Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9-5 problem

  1. #1

    9-5 problem

    Har lite problem med min 9-5 2,3t 1998, har gått 21k mil. Problemet är att den dör på tomgången ibland men även när man släpper gasen alt trycker ner kopplingen, men andra ord ofta när den går på låga varv.

    Har haft detta sen jag skaffade bilen för ungefär 5-6 månader sen, har dock inte hänt så ofta. Nu har det dock blivit sämre de senaste dagarna, kopplade ur batteriet när jag skulle byta nån glödlampa för ett par dagar sen. Sen när allt var klart så inträffade det hela tiden att den dog, så fick för mig att pröva med ett annat batteri men det spelade föga roll då detta inträffade lika ofta ändå.

    Men bilen startar utan problem och även när det väl dör så är det bara att vrida om nyckeln så funkar det. Samt att den rycker inte vid gaspådrag eller ryker nåt, vilket många trådar verkar handla om.

    Har kollat runt på forumet men hittar inte något som jag känner igen. Men med tanke på min stora bristande kunskap gällande bilar, motorer och facktermer inom ämnet så kanske jag har missat något uppenbart.

    Iallafall vore jätte tacksam om någon har nåt tips

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: 9-5 problem

    Välkommen hit!

    har du någon check engine tänd?

  3. #3

    Re: 9-5 problem

    När den dör så lyser ju check engine, oljelampa mm men gör väl bilen i vanliga fall när man har nyckeln i tändningen utan att motorn är igång. Alltså när man startar bilen utan att dra igång motorn. Har dock nån check display som lyser men det är ungefär 3 pixlar kvar sid:en tyvärr.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: 9-5 problem

    om jag var du skulle jag nog fått felkoder utlästa och kolla vakumslangar.

    ditt problem låter som spjällhus relaterat men utan felkoder kan jag ej garantera något.

  5. #5

    Re: 9-5 problem

    Var med bilen till verkstaden idag, dom hitta inga felkoder dock så byte dom vacuumslangar och by passventil (dumpventil?). Så nu funkar den prima!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •