Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur bestäms "fjäderkonstanten" i en avlastningsven

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 858

    Hur bestäms "fjäderkonstanten" i en avlastningsven

    Hejsan.

    Jag sitter och filurar lite...( )

    1) Kan man kalla det fjäderkonstant även här som man gör till chassi-fjädrarna? Borde väl nämnas i N/mm

    2) Hur bestämmer man fjäderkonstanten i en avlastningsventil? Man borde ju ta hänsyn till laddtrycket? Men den kan ju inte vara förhård heller?

    3)Är det samma tanke sätt på tryckklockorna? Borde ju vara det.

    4)vart kan man köpa lösa fjädarar?


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 858
    Hej

    jag har funderat lite till

    Egentligen lär väl inte laddtrycket spela någonroll?
    Snarare Vacumet.

    Så fort man släppar gasen vill man ju att den ska öppna, alltså borden vara såpass att den öppnar vid -0.1bar?

    Tänker jag rätt?
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Tänk på att du har ett ganska bra vacuum vid tomgång med, och då vill du ju inte ha avlastningsventilen öppen.
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    4181
    Lösa fjärdrar = www.motornord.se
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 129
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Hej

    jag har funderat lite till

    Egentligen lär väl inte laddtrycket spela någonroll?
    Snarare Vacumet.

    Så fort man släppar gasen vill man ju att den ska öppna, alltså borden vara såpass att den öppnar vid -0.1bar?

    Tänker jag rätt?
    hmm nja tycker att den borde reagera vill tryckfall, ja nån kanske förstår vad jag menar
    Subaru Legacy

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 153
    Varför vill man inte ha den öppen på tomgång? Alla originalventiler som finns på saabarna är öppna på tomgång. Ingen nackdel.

    Eller menar du om man kör med öppen dump, med tanke på LMM?

  7. #7
    >> Danjell

    Precis, det är bara för de där typerna som får för sig att pysa ut luften ut i atmosfären som det blir problem..

    >> 32991

    Tänk på att när laddtrycket ökar så ökar även trycket som håller bypassen stängd. Därför krävs det i teorin inte mer fjädertryck vid 0,5 bar laddtryck än vid 1,5 bar. Ett visst fjädertryck krävs dock för att bypassen garanterat ska vara stängd vid laddtryck. I praktiken kommer ju trycket efter turbon att öka något mer än trycket i insugsröret på grund av tryckfall genom IC och i rören, så i praktiken borde det krävas något högre fjäderkraft men ökande laddtryck.

    Det är väl önskvärt att fjädern har en viss förspänning så att den håller emot till ett visst tryck och sedan går från stängd till öppen ganska snabbt.
    Svagare fjäder innebär ju att bypassen kräver mindre tryckskillnad för att öppna, så fjäderkraften blir väl någon slags kompromiss mellan maximal tryckskilland vid laddtryck och tidigt öppnande när man släpper gasen.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Sen har det väl lite betydelse vilket håll man har den monterad.

    Jag har vänt på min, men överväger att prova med Evo-visslan igen.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 740
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    >> Danjell

    Precis, det är bara för de där typerna som får för sig att pysa ut luften ut i atmosfären som det blir problem..

    >> 32991

    Tänk på att när laddtrycket ökar så ökar även trycket som håller bypassen stängd. Därför krävs det i teorin inte mer fjädertryck vid 0,5 bar laddtryck än vid 1,5 bar. Ett visst fjädertryck krävs dock för att bypassen garanterat ska vara stängd vid laddtryck. I praktiken kommer ju trycket efter turbon att öka något mer än trycket i insugsröret på grund av tryckfall genom IC och i rören, så i praktiken borde det krävas något högre fjäderkraft men ökande laddtryck.

    Det är väl önskvärt att fjädern har en viss förspänning så att den håller emot till ett visst tryck och sedan går från stängd till öppen ganska snabbt.
    Svagare fjäder innebär ju att bypassen kräver mindre tryckskillnad för att öppna, så fjäderkraften blir väl någon slags kompromiss mellan maximal tryckskilland vid laddtryck och tidigt öppnande när man släpper gasen.
    Med anledning till detta tryckfall så har man på nyare Saabar en magnetventil som kopplar om slangen till avlastningsventilen. Med motorer försedda med T7 så kopplas slangen om från efter gasspjället till före vilket ska se till att ventilen håller stängt vid normal körning.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 059
    Glöm inte att "aktivarea" spelar roll också.
    Dvs, FxA -> Kraften är likamed trycket gånger arean.

    Det är garanterat inte samma area på ventilkäglan som på pilotkolven/membranet.

    Dessutom skiljer säkert arean på de båda sidorna av ventilkäglan vilket kan göra att det har betydelse åt vilket håll man vänder AV åt.

Liknande ämnen

  1. "Östeuropas" häftigaste bilfabrik, dokumentär om "trabbi"
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 01:39
  2. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •