Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: bytte av stereo navigator till något annat

  1. #1

    bytte av stereo navigator till något annat

    Hej

    Har precis blivit stolt ägare till en 9-5 SportKombi Aero -05 i vilken det sitter en navigator. Har sökt på forumet ang. mitt problem men inte hittat svar.


    jag skulle villa bytta stereo till en annan typ alpine pioner

    å kunna styra det via ratten med någon som har en aning eller känner någon som gjort det

  2. #2

    Re: bytte av stereo navigator till något annat

    Jag har bytt i min 9-3 2010, men det är ungefär samma i 9-5.

    Du behöver en adapter som översätter rattknappara till vad den nya stereon vill ha. Att läsa av knapparna är beroende av bilmodell och det brukar finnas två metoder; antingen kopplar man en adapter på kablarna till ratten och känner av knapptryckningar, eller så lyssnar adaptern på CAN-bussen. När väl knapptryckningarna är inne i adaptern måste de omvandlas till någon som stereon kan hantera, vanligtvis agerar adaptern som en fjärrkontroll.

    Jag monterade en navigator, så jag valde en adapter som lyssnade på CAN-bussen. Enkel att koppla in och dessutom tar den även fram hastighetspulser, back, mm för navigatorns skull.

    Jag använde adapter från Autoleads; en PC31-SAAB (passar 9-3 och 9-5 från 2006) och en PC31-PIO (Pioneer), men till din 9-5 blir det tydligen en annan adapter. Du får söka på nätet eller fråga i en billjudbutik och de har något som passar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: bytte av stereo navigator till något annat

    Ska du inte ha navin så finns det köpare! (jag!)

  4. #4

    Re: bytte av stereo navigator till något annat

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Ska du inte ha navin så finns det köpare! (jag!)


    ska spara alt för att göra original om det behövs

  5. #5

    Re: bytte av stereo navigator till något annat

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Jag har bytt i min 9-3 2010, men det är ungefär samma i 9-5.

    Du behöver en adapter som översätter rattknappara till vad den nya stereon vill ha. Att läsa av knapparna är beroende av bilmodell och det brukar finnas två metoder; antingen kopplar man en adapter på kablarna till ratten och känner av knapptryckningar, eller så lyssnar adaptern på CAN-bussen. När väl knapptryckningarna är inne i adaptern måste de omvandlas till någon som stereon kan hantera, vanligtvis agerar adaptern som en fjärrkontroll.

    Jag monterade en navigator, så jag valde en adapter som lyssnade på CAN-bussen. Enkel att koppla in och dessutom tar den även fram hastighetspulser, back, mm för navigatorns skull.

    Jag använde adapter från Autoleads; en PC31-SAAB (passar 9-3 och 9-5 från 2006) och en PC31-PIO (Pioneer), men till din 9-5 blir det tydligen en annan adapter. Du får söka på nätet eller fråga i en billjudbutik och de har något som passar.


    fan jag har sökt som e galning å dom byggde om saab mellan 05 sen till 06 så det fick fan inget till min bil gggrrrrr tro jag men det kan väll inte bara vara jag i hela värden som vill bytta stereon i sin saab

    lägger in en bild på hur som ser ut

  6. #6

    Re: bytte av stereo navigator till något annat


  7. #7

    Re: bytte av stereo navigator till något annat

    Hej!

    Vart fick tag i kabeln? Har letat som en tok efter en kabellösning till min 9-5 SC-08 jag har samma navi som du hade och vill ha i en ny. Tacksam för snabbt svar då jag är sjukt förbannad på Billjuds butiken som sålde alla saker och inte kan få det att funka...

    Mvh Andreas

  8. #8

    Re: bytte av stereo navigator till något annat

    du har pm

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458

    Re: bytte av stereo navigator till något annat

    Skriv gärna här istället för i PM så det kan hjälpa flera...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Är det ventilknack jag hör eller något annat?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:56
  2. Magnat lr MaC audio, lr något annat?
    Av -Konrad- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 20:43
  3. tillfällighet eller något annat
    Av Olde i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 19:13
  4. Bromsar skriker och något annat när man svänger?
    Av mps i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 10:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •