Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Väv utan struktur på vägg

  1. #1

    Väv utan struktur på vägg

    Har renoverat huset genom att sätta upp gips över alla gamla träfiberskivor. Har spacklat alla skarvar. Men jag vet att de flesta skarvar kommer att spricka då jag har träskiva bakom som rör sig lite allt eftersom årstiderna kommer och fuktigheten varierar. Så jag vill sätta upp en väv utan struktur, ev lite struktur som motverkar att sprickorna syns.
    Nån som har koll på de olika vävsorterna och deras egenskaper?
    Har hört talas om recovery, microlit och nån målarväv. Vad ska jag ha???

    /Henrik

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751

    Re: Väv utan struktur på vägg

    Jag har satt upp så kallad reparationsväv. Är nog samma som typ av väv som microlit om jag förstått rätt.

    Väven är väl mest tänkt som ett alternativ till bredspackling för att få en jämn och fin yta att måla eller tapetsera på. Stora ojämnheter kommer dock att synas igenom väven.

    Väven i sig är ganska tjock och fästes med våtrumslim som först strykes på väggen. Detta gör att väven "hugger fast" ganska direkt och det finns inte så mycket utrymme för justering i efterhand.

    Ändå tycker jag det är lättare att undvika luftbubblor än med tapetsering. Skulle man få en bubbla som inte går att få ihop går det att skära ett kryss i väven och peta i lite lim. Efteråt kan man spackla lite sparsamt ovan på väven om man vill.

    Jag har inte testat att tapetsera på väven utan har målat direkt på. Detta går utmärk även om väven suger en del färg. Strukturen blir efter vad du målar med. Jag körde med roller och tycker det blev bra.

    Här är en bild (dock tagen med mobilkamera) på hur det ser ut när väven är rollad:
    http://www.geting.se/viewimage/image/316211-väv.jpg

    MVH
    - Styrmannen
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 615

    Re: Väv utan struktur på vägg

    Ja wallcover funkar bra, lite tjock och otymplig att jobba med bara

  4. #4

    Re: Väv utan struktur på vägg

    Finns det ingen smidigare och tunnare än wallcover?
    Måste iofs ha lite styrka också!!

    /Henrik

  5. #5

    Re: Väv utan struktur på vägg

    du skall ha microlite

    det styrman jansson & jimel beskriver finns i ett antal olika varianter (fabrikat7typ) och alla har olika egenskaper och limer mm
    samt onödigt dyrt för dig, som bara skall armera

    gå till en "riktig färghandel" så får du hjälp
    JAGUAR - spinner som en katt

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 885

    Re: Väv utan struktur på vägg

    fast det låter som trådskaparen överdriver saken lite? Mina föräldrar har ett 1800 tals timmer hus som det är tretex och sen gipsat i och det är inga sprickor och har aldrig varit tidigare heller.
    Jag har ett 1900 tals hus som det är tretex mest överallt och det har inte mer sprickor det heller.
    Har man ett hus som rör sig så mycket hjälper nog ingen återställarväv heller.

  7. #7

    Re: Väv utan struktur på vägg

    Överdriver ej. Mitt hus är byggt 1990. Huset rör sig inte, skivorna expanderar på sommaren och krymper på vintern.

    Så mitt problem är/kommer att bli vilken väv som håller detta?

    /Henrik

  8. #8

    Re: Väv utan struktur på vägg

    en armeringsväv (cp100/microlit)
    en "riktig färghandel" hjälper dig
    JAGUAR - spinner som en katt

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    310

    Re: Väv utan struktur på vägg

    Och för att (förhoppningsvis) tydliggöra vad 99...svarta redan sagt:

    Det finns två produkter:

    1) armeringsväv (aka. microlit / cp100 / annat som slutar på 100). Detta är en produkt som funnits länge, en tunn väv som just är gjord för att armera väggen, ojämnheter i underlaget kommer synas genom väven.

    2) reparationsväv (aka. wallcover / bredspacklingsväv). Detta är en relativt ny (kanske 5-10 år?) produkt, en tjockare väv som framförallt är gjord för att dölja ojämnheter i underlaget, ett alternativ (om än inte lika bra) till att bredspackla. Typisk konsumentprodukt vars existensberättigande är baserat på att konsumenter ofta tror det är så svårt att bredspackla.

    Även om det var ett par år sedan jag sålde dessa produkter så tror jag att 99...svarta har helt rätt i att reparationsväven är betydligt dyrare än microlit (microlit är egentligen ett varumärke men det är, precis som exempelvis masonite, i princip synonymt med produkten).

    Som sagts tidigare, beskriv ditt problem för någon som verkligen jobbar med dessa produkter (kan vara en bygghandel lika väl som en måleributik, det viktiga är att personen är insatt i området, märks ganska fort när man börjar ställa frågor) så kommer du få rätt produkt.

    /U

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751

    Re: Väv utan struktur på vägg

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    2) reparationsväv (aka. wallcover / bredspacklingsväv). Detta är en relativt ny (kanske 5-10 år?) produkt, en tjockare väv som framförallt är gjord för att dölja ojämnheter i underlaget, ett alternativ (om än inte lika bra) till att bredspackla. Typisk konsumentprodukt vars existensberättigande är baserat på att konsumenter ofta tror det är så svårt att bredspackla.
    Jag blev rekommenderad av både "en riktig färghandel" och målarfirma att använda reparationsväv istället för att bredspackla (i mitt fall på g:a tretexskivor). Målarfirman i fråga använde själv reparationsväv med motiveringen att det gick fortare, blev billigare och höll bättre (spricker inte som spackel kan göra)... Men smaken är väl som rumpan antar jag...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    310

    Re: Väv utan struktur på vägg

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Jag blev rekommenderad av både "en riktig färghandel" och målarfirma att använda reparationsväv istället för att bredspackla (i mitt fall på g:a tretexskivor). Målarfirman i fråga använde själv reparationsväv med motiveringen att det gick fortare, blev billigare och höll bättre (spricker inte som spackel kan göra)... Men smaken är väl som rumpan antar jag...
    Du har rätt, jag var nog lite väl hård där, det är lite omständligt att först bredspackla och sedan armera den ytan om man har stora rörelser(speciellt om det var ganska plant redan innan). I sådana lägen är reparationsvägen inte alls så dum. Anledningen att jag inte gillar den (och det gäller även armeringsväven) är att det blir lite skillnad i struktur på den färdiga ytan. Jämfört med en enbart bredspacklad yta blir det lite "luddigt" (lite överdrivet kanske men om man jämför sida vid sida syns det och i alla fall jag ser skillnaden utan att ha ett referensmaterial). Därför tycker jag att man, om det går, ska bredspackla isf. att använda reparationsväv

    /U

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751

    Re: Väv utan struktur på vägg

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Jag blev rekommenderad av både "en riktig färghandel" och målarfirma att använda reparationsväv istället för att bredspackla (i mitt fall på g:a tretexskivor). Målarfirman i fråga använde själv reparationsväv med motiveringen att det gick fortare, blev billigare och höll bättre (spricker inte som spackel kan göra)... Men smaken är väl som rumpan antar jag...
    Du har rätt, jag var nog lite väl hård där, det är lite omständligt att först bredspackla och sedan armera den ytan om man har stora rörelser(speciellt om det var ganska plant redan innan). I sådana lägen är reparationsvägen inte alls så dum. Anledningen att jag inte gillar den (och det gäller även armeringsväven) är att det blir lite skillnad i struktur på den färdiga ytan. Jämfört med en enbart bredspacklad yta blir det lite "luddigt" (lite överdrivet kanske men om man jämför sida vid sida syns det och i alla fall jag ser skillnaden utan att ha ett referensmaterial). Därför tycker jag att man, om det går, ska bredspackla isf. att använda reparationsväv

    /U
    Men det dammar ju så dant när man slipar
    Nej vars. Har provat att bredspackla med och det blir ju bra, men som amatör får man ju spackla både 2 och 3 ggr innan man är nöjd
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. Ladda hem filer från http struktur
    Av Fredrik / 1941 i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 21:38
  2. Sätta upp spegel på vägg
    Av olkarl i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 23:43
  3. Tjejen backade in min pärla i en vägg!
    Av sOnicen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 02:34
  4. 9-5 (Aero).... en vägg?
    Av Flåklypa i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 08:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •