Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Extraljus aktivering

  1. #1

    Extraljus aktivering

    Hej.

    Har en saab 93 sc tdi -08 som jag har kopplat in x-traljus med orginal x-tra ljus kablage sats, och som jag förstår så måste man aktivera i datorn att man har x-tra ljus monterat.

    Min fråga blir då, måste man in till saab med tech 2 eller kan en bilelektronik firma aktivera? eller kan man rent av göra det själv.

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    648

    Re: Extraljus aktivering

    Hej.
    Måste aktiveras med techII.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Extraljus aktivering

    Ingen aning om det där med extraljusen, fast angående att man måste in på Saab för att pilla med tech2 (eller motsvarande) stämmer ju inte riktigt. Det är inte bara en Saab-verkstad som kan det.

    En större bilelfirma, verkstad, annan märkesverkstad, eller för den delen någon privatperson på forumet med tech-2 (jodå, det finns) kan kanske också göra det.
    Du får höra runt lite.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4

    Extraljus aktivering

    Ställer samma fråga.
    Tänker montera x-ljus på min 9-5 från 2006.
    Man måste alltså in till Saab eller liknande för att göra en aktivering då?

  5. #5

    Re: Extraljus aktivering

    Kopplar man som man har gjort förrut med relä själv så går det nog, men som i mitt fall så ville jag ha orginal då det är färdig draget inne i bilen med knapp och reläsockel i boxen.vet inte om man kan få felkoder om man kopplar ett system utanför bilens canbus.

    det är bilar med canbus övervakning som man måste aktivera.

    frågade en bilelektronik verkstad på orten men han kunde inte säga om han kom in i systemet och kunde aktivera, så han rek. att åka till saab.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    55

    Re: Extraljus aktivering

    på 9-5 gamla modellen (->10) behövs inte x-ljusfunktionen aktiveras med tech-II.

    på nuvarande 9-3 ska man (om man gör "rätt") aktivera funktionen i elcentralen.
    jag gjorde det med CANoe men det beror på att jag hade tillgång till det.

    jag vet dock inte vad reläet klarar av för ström. jag kopplade kraftigare grejer och använde elcentralens relä som "styr-relä"
    V70 Classic D4 2016
    9-3 OG 2,0t 185 2001

  7. #7

    Extraljus aktivering

    Ok. Ska ringa Saab imorgon om tiden finns och kolla vad en kabelsats kostar?

    Vet någon om det följer med knapp att montera i bilen?

  8. #8

    Extraljus aktivering

    Citat Ursprungligen postat av BjörnWäring
    Ok. Ska ringa Saab imorgon om tiden finns och kolla vad en kabelsats kostar?

    Vet någon om det följer med knapp att montera i bilen?

    Om någon mer undrar så kostar den 800 kr.
    Men han på Saab tyckte de va onödiga pengar och rekommenderade att koppla på gammalt hederligt vis

  9. #9

    Re: Extraljus aktivering

    Till min 93:a kostade kabelsatsen, relä säkring kablage &mont.anvisn. ca 240:- hos saab, vad ingick för 800:- x-ljusfästen?.

  10. #10

    Re: Extraljus aktivering

    Har varit och aktiverat x-ljus idag, kan medela att man måste aktivera ljusen med knappen varje gång man startar om man har slagit av bilen, inte så praktiskt.
    580 pix för 10 min jobb.

    läste någonstans att man kunde trycka på knappen för att slå på dom ,typ på höst av vår men så fukar det inte.

Liknande ämnen

  1. Swedbank Paypal aktivering - 4 siffriga kod
    Av lolahahs i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 14:36
  2. Aktivering av AUX-ingång med techII?
    Av _Totte_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 14:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •