Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Problem med imma på rutorna!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    94

    Problem med imma på rutorna!

    Hej! Jag har helt plötsligt fått problem med att alla rutor helt plötsligt immar igen, även då bilen är varm. Det spelar ingen roll om jag har ställt full fläkthastighet och riktat all luft mot rutorna på acc panelen. Det verkar som att luften som kommer in ibland är fuktig, det snabbaste sättet att få bort imman är att öppna rutorna. Bilen är en 9k A50 -98 14000 mil.
    Har ni några tips på felsökning?
    Mvh. BeGe
    Hälsn. BeGe

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Inträffar när yttertempen är +5 grader eller lägre?

    Citat Ursprungligen postat av cse
    Har ni några tips på felsökning?
    Jepp. Tryck på "sök" och skriv in sökordet "imma" så kommer det fram en hel del (vanligt problem).

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    94
    Yes! +5 eller lägre
    Hälsn. BeGe

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Kass kylkompressor i AC:n alt slut på kylmedia
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Jag hade också samma problem men bilen blir iskall på sommaren, så kylan funkar. Den enkla lösningen var att titta på pollenfiltret och konstatera att det var förmodligen samma filter som fabriken i Trollhättan monterade. Nytt filter och imman försvann, vet inte om det har med varandra att göra men problemet är löst.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    94
    Filtret är bytt för ca. 300 mil sedan.
    Hälsn. BeGe

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    121
    Jag hade samma problem med min -98, då var det spjällmotorn som kärvade.

    Tydligen ganska vanligt...
    -=9000 CSE A50=-

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    15
    Skulle kunna vara värmepaketet som läcker. Den pajade på min förra 9000 och det började med att jag hittade vätskepölar under ena stolen. Bilen blev bara fuktigare och fuktigare inuti...
    /Dana
    _______________________________
    SAAB 9000 CSE 2.0t -96 (185hk)

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955

    Re: Problem med imma på rutorna!

    Citat Ursprungligen postat av cse
    Hej! Jag har helt plötsligt fått problem med att alla rutor helt plötsligt immar igen, även då bilen är varm. Det spelar ingen roll om jag har ställt full fläkthastighet och riktat all luft mot rutorna på acc panelen. Det verkar som att luften som kommer in ibland är fuktig, det snabbaste sättet att få bort imman är att öppna rutorna. Bilen är en 9k A50 -98 14000 mil.
    Har ni några tips på felsökning?
    Mvh. BeGe

    Med allra största säkerhet så är det spjället för återcirkulationen som fastnat i stängt läge.
    Mest troligt så är motorn pajj, ganska vanligt fel.
    Ny motor kostar ca 1600kr
    Vill man inte lägga pengar på en ny motor och kan leva med funktionen bortkopplad så koppla ur sladden på motorn.
    Tvinga försiktigt spjället till öppet läge.
    Du kan göra detta ganska enkelt själv, ta bort "akvarieplasten" och (i färdrikningen sett) bakom förångaren (kylarpaketet till ac:n) ser du spjället under ett "rutnät".
    Ta en lång mejsel o tryck försiktigt ner spjället.
    Tryck inte fort, utan långsamt, så att motor o kugghjul hinner med.



  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Eller också tar man loss motorn, skruvar isär den, gör rent den & smörjer upp den. Tar en timme men jag gjorde det under tiden jag satt i telefon & väntade på att de upptagna försäljarna av reservdelar på Motorcentrum i Sundsvall skulle behaga svara i telefon. Tyvärr för dem hann jag fixa motorn innan deras fikabröd var uppätet så där gick dom miste om en affär.
    Fixade min recirkulationsspjällsmotor för drygt ett år sedan & den funkar ypperligt fortfarande.

    Har bilder någonstans på hur motorn ser ut inuti men hittar inte dessa för tillfället, återkommer om de kommer tillrätta.
    Här kan man se var motorn & dylikt sitter: http://www.thesaabsite.com/9000/9000...mentbottom.htm
    Bläddra ner till ACC2 för rätt bild.

    Lycka Till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tar en timme men jag gjorde det under tiden jag satt i telefon & väntade på att de upptagna försäljarna av reservdelar på Motorcentrum i Sundsvall skulle behaga svara i telefon. Tyvärr för dem hann jag fixa motorn innan deras fikabröd var uppätet så där gick dom miste om en affär.


    De hittills förekomna diskussionerna har mycket riktigt utmynnat i recirkulationsspjället. Vars motor lär vara ett jäkla meck att komma åt... men det borde gå från kupén?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    De hittills förekomna diskussionerna har mycket riktigt utmynnat i recirkulationsspjället. Vars motor lär vara ett jäkla meck att komma åt... men det borde gå från kupén?

    /jn
    Nix!

    (Håll i er, nu kommer det ett långt ord Recirkulationsspjällmotorn kommer man åt utifrån om man tar bort akvarielocket. Sitter egentligen med 3 skruvar (stjärnmejsel om jag minns rätt) men jag hade tur att någon tidigare lossat motorn & bara satt tillbaka två av dem. Den 3:e har man nog satt dit innan man byggde resten av bilen runt denna motor. Även en av de återstående två sitter illa till så jag har för mig att jag fick modifiera en stjärnmejsel för att komma åt.
    Om man står framför bilen sitter spjällmotorn "längst in/upp till vänster således på bilens högra sida.
    Har inte hunnit leta bilderna på motorn ännu men det ska ske.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    94
    Hej igen!
    Det var recirkulationsspjällmotorn som krånglade. Har nu öppnat spjället och kopplat ur kablarna som ni sa, problemet är borta.
    Tack för hjälpen
    Hälsn. BeGe

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av cse
    Hej igen!
    Det var recirkulationsspjällmotorn som krånglade. Har nu öppnat spjället och kopplat ur kablarna som ni sa, problemet är borta.
    Tack för hjälpen
    Nja, du har mildrat symptomen dvs imman på rutorna men problemet med spjällmotorn kvarstår ju, fast huvudsaken att du själv är nöjd.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    På min 9000 har det läckt vatten från kylsystemet i cupén i ett antal år. Är för lat för att plocka ner och byta ut den. Låter istället locket till expansionskärlet sitta lite löst för att undvika tryck i systemet. När jag drar husvagn, låter jag den efter en körning gå en stund på tomgång för att kyla ner för att undvika kokning. Tydligen är det ett inte allt för ovanligt fel. Även senare årsmodeller drabbas. Tror att felet uppkom efter att jag körde för fort över en kraftig ojämnhet i vägen efter källosningen. (varför kollar vägverket groparna i vägen för potthål, jo för de skiter i dem)

    Frågan är om man nu ska laga detta, måste man plocka ner det mesta inne i cupén eller ?
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av SAABare
    Frågan är om man nu ska laga detta, så får man plocka ner det mesta innen i cupén eller ?
    Kolla här:http://www.thesaabsite.com/9000/9000...mentbottom.htm
    eller här:http://www.saabnet.com/tsn/faq/9000heatercore.html
    så får du lite tips.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    156
    Jag har börjat få samma problem på min ng900 fast det gäller bara bakrutorna vad kan vara fel?

    Saab 900 2.0 SET -98

    Svart som synden :-)

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av EmilG
    Jag har börjat få samma problem på min ng900 fast det gäller bara bakrutorna vad kan vara fel?
    Kör in ett finger i värmeutsläppen under resp framstol o kolla om det är glykol alt glykolavlagringar i de utsläppen. Det har jag emellanåt o min immar igen på bakrutan, men ingen annanstans.

    Mvh

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    156
    Tackar för tipset ska kika imorgon när det blir ljust

    Saab 900 2.0 SET -98

    Svart som synden :-)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    tibro
    Inlägg
    142
    jag har haft samma problem på min 9000!
    destu mer man körde med fläckte ju mer imade det på.

    luktad det glykol ine ibilen?
    försviner vattnet i tyckkärlet?

    i så fall så läcker ditt värme kyl! (mycket vanligt fel)
    brukar var något lite hål som ej synns när man kollar på den.
    Saab 9-3 -00a 2.0T

Liknande ämnen

  1. Re: Acproblem, imma på rutorna 9-5
    Av håckepåcke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 23:06
  2. vädringshål för att slippa imma på rutorna
    Av aeroamilon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 17:00
  3. Ständig imma på rutorna!!!
    Av Braather i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 09:49
  4. Imma på rutorna
    Av swepit i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 23:52
  5. Imma på rutorna
    Av Måsen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •