Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: När "måste" bromsskivorna slipas/bytas?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16

    När "måste" bromsskivorna slipas/bytas?

    Känner (för andra gången i rad) att Mekonomen försöker blåsa en och tänkte därför ta upp mitt senaste besök hos dem här.

    I tisdags lämnade jag in bilen för byte utav spindelleder, hos Mekonomen (Säve bil) i Angered.
    Här konstaterar de att mina bromsskivor, både fram och bak behöver slipas då de är "för rostiga." Killen i kundmottagningen trycker också mycket på att han genomgått samma utbildning som de på bilprovningen.

    Jag tycker det låter konstigt men går med på att de slipar de främre, eftersom jag ändå snart skulle behöva byta belägg där. Så jag låter dem slipa och byta belägg på de främre.
    Kostnad för detta ca 2000:-

    Min fråga, varför slipa bromsskivor som är rostiga i kanterna där beläggen inte tar, för det gör de väl knappast? den slipade skivan blev för övrigt rostig redan dagen efter..
    Och vad säger besiktningspolicyn egentligen?

    Ungefär såhär såg alltså främre skivan ut innan den slipades (bilden tagen bak)



    Den nyslipade skivorna efter 24(!) timmar
    Om du inte kört en SAAB kan du inte stå och titta eller tycka..In i bilen och åk bara

    SAAB 93 2.0t Polar Edition 2002

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: När "måste" bromsskivorna slipas/bytas?

    Med den kanten på skivan så hade jag aldrig ens satt den i svarven, byt skivan istället...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    816

    Re: När "måste" bromsskivorna slipas/bytas?

    Köp nytt!...
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: När "måste" bromsskivorna slipas/bytas?

    Vad är problemet med att svarva (eller slipa) bromsskivan så länge man håller sig över mintjockleken?
    Det är ju bla pga "kanten" som man vill svarva skivan!

    Per L

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: När "måste" bromsskivorna slipas/bytas?

    Så länge bromsproven visar att bromsarna tar tillräckligt bra och inte är skeva så är det ingen "ko på isen". Att köpa nytt är många gånger nästan lika billigt (eller tom billigare än 2kkr) som att svarva.
    /Johan

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: När "måste" bromsskivorna slipas/bytas?

    Jag har lämnat in många bromsskivor till SAAB och BMW för svarvning och det har alltid blivit bra. Förutsatt att skivan har varit "bra" och bara sliten/rostig förstås.

    Det har också alltid blivit avsevärt billigare än att köpa nytt. Även jämfört med solid och billig "BILTEMA"-skiva. Det kanske skiljer mycket i pris mellan olika firmor? Jag har lämnat in skivorna hos en däckfirma som har utrustning för att svarva (inte slipa) bromsskivor.

    För mig har det fungerat perfekt även med den litet grövre ytan som blir vid svarvning jämfört med slipning. Jag har också besiktigat med helt nysvarvade skivor med perfekt bromsresultat. Den grövre ytan jämnas mycket snart till av bromsklossarna.

    Jag kan tänka mig att slipning tar längre tid och därmed är dyrare att göra.

    Per L

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: När "måste" bromsskivorna slipas/bytas?

    Citat Ursprungligen postat av hadward
    Min fråga, varför slipa bromsskivor som är rostiga i kanterna där beläggen inte tar, för det gör de väl knappast? den slipade skivan blev för övrigt rostig redan dagen efter..
    Varför man slipar/byter!?!?! Den skivan du visar tog ju inte belägget på hela ytan vilket det ska göra! Att skivorna får ytrost är inget konstigt, det slits bort när beläggen har slitits in mot nya skivan!

    Men att betala 2000 för att svarva framskivorna inkl nya belägg låter ju skitdyrt! Hade du köpt nya skivor så hade det blivit 370kr dyrare bara, jobbet med att ta bort & montera skitet har dom ju fått göra ändå!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16

    Re: När "måste" bromsskivorna slipas/bytas?

    Jag tyckte det lät väldigt dyrt.. Sammanlagt 8000! inkulusive spindellederna. Men vad säger bilprovningen om rosten...och tar beläggen verkligen i kanterna över huvudtaget?
    Om du inte kört en SAAB kan du inte stå och titta eller tycka..In i bilen och åk bara

    SAAB 93 2.0t Polar Edition 2002

  9. #9
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: När "måste" bromsskivorna slipas/bytas?

    Menar du ytterkanten som den "smala" sidan på skivan, så är svaret nej, men den ska ta på allt du ser som "framkant" plus lika mycket på baksidan dårå
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: När "måste" bromsskivorna slipas/bytas?

    Bilprovningen skiter i om det är rost på skivorna så länge a) skivorna fortfarande ser ut att sitta ihop och b) bromsar jämnt och bra.
    Svarvar bromsskivorna gör man för att man har vibrationer. Byter gör man när de är för tunna eller spruckna.

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: När "måste" bromsskivorna slipas/bytas?

    Citat Ursprungligen postat av hadward
    och tar beläggen verkligen i kanterna över huvudtaget?
    Vill inte va otrevlig nu... men vad är det du inte förstår, vilken kant pratar vi om, det ska givetvis bara ta på skivans sidor, det du ser när du tittar rakt genom fälgen eller hur man nu ska förklara!?!? Beläggen ska som redan sagts ta över hela bromsskivans yta, det är bara dom yttersta 2-3mm beläggen inte rör vid!

    Så som din bakre bromsskiva ser ut på bilden tar den ju bara längst in, det fattas ju c:a 10mm den inte tar på längst ut!

    Monterar man nya skivor & belägg tar alltså bromsbelägget ända ute från skivans yttre kant till den inre bortsett från ett par tre mm!

    Edit: En bild säger rätt mycket!

    Mellan dom röda strecken tar normalt ett bromsbelägg... där ska du inte ha någon rost om allt är ok, sen tar det likadant på insidan vilket såklart är svårare att se om man inte tar bort skivan!


Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 21:47
  2. "Bra att veta" måste åtgärdas tills nästa bes?
    Av Pumba i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 07:47
  3. Lackera extraljus (bosch 225), måste jag "grunda"?
    Av bjorn.eriksson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 22:58
  4. "Luftrör ska ej bytas på modell 2004 >"
    Av ESP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 10:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •