Sidan 4 av 15 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 283

Ämne: Biltema säljer tändkasett

  1. #61
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    SÅÅÅåÅåÅå! Vem går och köper en biltema tändkassett och skruvar isär den samt en original och jämför?
    Ja är det ens någon som köpt den och provat utan att skruva isär?

    Sånt här är ju alltid intressant, dessvärre har jag i nuläget ingen bil där denna passar annars blir man ju sugen att prova, mycket tack vara att många klagar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #62
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Såhär: Jag har inget som helst behov av att fördöma någon som vill/brukar/tänker/har köpa Biltema grejjor! och jag gick ej heller på trådskaparen ang. dennes funderingar på DI fr Biltema! utan jag fördömde / hånade biltemas sortiment såsom sådant!

    Du Pumba! Du går ju på såsom bara den! de som nu kanske iallafall vill köpa en ny DI SAABOrg/ alt Mekonomens!) el en beggad fr skroten som inte är biltema till sin 10000 kronors 9000 inte är riktigt riktiga jag har lagt ner ca 20-30 tusen kr på min bil tex visst den e inte den snyggaste på garaget eller på stcs-träffarna och detta vet jag om men är man rallykalle efter E4:an på vintrarna så får man finna sej i att bilen har en och annan bula och rostfläck MEN!! maskinellt har jag bytt hela motorn samt lådan och DETTA tänker iaf inte jag hur förjävlig utåt sett min rally-Aero ser ut köpa en biltema DI-kassett och riskera att det går åt pipan
    Eru med???
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  3. #63
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Såhär: Jag har inget som helst behov av att fördöma någon som vill/brukar/tänker/har köpa Biltema grejjor! och jag gick ej heller på trådskaparen ang. dennes funderingar på DI fr Biltema! utan jag fördömde / hånade biltemas sortiment såsom sådant!

    Du Pumba! Du går ju på såsom bara den! de som nu kanske iallafall vill köpa en ny DI SAABOrg/ alt Mekonomens!) el en beggad fr skroten som inte är biltema till sin 10000 kronors 9000 inte är riktigt riktiga jag har lagt ner ca 20-30 tusen kr på min bil tex visst den e inte den snyggaste på garaget eller på stcs-träffarna och detta vet jag om men är man rallykalle efter E4:an på vintrarna så får man finna sej i att bilen har en och annan bula och rostfläck MEN!! maskinellt har jag bytt hela motorn samt lådan och DETTA tänker iaf inte jag hur förjävlig utåt sett min rally-Aero ser ut köpa en biltema DI-kassett och riskera att det går åt pipan
    Eru med???

    Det var nog ett av de jobbigaste inläggen jag läst på länge...
    Du har ju ett val att köpa din DI kasett vart du vill, min erfarenhet av att köpa beg från privatapersoner är att man blir lurad, skroten kan du ju göra fynd på och lika väl skräp, ingen garanti för nått.

    Jag tycker det är skitbra att det finns allternativ, att du sen inte väljer det allternativet bekommer inte mig.
    jag kanske har en rostig ng900 värd 5000kr som kasetten ger upp på, då kan det ju vara kanonbra att jag kan köpa mig en ny biltema kasett med 1 års garanti på billigt som troligen håller bilens livslängd ut.
    Någonstans går ju brytpunkten där det inte är lönt att köpa dyra prylar att laga bilen med, då kan det ju vara bra med allternativ istället för att skrota.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #64
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Har det framkommit vilka som producerar Biltemas TK och original TK?
    Nån moderator var här inne tidigare med frågeställning angående detta men jag har nog inte sett nåt svar.
    Har jag missat det får nån gärna upplysa mig om hur landet ligger..

  5. #65
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Såhär: Jag har inget som helst behov av att fördöma någon som vill/brukar/tänker/har köpa Biltema grejjor! och jag gick ej heller på trådskaparen ang. dennes funderingar på DI fr Biltema! utan jag fördömde / hånade biltemas sortiment såsom sådant!

    Du Pumba! Du går ju på såsom bara den! de som nu kanske iallafall vill köpa en ny DI SAABOrg/ alt Mekonomens!) el en beggad fr skroten som inte är biltema till sin 10000 kronors 9000 inte är riktigt riktiga jag har lagt ner ca 20-30 tusen kr på min bil tex visst den e inte den snyggaste på garaget eller på stcs-träffarna och detta vet jag om men är man rallykalle efter E4:an på vintrarna så får man finna sej i att bilen har en och annan bula och rostfläck MEN!! maskinellt har jag bytt hela motorn samt lådan och DETTA tänker iaf inte jag hur förjävlig utåt sett min rally-Aero ser ut köpa en biltema DI-kassett och riskera att det går åt pipan
    Eru med???

    Det var nog ett av de jobbigaste inläggen jag läst på länge...
    Du har ju ett val att köpa din DI kasett vart du vill, min erfarenhet av att köpa beg från privatapersoner är att man blir lurad, skroten kan du ju göra fynd på och lika väl skräp, ingen garanti för nått.

    Jag tycker det är skitbra att det finns allternativ, att du sen inte väljer det allternativet bekommer inte mig.
    jag kanske har en rostig ng900 värd 5000kr som kasetten ger upp på, då kan det ju vara kanonbra att jag kan köpa mig en ny biltema kasett med 1 års garanti på billigt som troligen håller bilens livslängd ut.
    Någonstans går ju brytpunkten där det inte är lönt att köpa dyra prylar att laga bilen med, då kan det ju vara bra med allternativ istället för att skrota.

    Håller med dej till viss del!... det är hel och hållet upp till var och en var man nu vill inköpa sin DI! MEN! vad hjälper det om du har ett års garanti på den om du tex råkar ut för DI ras/fel med din nyinköpta biltema DI??? om du är mitt i urskogen... likväl som du skulle kanske råkat ut för samma fel/ras med SAAB orig. el Mekonomen DI!
    Och köper man en beggad så ser man iaf jag till att få provstarta bilen innan köp för att iaf lite kolla att den funkar men ändock med i minnet att jag köpte en beggad och inte en ny.
    Och som ngn föregående trådtalare sa är det ngn som har erfarenhet av hur det verkar funka på väl på plats i bilen???? vad jag läst hitills så är det ingen ännu så vi vet ju inte vad Biltemas DI går för sant! men det är två läger här i denna aktuella tråd

    Som sagt: det finns alltid två sidor av myntet det är ju denna tråd ett verkligt bevis för sedan att jag aldrig skulle köpa Biltema DI var ju en helt annan sak!...
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  6. #66
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Har det framkommit vilka som producerar Biltemas TK och original TK?
    Nån moderator var här inne tidigare med frågeställning angående detta men jag har nog inte sett nåt svar.
    Har jag missat det får nån gärna upplysa mig om hur landet ligger..
    Saab original är ju som redan sagts SEM i Åmål och de har fabriker lite här och var, säkerligen i Kina också men det betyder ju knappast att just den fabriken producerar alla pirat kassetter också............
    Söker man på dessa kassetter i kina så dyker det upp åtskilliga som gör dem så det blir nog aningen svårt att bena ut exakt vem som gör Biltemas kassett.

  7. #67
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Har det framkommit vilka som producerar Biltemas TK och original TK?
    Nån moderator var här inne tidigare med frågeställning angående detta men jag har nog inte sett nåt svar.
    Har jag missat det får nån gärna upplysa mig om hur landet ligger..
    Saab original är ju som redan sagts SEM i Åmål och de har fabriker lite här och var, säkerligen i Kina också men det betyder ju knappast att just den fabriken producerar alla pirat kassetter också............
    Söker man på dessa kassetter i kina så dyker det upp åtskilliga som gör dem så det blir nog aningen svårt att bena ut exakt vem som gör Biltemas kassett.
    Aningen svårt att bena ut vilka som gör vad, dvs inget vet vem som ens gör originaldelen.
    Detta är inget påhopp, bara ren nyfikenhet.. så inget tar det man skriver fel!

  8. #68
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Hur lång är den förväntade livslängden på en "röd" tändkasett? Hur yttrar sig felen när det är dags att byta?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  9. #69
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Hur lång är den förväntade livslängden på en "röd" tändkasett? Hur yttrar sig felen när det är dags att byta?
    1km till 30 000mil.

    I många fall så startar ju inte bilen alls och det luktar fruktansvärt illa, brukar paja i startögonblicket.
    Andra fel är tex ryckningar, ostabilt laddtryck, ja en hela massa grejer som denna kan ställa till med, därav att den ofta är en het kandidat att byta när det är någon form av problem med gången på bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #70
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Hur lång är den förväntade livslängden på en "röd" tändkasett? Hur yttrar sig felen när det är dags att byta?
    De två jag har bytt hittils har båda förvarnat väl i dit med ryckig gång, misständningar och lågt laddtryck i fallet på min turbo.
    Men de var ju några år gamla då och båda var slut vid ungefär samma miltal ca 20000mil.
    Har du en dylik kassett så gör du klokt i att ha en fungerande reserv liggande i bagaget om du ska åka en längre sträcka.


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #71

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av gbg
    Vart har dessa Kina kasetter gått att köpa innan?
    Jag trodde att detta var en nyhet hos Biltema.
    Innan trodde jag att det bara var SAAB och Mekonomen som sålde tändkasetter.

    /Jonas
    de har funnits i ett par år hos många bilelektriska firmor men av vad jag hört så har det gått en försvarlig mängd i retur som reklamationer och sen har väl inte intresset att marknadsföra dem hårdare funnits antar jag...........
    Det finns även svarta kina kassetter.
    jag har ett tändkasset till salu ifall nån som behöver. och den är från Sverige

  12. #72
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Är alla röda tändkasetter lika? Vad jag menar - kan man ta en tidig exvis från -92 (LH) och sätta på en sen - typ -98 (Trionic) och tvärtom?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  13. #73
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Är alla röda tändkasetter lika? Vad jag menar - kan man ta en tidig exvis från -92 (LH) och sätta på en sen - typ -98 (Trionic) och tvärtom?
    Ska väl funka men tidiga 9000 hade en adapter kabel för inkoppling, sen har det väl pratas om att de tidiga modellerna inte nyttjar alla "finesser" i kasetten.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #74
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Just biltemas TK kan jag inte säga så mycket om MEN KINA grabbar, ja dom tillverkar det mesta elektroniska komponenter vare sig ni fantiserar eller förstår det. Många fantiserar om att deras Iphone är hederlig amerikanskt men tji fick dom rejält, det är som det mesta, Kinesiskt liksom tändkasetterna, ja, kinesiskt och visst finns det varierande kvalitet beroende på om det är "prima kvalitet" eller "extra prima kvalitet" som kinesiska tillverkare säger men det företag som gör biltillverkarnas håller överlag hög kvalitet men det kanske inte företaget som gör kopior på sin Kinesiska representant. Kommer ihåg Sten Parners vevstakar som han i början sålde för 1500kr st som kostade 15kr/st att importera från Kina, det var tider det.

  15. #75
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Sålänge det tillverkas av rent kinesiska företag, av kinesiska komponenter i Kina så håller jag mig borta från det.
    Om utländska företag lägger sin tillverkning där, verifierar kvalitén, leder produktionen så har vi självklart en helt annan situation!

    Vem skulle tex bli förvånad om de säljer kassetter, svarta och röda med samma innehåll? Man börjar ju fundera...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #76
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Sålänge det tillverkas av rent kinesiska företag, av kinesiska komponenter i Kina så håller jag mig borta från det.
    Om utländska företag lägger sin tillverkning där, verifierar kvalitén, leder produktionen så har vi självklart en helt annan situation!
    usch vad illamående du skulle vara om du visste hur mycket av det du hanterar i din vardag som kommer från kina, både med och utan kontroller.
    Jobbar dagligen med kinaimport...

    och jag har inga som hellst problem med att köpa direkt av Kineserna på tex ebay, mot att betala dubbla priset här hemma för en identisk pryl.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #77
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Vad roliga ni är, rädda för Kinatillverkat, ja, vem vet, men med tanke på hur kvaliteten har varit och är på DI kasetter, svarta eller röda som är tillverkade i lilla Åmål så kan knappast en Kinakopia vara så mycket sämre, rätta mig om jag har fel. Kanske Åmålfabriken lagt ut tillverkningen till Kina, ha ha.
    Swedish performance

  18. #78
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Vad roliga ni är, rädda för Kinatillverkat, ja, vem vet, men med tanke på hur kvaliteten har varit och är på DI kasetter, svarta eller röda som är tillverkade i lilla Åmål så kan knappast en Kinakopia vara så mycket sämre, rätta mig om jag har fel. Kanske Åmålfabriken lagt ut tillverkningen till Kina, ha ha.
    Hej R!

    Tycker den inlägg var mindre nödvändig..

    Min tändkasset har rullat 12000 mil snart 5 år inga fel på den funkar fint.
    Den har varit med om del under dom 12000 mil..
    Hur länge vill du att dom skall rulla ?
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  19. #79
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Sålänge det tillverkas av rent kinesiska företag, av kinesiska komponenter i Kina så håller jag mig borta från det.
    Om utländska företag lägger sin tillverkning där, verifierar kvalitén, leder produktionen så har vi självklart en helt annan situation!
    usch vad illamående du skulle vara om du visste hur mycket av det du hanterar i din vardag som kommer från kina, både med och utan kontroller.
    Jobbar dagligen med kinaimport...

    och jag har inga som hellst problem med att köpa direkt av Kineserna på tex ebay, mot att betala dubbla priset här hemma för en identisk pryl.
    Säg en sak då som Kina tillverkar och utvecklar själv och som jag kanske har?
    Och om det nu är någon obetydlig sak som instämmer i din beskrivning så rör det sig knappast om något som får mig strandat långt hemifrån sent på kvällen. Eller gör hål i mina kolvar.
    Jag sticker inte under stolen med att jag stundtals har köpt andra produkter utanför elektronikområdet från just Kina. Och är det några som jag har blivit extremt besviken på så är det just SKRÄPET som kommer från just Kina!
    En hel del saker är bra, tom riktigt bra men det känns som att när det väl krävs lite baktanke. Lite mera genomtänkt arbeta bakom en produkts tillverkning och framtagning så faller allt pladask.
    Ta bara min Kinamoppe som jag fick gratis av en vän som flyttade från stan.
    Det är helt GALET hur låg standard det är på speciellt elbiten! 8000:- kostade den ny och jag skulle aldrig i världen lägga de pengarna på den skiten.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #80
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    usch vad illamående du skulle vara om du visste hur mycket av det du hanterar i din vardag som kommer från kina, både med och utan kontroller.
    Jobbar dagligen med kinaimport...

    och jag har inga som hellst problem med att köpa direkt av Kineserna på tex ebay, mot att betala dubbla priset här hemma för en identisk pryl.
    Säg en sak då som Kina tillverkar och utvecklar själv och som jag kanske har?
    Och om det nu är någon obetydlig sak som instämmer i din beskrivning så rör det sig knappast om något som får mig strandat långt hemifrån sent på kvällen. Eller gör hål i mina kolvar.
    Ta tex alla muttrar i din bil, 97% av alla muttrar som tillverkas i världen kommer från Kina/Taiwan, tror du dem får ritningar från Sverige på alla dem eller tillverkar dem efter eget huvud med?
    Kan ju fortsätta med alla skruvar som kommer från Kina, Taiwan och Indien, som säkert står för 70-80% av världens produktion av skruv.
    Säket hälften av skruvarna i din motor kommer från Asien tex, vågar du lita på att någon kontrollerat alla dem 100%?

    Med andra ord, jag har jobbat på en stor skruvimportör i flera år, nu jobbar inte där längre utan företaget jag jobbar på nu köper andra grejer som är mer känsliga och som jag inte vill gå in på då jag enligt mitt anställningsavtal inte får diskutera dessa.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Tändkasett!
    Av siberian74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 19:08
  2. Tändkasett T7.
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 15:02
  3. Tändkasett
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 21:08
  4. Biltema säljer turboaggregat
    Av _ahlis_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 11:59
  5. Tändkasett 9-5
    Av stce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 07:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •