Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 283

Ämne: Biltema säljer tändkasett

Hybridvisning

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    Biltema säljer tändkasett

    Bläddra i den nya katalogen idag och hittade detta.
    Dessutom till ett mkt lågt pris, 999:-
    Men dom har "bara" dom röda.

    /Jonas

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Har du sökt runt här eller?

    Kort sammanfattning: KÖP FÖR I H-VETE ALDRIG ANNAT ÄN ORGINAL TÄNDKASSET OCH RÄTT ORGINALSTIFT OM DU ÄR RÄDD OM DIN BIL.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Har du sökt runt här eller?

    Kort sammanfattning: KÖP FÖR I H-VETE ALDRIG ANNAT ÄN ORGINAL TÄNDKASSET OCH RÄTT ORGINALSTIFT OM DU ÄR RÄDD OM DIN BIL.
    Annars hade jag troligen inte hittat denna tråden.

    Efterlyste fakta på allt det som PÅSTÅS.
    9-3 2,0t -99

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av cyr Visa inlägg
    Annars hade jag troligen inte hittat denna tråden.

    Efterlyste fakta på allt det som PÅSTÅS.
    1) En bekant köpte en kassett på Biltema (hösten 2012). Bilen gick konstigt. Skaffade begagnad tändkassett på skroten för halva Biltema-priset -> bilen fungerade som den skulle.
    (När det gäller andrahandsuppgifter har jag många liknande historier.)
    2) Det tog några år innan Saab lyckades få kassetterna både billiga och robusta. Detta med högst kompetenta konstruktörer, som hade tillgång till full dokumentation, och
    förståelse för denna, med i loopen.
    3) Kassetten är en teknisk utmaning att få både tillförlitlig och billig, dels för att man är på eller över specificerad maxtemperatur för vissa typer komponenter (vilket gör att man
    måste räkna och testa rejält för att få det tillförlitligt utan galopperande kostnader), dels för att t.ex. lödpunkter måste göras termiskt genomtänkta för att inte gå sönder när
    temperaturen regelbundet går upp och ner. För att tro att en normal kinesisk kopia, där de substituerat med "likadana men billigare komponenter" och inte har koll på varför saker
    är gjorda på ett visst sätt (och därför inte vet hur man ska testa) lyckas lika bra måste man leva i ett rosa skimmer. Alldeles speciellt så går bilen även om joniseringsavkänningen
    är åt helt åt skogen, och om varken du eller tillverkaren av en kopia vet hur denna är tänkt att fungera, hur ska du då veta om den fungerar? (Eller kunna reklamera den?)

    Detta är en av de saker där inre, inte för ögat observerbara saker, har avgörande betydelse för hur bra den fungerar.

    Kort sagt, vill du komma billigt undan, skaffa en begagnad originalkassett, både billigare och bättre (till skillnad från piratkassetterna fungerar en slumpmässigt vald kassett på
    skroten oftast bra). Kort sagt, kinakopiorna har sämre magisk rök i sina kassetter än Saab.
    Senast redigerat av Långmilare den 2014-10-17 klockan 12:54.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    90
    Visa prov på lite pionjäranda och köp en och testa själv!
    Sen återkommer du med FAKTA om hur det gick, gärna med en detaljerad analys av
    alla parametrar som är viktiga för motorfunktionen.

    Att klaga på att andra väljer den säkra lösningen i stället för att chansa så att
    du kan dra nytta av deras eventuellt dyrköpta erfarenheter är som att låta andra
    gå först över en svajig hängbro och sen hänga på om bron visade sig hålla.
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Bagpipe Visa inlägg
    Visa prov på lite pionjäranda och köp en och testa själv!
    Sen återkommer du med FAKTA om hur det gick, gärna med en detaljerad analys av
    alla parametrar som är viktiga för motorfunktionen.

    Att klaga på att andra väljer den säkra lösningen i stället för att chansa så att
    du kan dra nytta av deras eventuellt dyrköpta erfarenheter är som att låta andra
    gå först över en svajig hängbro och sen hänga på om bron visade sig hålla.
    Märkligt svar... Har jag klagat? Jag efterlyste som sagt belägg för allt som påstås, är det för mycket begärt? Du får gärna pröjsa saab 3800 för en kassett, det skiter jag fullständigt i. Men bevisligen finns det många som faktiskt har köpt Biltemas kassett, det var dessa personer jag tilltalade. Jag tänkte att någon av alla dessa kanske faktiskt har fakta på att Biltemas är skit. Sen är det kanske så att jag inte är i position till att kunna vara pionjär? Alla kan inte offra sin bil hursomhelst, men vissa är uppenbarligen villiga att göra det, är det då fel att efterfråga dessa personers erfarenhet av nämnda produkt? Vad fyller ett forum för funktion om alla ska "hålla på sitt"?

    För övrigt blev det en begagnad original. Därigenom delar jag med mig av erfarenheten att min bil plötsligt dog vid körning pga kassetten helt utan föregående symptom, felkoden som dök upp var alltså p0300, och originalkassetten höll 23k mil.
    9-3 2,0t -99

  7. #7
    Biltema har inte bara dåliga saker. Något jag har dålig erfarenhet av på Biltema är olika produkter med gummi inblandat. Exempelvis slangar och troligtvis vissa bussningar, avgasupphängningar för att nämna några.

    Men sen har jag många bra erfarenheter av Biltema också som sagt. Min biltemadomkraft som jag köpte till min första bil för många år sedan används fortfarande utan problem. Min far brukar alltid köpa billig skruv av olika slag på Biltema. Sen har jag ett Biltema batteri som också köptes i samband med min första bil. Den bilen hade till för ungefär en vecka sedan stått i många år. Utomhus i alla väder. Biltema batteriet satt i hela tiden. Visst, det var urladdat när jag skulle starta bilen. Tog då hem det och satt det laddning. Sedan startade bilen utan problem med samma batteri.

    Ska för övrigt köpa ett nytt Biltema batteri igen. Lite kraftigare denna gång eftersom bilstereo ska installeras i min gamla före detta ljudbil!

    Det är mina erfarenheter av Biltema.

  8. #8
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av SaabHenke Visa inlägg
    Biltema har inte bara dåliga saker.

    Ska för övrigt köpa ett nytt Biltema batteri igen. Lite kraftigare denna gång eftersom bilstereo ska installeras i min gamla före detta ljudbil!

    Det är mina erfarenheter av Biltema.
    Bytt 3 fritidsbatteri på 3år.
    1 billigare, pajade efter 1 urladdning .
    Bytte upp mig till 1300kr batteri, skulle klara måååååånnga djupurladdningar , klarade 1.
    Bytte nu iår , höll sommaren ut.
    Nu sönder igen.

    Skit batteri säger jag.
    Dessutom gäller garantin i 3år men om man byter batteriet förlängs inte garantin , dvs jag slängt 1300kr på skit och åker nu på ännu mer.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg
    Bytt 3 fritidsbatteri på 3år.
    1 billigare, pajade efter 1 urladdning .
    Bytte upp mig till 1300kr batteri, skulle klara måååååånnga djupurladdningar , klarade 1.
    Bytte nu iår , höll sommaren ut.
    Nu sönder igen.

    Skit batteri säger jag.
    Dessutom gäller garantin i 3år men om man byter batteriet förlängs inte garantin , dvs jag slängt 1300kr på skit och åker nu på ännu mer.
    Jag har faktiskt Biltema-batteri i båda mina bilar... Vad det gäller är att när det gäller Biltema måste man själv kvalitetskontrollera. När det gäller blybatterier så är det centrala vilken kemi och uppbyggnad den har, och så länge man har ett konventionellt batteri med våt elektrolyt så är det mest att man får den mekaniska uppbyggnaden rätt så de inte skakar sönder och man får tillräcklig CCA. Sedan kan man ha lite olika tillsatsmaterial vilket påverkar livslängden. Tyvärr hindrar inte detta inte att kraftiga urladdningar (effekten börjar synas redan vid 70% laddningsnivå) knäcker batterierna mycket snabbt, kemin gör att de börjar korrodera invändigt. Har man djupurladdat batteriet så ska det på följaktligen på laddning omgående, ska absolut inte stå oladdat över natten. Har det våt elektrolyt måste man därför ladda det minst en gång i månaden för att det ska må bra, och vad värre är, det börjar även slagga igen och syran börjar skikta sig om man inte motionerar det med laddnings- och/eller urladdningspulser (och helst även skakningar). Kort sagt, ska man vinterförvara ett blybatteri med våt elektrolyt bör det vara kopplat till en intilligent laddare som kan motionera det, och detta gäller helt oberoende av tillverkare.

    Sättet att minska problemen är att välja någon typ av AGM eller GEL-batteri, där låser man in kemin så att korrosionseffekterna radikalt minskar, och ska batteriet stå utan inkopplad laddare över vintern så är det något sådant man ska välja.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Alltså lite nyktert nu. Är det en slit o släng i bra skick så kan det kanske vara befogat att prova en billig kopia av TK el gammal begagnad. Har man en nyare bil värd "mkt" pengar el en trimmad så ska man köpa en original TK, så skulle jag resonera.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Alltså lite nyktert nu. Är det en slit o släng i bra skick så kan det kanske vara befogat att prova en billig kopia av TK el gammal begagnad. Har man en nyare bil värd "mkt" pengar el en trimmad så ska man köpa en original TK, så skulle jag resonera.
    Jag förstår inte varför man någonsin skulle prova en billig kopia? Det är billigare att skrota bilen direkt...

    Eller varför man ska köpa en ny om man har en fullt fungerande begagnad tillgänglig (om man nu inte lider av fåfänga).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Varför inte köpa 2st begagnade originalkassetter och montera den ena lägg den andra i bagaget? Lär funka bäst och bli billigast

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Säker på att du behandlar batterierna enligt konstens alla regler?

  14. #14
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Enligt biltemas alla rekommendationer iaf ..
    Min kusin har samma problem.
    Vad det gäller fritidsbatteri vs bilbatteri i kvalité går ju att spekulera i.

    Har aldrig haft batteri som hållt så dåligt under mina 10år som campare.

    Men detta kan vi fortsatt diskutera i en batteritråd.

    Tror TS o moderator tycker detta är OT !
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  15. #15
    Jag har kört på Biltema-batterier senaste åren utan att behöva byta ut något. Det äldsta jag har kvar är nog 8 år nu och sitter i båten. Det laddas stundom av utombordaren utan laddningsreglering (laddar på med dryga 17 Volt) under sommaren. Under vinterhalvåret står det helt orört under c:a 6 månader. Jag ser fram mot ytterligare en problemfri säsong med batteriet, trots att förståsigpåare på internet redan dömt ut batteriet för flera år sedan. Min slutsats: Tro inte på all skit som skrivs på diverse forum.
    Signaturlös

  16. #16
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Tillbaka till kinakassetter... Jag köpte en förra vintern pga något ansträngd ekonomi. Efter några månaders körning tvärdog bilen vid landsvägskörning, och sekunderna innan den tvärdog fick jag felkoder. Kassetten hade gått åt skogen och skickat oförbränd soppa vilket resulterade i en förstörd katalysator. Det lilla kalaset kostade mig en ny downpipe och en ny original-kassett. Aldrig mer billiga TK-kopior!
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  17. #17
    Fungerar turbon från Biltema så fungerar säkert tändkassetten. Jag har personligen aldrig haft några problem med saker köpta hos Biltema. Jag kan inte komma på något faktiskt och jag köper allt jag behöver till mina bilar där i första hand.

    Jag ska köpa en piratkassett och ha i bilen men Biltema har bara den röda och jag behöver en svart. 1 800 kr kostar den. Tråkigt om den jag har lägger av. Bilen har rullat 22 000 mil så det kan kanske hända när som helst.

    http://www.creatix.se/-saab-9-5-98-10/tandsystem/2252

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Fungerar turbon från Biltema så fungerar säkert tändkassetten.
    Allvarligt talat, hur kan du komma fram till den slutsatsen? Jag berättade för tio inlägg sedan om en faktiskt inköpt kassett som en bekant köpte från Biltema som inte fungerade (som den skulle), inklusive de sannolika orsakerna till varför. Men du gör förstås som du vill.

    Om du vill spara pengar, köp en begagnad istället. Du sparar mer och får bättre funktion. Här t.ex.: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saa...er=price&asc=1
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Allvarligt talat, hur kan du komma fram till den slutsatsen? Jag berättade för tio inlägg sedan om en faktiskt inköpt kassett som en bekant köpte från Biltema som inte fungerade (som den skulle), inklusive de sannolika orsakerna till varför. Men du gör förstås som du vill.

    Om du vill spara pengar, köp en begagnad istället. Du sparar mer och får bättre funktion. Här t.ex.: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saa...er=price&asc=1
    Jag drar ju vilken slutsats jag vill. Bara för att en bekant till dig hade otur med en defekt vara så är det inte samma sak som att alla sålda Biltemakassetter är kassa. Lämna tillbaka den och hämta ut en ny. Biltema är bra där och byter utan diskussioner. Dock skrev jag i en annan tråd att jag hittade en Saab original kassett för 2 700 kr och det verkar ju mer vettigt än närmare 5 000 kr. Jag kan inte bara så där totalsåga en vara från Biltema bara för att någons bekant har haft problem.

  20. #20
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Skulle inte ta risken att köpa Biltema (feltema)kassett av skäl som anges i tråden, en beggad original är bättre, däremot finns annat bra i deras butiker
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Jag drar ju vilken slutsats jag vill. Bara för att en bekant till dig hade otur med en defekt vara så är det inte samma sak som att alla sålda Biltemakassetter är kassa. Lämna tillbaka den och hämta ut en ny. Biltema är bra där och byter utan diskussioner. Dock skrev jag i en annan tråd att jag hittade en Saab original kassett för 2 700 kr och det verkar ju mer vettigt än närmare 5 000 kr. Jag kan inte bara så där totalsåga en vara från Biltema bara för att någons bekant har haft problem.

Liknande ämnen

  1. Tändkasett!
    Av siberian74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 19:08
  2. Tändkasett T7.
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 15:02
  3. Tändkasett
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 21:08
  4. Biltema säljer turboaggregat
    Av _ahlis_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 11:59
  5. Tändkasett 9-5
    Av stce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 07:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •