    Jag har hört mycket positivt om det här forumet och tänkte prova att lägga in en fråga.

    Jag har en Saab 93SE 5D 2.0T 185hk, 22000mil från 2000 som inte vill starta.

    Den har haft startproblem mycket sporadiskt sedan ca ett år tillbaka. Så som jag uppfattat det så i början var det lite segt vid mycket enstaka tillfällen när tanken var nästan tom. Sedan blev det när tanken är under kvartsfull. Senaste två månaderna har det ett fåtal gånger varit problem under halvtank.
    En gång tidigare har den vägrat starta helt, då var jag på en bensinmack. Efter att ha rullat fram den till pump och tankat fullt så startade bilen direkt.

    Efter detta missöde, något tillfälle med mycket svår start (körde startmotorn över tjugo sekunder) och inför semester så lämnade jag in bilen till Mekonomen i Vällingby. De bytte bränslefilter och pump.
    Efter detta fungerade det bra en gång ner till nästan tom tank.

    Då startproblemen är mycket sporadiska är det inte helt säkert att tanken har något med saken att göra - den kan vara min inbillning.

    Det finns ytterligare ett fel på bilen som kan ha samband. När bilen startas med ordentligt varm motor så tänds kontrollampan för tänd- och bränslesystem efter några kilometer. Kollade upp felkoden på BilExpo i Ronneby. Det var P0171 - för mager blandning i cylinder ett och två, om jag kollat upp rätt. De hittade även en vakumslang med läckage som de bytte. Men på vägen hem från Ronneby tändes kontrollampan igen. Kontrollampan släcks om jag lyfter och sätter dit batteripolen.

    Det har aldrig varit några problem när bilen är startad. Den går fint och det är bara problem med starten.

    Läget nu är att bilen är i garaget. Med halv tank vägrade den starta. Nu har jag tankade den full från dunkar och laddat batteriet. Startmotorn drar runt för fullt, men inte minsta tendens till feltändning. Har även provat att försöka starta med tanklocket av.

    Någon som har några ideer på vad jag kan kolla?

    Tack på förhand!

  2. #2

    Re: Saab 93 med sporadiska startproblem

    Nu har jag rengjort LMM. Det var riktigt mycket skit bak på sensorerna - kanske detta som gav felkoden.

    Men startar gör den fortfarande inte.

    Om man antar att det är ett är ett växande fel med bränslet. Jag har bytt pump och filter.

    Någon ide?

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 93 med sporadiska startproblem

    Krånglande backventiler till bränslet?
    /Johan

  4. #4

    Re: Saab 93 med sporadiska startproblem

    Hej!

    Efter att ha kollat runt här på forumet en del till så tyckte jag nästa steg skulle vara att byta vevaxelgivaren.
    Jag hade dessutom felsymptomet att varvtalsmätaren inte rörde sig vid startförsök.

    Då givaren kostade 800:- och den var lite pysslig att byta bestämde jag mig för att lämna in bilen.

    Bärjaren nämnde att han tyckte bilen lät som utan kompression.

    Mekonomen i Vällingby kollade att det inte kom något bränsle ur spridarna och att den inte startade på startgas. Sedan bytte de vevaxelgivaren.

    Nu har bilen fungerat utmärkt i ett par veckor. Motorn lät väl ok innan, men nu är det betydligt bättre. Vet inte om det var den fixade vakumläckan, rengjord LMM eller ny vevaxelgivare som gör att den går bättre. Vevaxelgivaren gav startproblemet i varje fall. Om jag bytt den själv hade jag sparat 1500:-

    Felsymptomet med tanknivå måste ha varit slump och inbillning...

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 -00 startproblem !
    Av Steeldragon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 20:00
  2. Startproblem saab 93 SS -04
    Av frasse1978 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 15:38
  3. Startproblem Saab 9-5 -99
    Av gakeson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 21:44
  4. SAAB 93 TID med startproblem
    Av Theone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •