Sidan 14 av 15 FörstaFörsta ... 412131415 SistaSista
Resultat 261 till 280 av 283

Ämne: Biltema säljer tändkasett

  1. #261
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    med import från kina menar jag ju bara att kassetten troligen är köpt komplett från samma tillverkare som gör alla andra kassetter. Inte att komponenterna är köpta därifrån. Men du får tro vad du vill men är man så naiv att man tror att bara för att nu som exempel NGK köper ett företag i USA som pysslar med bilelektronik i stort att deras produkter blir bättre automatiskt är väl att ta i?
    Jag är 99,9999999% säker på att Wells köper in dem från nån tillverkare i asien precis som alla andra gör som säljer eftermarknadskassetter. Inte blir den sannolikheten mindre av att NGK köper nämnda företag heller. Den biten är nog mest för att ta marknadsandelar i USA eftersom det är där Wells marknad finns.
    Så ja, jag ifrågasätter starkt din tro på att delar från premiumtillverkare måste vara bättre gjorda för att de har ett premiumnamn. De tiderna är förbi sen länge, nu gäller det bara att göra aktieägarna glada och då innebär det troligen en ganska frikostig reklamationspolitik för de marginalerna har man när man lejer ut och köper in från andra.

    Och diskussionerna kan ju stanna vid tändkassetterna. Jag menar inte att detta gäller överlag. Det är klart att en premiumdel till största sannolikhet är bättre än nån dålig kopia men just när det gäller tändkassetten till saab så är det nog så att det finns original SEM och sen finns det asientillverkade och de sistnämnda kan man nog placera i samma fack allihop oavsett vad det står på kartongen. Ju "bättre" märke det är ju enklare och bättre reklamationen kanske blir men det gör dem inte bättre för det.
    Senast redigerat av StefanM den 2016-04-18 klockan 10:12.

  2. #262
    Hej!

    Felsökning visar fel på tändkassetten i min 9-5 biopower -07. Var skulle ni grabbar köpa ny till era bilar?

  3. #263
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Beror ju lite vart du bor?

    Men original är kravet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #264
    Jag bor i Säter, Dalarna. Kan denna vara ett alternativ? http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._55559955.html

  5. #265
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Det går ju att beställa på nätet från t.ex. Orio eller Maptun om du inte har lokal "Saab-ÅF"
    Och innan man köper nåt alls läser man här
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #266
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av swedishwiking Visa inlägg
    Jag bor i Säter, Dalarna. Kan denna vara ett alternativ? http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._55559955.html
    Njäe, den är slut så då vet man inte om/när den kommer annars var det rätt modell
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #267
    Det låter som man inte jiddrar omkring utan beställer en ny original. Tack!

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #268
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Mekonomen säljer Orio original. Jag köpte i höstas och då var Mekonomen billigare än SP

  9. #269
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det går ju att beställa på nätet från t.ex. Orio eller Maptun om du inte har lokal "Saab-ÅF"
    Och innan man köper nåt alls läser man här
    Hur beställer man som privat från Orio? :o

  10. #270
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  11. #271
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Mekonomen säljer Orio original. Jag köpte i höstas och då var Mekonomen billigare än SP
    Ser ut som priserna gått upp rejält sen i höstas då jag betalade nånstans mellan 2.400-2.500:-. Nu verkar det ligga strax över 3.100:- men fortfarande har Mekonomen bra pris och leveransförmåga. Då har jag inte räknat med kinakopiorna.

  12. #272
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Såg detta på MapTun-parts hemsida. Läs texten.

    https://www.maptunparts.se/motordela...5-ekonomi.html

    "Produktbeskrivning
    Tändkassett i ekonomi-segmentet. Denna tändkassett är noga testad av oss för att garantera funktion likt original samt kvalitét.

    Problemet med eftermarknads kassetter har ofta varit att dessa inte reagerar på knackningar eller misständningar, efter våra tester kan vi dock konstatera att denna kassett uppfyller alla tekniska krav såväl som våra kvalitetskrav."


    //Björn från TTapp

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #273
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Hmm, bara svart tändkassett, troligen det man ska satsa på om man ska konstruera rätt. Maptun är faktiskt en av de få firmor som jag skulle kunna tänka mig besitter både tillräcklig kompetens och instrumentering på området för att faktiskt kunna göra en tillfredsställande konstruktion/utvärdering med avseende på funktion, även om det kan finnas fallgropar. Frågan är om Maptun varit inblandad i konstruktionsarbetet?

    Livslängd över tiden är dock en svår nöt att knäcka, och det tar ett antal år innan man vet svaret.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #274
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Frågade Fredrik på MapTun lite om dessa budget kassetter. Han berättar väl inte allt vad de testar men:

    "...kopplat in oscilliskopet och tittat på förbränningssignalen. Denna ger ju information om förbränningen till styrenheten. Den ser bra ut. Har även provocerat fram spikning och gjort samma sak. Signalen ser bra ut och styrdonet känner av spikningen. Har gjort samma test med andra kasetter innan och då har dom varit döva vilket är katastrof."

    "Dock är det en budget variant. Vad jag kan se så fungerar dom bra."

    Så det är väl bra om det nu finns en billigare variant till äldre bruksbilar med T7. De som kör trimmat och har gott skick på grejorna ska nog fortsätta med original kassett. Så resonerar jag iaf.


    //Björn från TTapp

    3 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #275
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Då kan ju någon köpa deras kassett och rapportera om vem som ev gör dem............Om nu inte Maptun slipar bort alla kännetecken då såklart.........

  16. #276
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Har nog skrivit det tidigare men 2st begagnade original är fortfarande bästa alternativet enligt mig eftersom det är så lätt detalj och byta, såklart inte ny men de verkar ju vara roulette ändå om det håller eller inte (även om nu 3.7 såklart är bättre än en 3.4).

    Men alla får såklart göra som de vill

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #277
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    "...kopplat in oscilliskopet och tittat på förbränningssignalen. Denna ger ju information om förbränningen till styrenheten. Den ser bra ut. Har även provocerat fram spikning och gjort samma sak. Signalen ser bra ut och styrdonet känner av spikningen. Har gjort samma test med andra kasetter innan och då har dom varit döva vilket är katastrof."
    Jag skulle säga att det är en bra början, men det inte räcker för min del.

    * Det är mer signaler som behöver testas, hur lika original är den på förbränningssignaleringen, dvs. att se dålig förbränning och misständningar?

    * Hur bra är tändsignalens form, och har 400V-konvertern (?) tillräcklig kapacitet och förmår hålla uppe tändspänningen vid hög gnisthastighet (avbränning, multignista och höga varv)? Detta är en ganska central fråga, men mätningen är inte helt enkel. En viss bild av det kan man få genom att provocera med olika elektroavstånd, på alla eller enstaka cylindrar och olika grad av överladdning.

    * Är komponentdimensioneringen sådan att den klarar sig i längden? Saab/SEM hade ju stora problem med detta i tändkassetternas barndom.

    * Fungerar diagnostiken på rätt sätt?

    * År kassetterna 100% testade? Typisk no name kinaprouktion har oftast inte det, kostar extra samt kräver nästan alltid att någon ligger på dem - i praktiken betyder det att det krävs regelbundna personliga besök av någon med skinn på näsan.

    Detta sagt, det är väl bra att ha en reservtillverkare, och det är ju positivt att den åtminstone verkar leverara korrekt signal i ett av testfallen, men frågan är hur långt de kommit på inlärningskurvan. Analog med ljudsystem, även om man passerat första steget (att det överhuvudtaget låter), hur bra låter det?

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #278
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle säga att det är en bra början, men det inte räcker för min del.

    * Det är mer signaler som behöver testas, hur lika original är den på förbränningssignaleringen, dvs. att se dålig förbränning och misständningar?

    * Hur bra är tändsignalens form, och har 400V-konvertern (?) tillräcklig kapacitet och förmår hålla uppe tändspänningen vid hög gnisthastighet (avbränning, multignista och höga varv)? Detta är en ganska central fråga, men mätningen är inte helt enkel. En viss bild av det kan man få genom att provocera med olika elektroavstånd, på alla eller enstaka cylindrar och olika grad av överladdning.

    * Är komponentdimensioneringen sådan att den klarar sig i längden? Saab/SEM hade ju stora problem med detta i tändkassetternas barndom.

    * Fungerar diagnostiken på rätt sätt?

    * År kassetterna 100% testade? Typisk no name kinaprouktion har oftast inte det, kostar extra samt kräver nästan alltid att någon ligger på dem - i praktiken betyder det att det krävs regelbundna personliga besök av någon med skinn på näsan.

    Detta sagt, det är väl bra att ha en reservtillverkare, och det är ju positivt att den åtminstone verkar leverara korrekt signal i ett av testfallen, men frågan är hur långt de kommit på inlärningskurvan. Analog med ljudsystem, även om man passerat första steget (att det överhuvudtaget låter), hur bra låter det?
    Nu kan jag inte svara i detalj på varje fråga av den enkla anledningen att jag inte orkat engagera mig, men är det någon som har kompetens nog att testa en tändkassett så är det nog Maptun. Och är det någon som står för vad dom säljer och sätter kvalité framför lågt pris, så är det återigen Maptun. Dom har aldrig varit billigast, men det är å andra sidan aldrig varit något dom försökt vara heller.
    Och eftersom jag känner Fredrik personligen så vet jag att är det någon som kan ligga på kineserna och har lite skinn på näsan så är det han.
    Men som sagt, jag har inte själv testat deras tändkassett, men säger dom att den fungerar så tror jag på dom och det är ytterst få företag jag litar blint på utan att testa själv.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #279
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Kommande inlägg är ju inte direkt någon sanning och för all del min enda erfarenhet men ändå...

    Jobbar på en verkstad uppe i Stockholm, fredag eftermiddag så kommer en 9-5 Aero -04 på bärgare som inte startar. Kunden, en Göteborgare som varit på besök uppe i Stockholm en vecka är lite orolig för hur det här ska gå.. han vill ju kunna åka hem.

    Öppnar huven, reagerar direkt på att TK har en annan "nyans" än original.. nåväl petar på ventilen på spridarbryggan, bränsletryck verkar finnas. Dit med en testkassett och vips, bilen startar!
    Nöjd kund som får åka hem till Göteborg och reklamera en 6 månader gammal kassett som det står "pp sweden" på. Professional parts sweden?

    Alla delar, likväl pirat som original kan ju fallera på det här sättet men personligen så skulle jag hellre köpa en begagnad originalkassett med "rätt märkning" istället för pirat.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #280
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Det där har på senare tid börjat poppa upp som ett problem.

    Bilägaren har något problem, läst att tändkassetten ett vanligt problem, byter den till en ny pirat men bilen fungerar fortfarande inte bra. Sedan åtgärdas det riktiga problemet varvid piratkassetten får sitta kvar (istället för att byta tillbaka till den gamla hela originalkassetten). Antingen kvarstår mindre problem eller så får man en kort tid senare problem vilka beror på piratkassetten, och ägaren kan då vara svår att övertyga för det kan ju knappast vara tändkassetten, den är ju nästan ny... Speciellt problematisk om tändkassetten och skapat följdproblem som i katalysatorn.

    Säkert Pro Parts Kinakassett. Angående färg, en sak som jag sett på alla Kina är att det röda är målat innan sammansättning, medan originalkasseten är ihopskruvad innan målning. Detta har trolig stor betydelse för stabil jordförbindning, och säkert gjort så på förekommen anledning.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2016-11-12 klockan 17:04.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Tändkasett!
    Av siberian74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 19:08
  2. Tändkasett T7.
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 15:02
  3. Tändkasett
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 21:08
  4. Biltema säljer turboaggregat
    Av _ahlis_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 11:59
  5. Tändkasett 9-5
    Av stce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 07:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •