Sidan 2 av 15 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 283

Ämne: Biltema säljer tändkasett

  1. #21

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Attans Racetema att börja med detta precis som jag ska gå och handla ny kassett, och nästan bestämt mig för att handla från Ronny då de reades ut (förra ägaren körde med T7-kassett i en trimmad 9000 Aero från -94 - kolvbyte på G).

    EDIT; kom att tänka på en tidigare tråd ang. tändkassetter. De som inte gillar att sätta Biltema i bilen kan ju istället göra en sådan här flashig adventsstake (hahaha)


  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Svaret är mkt enkelt:

    Jag var dumsnål!!!!

    Drivknuten köpte jag bara för att jag vid detta tillfälle inte hade varken råd el tid att köpa/vänta på en ytterliggare drivknut fr Speedparts då snabbare att åka och köpa 10 min fr där man bor för jag bara skulle ha i bilen OM den skulle totalhaverera under färd upp till Norrland i mitt fall 84 mil... (ni vet ju om man hammnar på ngn pittoresk jevvla verkstad med sina "Ord. priser"... typ!!!...)
    Så ang 2 olika drivknutar så hade jag ju redan en liggandes i garaget när det var dags att byta på båda sidor så jag fortf dumsnål, köpte då bara en drivknut fr i det här fallet speedparts

    Spindellederna lika där när min kompis brukar göra framvagnsinställningen så brukade jag förr iaf åka och köpa på mej en hög spindlar,styrleder så det ligger i bilen om d visar sej att under/innan framvagnsinställningen görs så kan han byta detta innan så var det i detta fallet med spindellederna och det jag inte behövde åkte jag tillbaka och lämmnade tillbaka mot uppvisande av inköpskvittot

    I fallet spindellederna så var den aktuella bilen inne för ngt helt annat jobb på den då jag sj bad de byta dom när bilen ändå var inne på verkstad hade då inte lämmnat tillbaka en tidigare inköpt spindelled fr biltema utan hade den också ligganddes i garaget och hade inte dum som man är lust att betala 700kr ytterliggare när man redan hade en i oöppnad förpp. i garaget och totalkostnaden ändå skulle bli mkt saftig redan som det var!....


    Så! så är svaret hoppas att ni e nöjda och kan idiotförklara mej ännu mera nu hahahaha

    Kan iaf berätta att jag har iaf lärt mej att inte köpa biltema på dessa 2 artiklar iaf utan då betalar jag hellre mera och vet att kvaliten är bättre! dyr lärpenning men nyttig!!!

    Hare gott folks
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Så du bedömer kvalitén på ett företags produkter efter ha köpt två varor?

    Tänk ett steg längre.

    Jag tänker så långt jag vill! -vad du tänker bryr jag mej inte ett dugg!

    Och jag sa ALDRIG att dessa 3 artiklar är fr samma tillverkare dvs ang. DI,drivknut samt spindelled! Har sj även fler referenser ang. biltema vs andra fabrikat och det håller jag för mej sj dessa 2 var bara exempel i sammanhanget DI!
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  4. #24
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    äähh om man ser till vilka bilar dessa röda kasetter ska brukas så är det ju få av dessa som är värda mer än 30000kr i nuläget, alltså gamla brukshäckar.

    Det är alltid en massa gnäll på Biltema, för någon köpte en grej för 3 år sedan som de monterade fel och därmed är biltema skit.
    Personligen så har jag haft mer problem med Mekonomens "original" prylar än med biltemas, de säljer väl för övrigt massor med Turbos numer, dessa var det ju exakt samma diskution om när dessa kom och de funkar ju bevisligen väldigt bra!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av gbg
    Vart har dessa Kina kasetter gått att köpa innan?
    Jag trodde att detta var en nyhet hos Biltema.
    Innan trodde jag att det bara var SAAB och Mekonomen som sålde tändkasetter.

    /Jonas
    de har funnits i ett par år hos många bilelektriska firmor men av vad jag hört så har det gått en försvarlig mängd i retur som reklamationer och sen har väl inte intresset att marknadsföra dem hårdare funnits antar jag...........
    Det finns även svarta kina kassetter.

  6. #26

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Det är ju precis där tycker jag som problemet med bl.a. Biltema ligger. Att man får aldrig samma kvalitet på grejerna. Inte ens om man köper t.ex. spindelleder vid två olika tillfällen vet man att man får samma kvalitet på grejerna tyvärr.

    Min filosofi vad gäller Biltema är att mycket fortfarande är rena skräpet faktiskt...sedan finns det bra grejer också. Framvagn, hjullager, bussningar m.m. tillhör ofta den första kategorin enligt mina erfarenheter, även om man kan få någon SKF-del emellanåt.

    Mina exempel senaste året:
    - Toalettsits för 300 spänn som fallit i bitar efter ca 4 veckors normalt användande.
    - Hylsnyckelsats (10 års garanti) där hylsor + förlängare gick av vid första användningen-
    - Bussningar till bakvagnen på en bil...helt söndervittrade efter 1 år / 1500 mil. De Febi-- Bilstein som sitter på andra sidan är som nya fortfarande.
    - Hjullager Saab 9000 som är felkonstruerat * 2.

    Har ett par exempel till, men ni förstår hur jag menar.

    Sedan att tänka ett steg längre...tja..har man fått två felaktiga varor utav kanske 8 köpta så är det rätt hög felprocent trots allt. Det, ihop med Biltemas tidigare renommé så behöver kanske inte Per tänka så mycket längre?

    Dock så är ju Biltema billigt, så inget att orda om kanske. Vad som gör mig riktigt upprörd däremot är t.ex. de stora aktörerna som Mekonomen o.d som säljer skitprodukter till överpriser. Inte ens där kan man vara säker på genomgående hög kvalitet nuförtiden...men betalt tar dem ändå.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    758

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Ni som börjar avvisa dessa tändkasetter från Biltema, har ni provat dem eller är det eran allmänna attityd mot Biltema? Visst har dem mycket skräp men också mycket bra saker till bra pris jämfört med många Saab ÅF som är ett skämt. Dessutom lär väl Biltema ha ganska bra garanti på dessa?

    På vissa här låter det som att det är en ferrari dem ska sitta i, herregud det är bara en saab.

    Man e ju rädd om sin lilla kisse också, vissa delar såsom lager, turbo, di, bärarmar/spindelleder ÄR kvalitetsskillnad (sorry jag har iofs inte provat di).

    Dumsnålhet har jag slutat med efter de jävla bärarmarna(http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=279358) och monteringssatsen(http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=306640) till min gamla 9-3:a

    Jag har förresten en Iphonekopia från Kina till salu om någon är intresserad, den är mycket bättre än originalet från Apple.
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Just produkter med gummidelar i och tänddelar är väl det som Biltema i alla år har varit dåliga på. Kvalitén har ofta varit usel!
    Just tänddelar är något jag av erfarenhet ALDRIG skulle köpa där. Inte ens till en skruttig andrabil!

    Saker jag gärna köper där är bromsar, vätskor och oljor, filter, verktyg m.m. men aldrig saker som har med motorel eller gummi att göra.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #29
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    varför ska alla alltid hacka på varandra när det är prylarna vi diskuterar?

    jaja.. kul att se statistiken sen hur många som e nöjda..
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    varför ska alla alltid hacka på varandra när det är prylarna vi diskuterar?

    jaja.. kul att se statistiken sen hur många som e nöjda..

    Mycket blir ju så för att många klagar pga att de historskt köpt någon pryl som krångla osv, då kan iaf jag tycka det är helfel att klaga på nått som man faktiskt inte vet.
    tex Biltemas Turbos från kina var ju liknande diskutioner om när de kom, "totalt skit för jag köpte cykeldäck där för 5 år sedan och det var jättedåligt".. men nu är det massor som köpt turbo där och haverierna pga biltema verkar ju på inget vis värre än GT17..

    Nja jag skulle nog inte ha nått emot att köpa tändkasetten på biltema, med tanke på att den röda är till gamla bilar så ser jag inte riktigt problemet, var och varannan T5a verkar ju ha svart kasett när man kollar på bilannonser, det är ju säkert inte mycket bättre det...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #31
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Hej!

    Mina helt privata erfarenheter "indikerar" att pirat TK skall undvikas till varje pris...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #32
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Jag brukar väga pris mot konsekvens, en bil som som inte startar p.g.a kass tänddelar är aldrig rolig. Har egna dåliga erfarenheter av deras tänddelar, glödlampor och framvagnsdetaljer, men de har hög kvalitét på en del av sortimentet. Avgassystemen passar oftast helt ok, bromsdelar fungerar bra, en del av verktygen tycker jag till och med är riktigt bra. Men jag köpte min röda TK på Saab, och skulle göra det igen.

    (Men till en gammal brukshäck kan man faktist köpa två på Biltema och ha en i skuffen utifall... )

  13. #33
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Kan inte någon som ändå behöver ha en ny kassett och som är så vågad att han kan tänka sig atttesta en biltema kasett köpa en och jämföra med den gamla?

    för jag är nämligen fortfarande intresserad över var originalet som man köper på saab tillverkas. Skulle inte bli ett dugg förvånad om det är i samma fabrik. Men är det inte det utan det är skillnader på dom så är det säkert så att det är en kopia och troligen sämre kvalitet.

    att man dissar biltemas tändkassett för att deras tändstift inte funkar bra tycker jag är naivt.

    Visst. Det kan mycket väl vara skit som de säljer. Men att man som vissa i tråden kan med säkerhet säga att allting som biltema har i sitt sortiment är skit för att man minsann har upptäckt att biltemas spindelleder är skit, ja det är ju nästan så dumt så det är roligt.
    hade ni haft samma resonemang om andra butiker så skulle ni ju aldrig kunna handla någonting någonstans?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Jag kanske måste förtydliga mej en smula: I mina 2 referenser/erfarenheter så är det just i dessa två fall som jag anser att Biltemas bildelar inte har hållit måttet! sen finns det säkert de som har erfarenhet tvärtemot mina och de är väl väl så isåfall Jag har fler "erfarenheter" i fallet tyvär bra kvalitet och det innefattar Og. 900 samt Opel manta B.

    Jag håller också med att en del saker är riktigt bra fr biltema och att de är billiga är inget att snacka om!

    Jag har aldrig påstått att A L L T biltema säljer är skräp men som sagt hänvisar till raderna ovan i detta inlägg!

    -Ha en fortsatt trevlig afton ärade kollegor
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    758

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Jag kanske måste förtydliga mej en smula: I mina 2 referenser/erfarenheter så är det just i dessa två fall som jag anser att Biltemas bildelar inte har hållit måttet! sen finns det säkert de som har erfarenhet tvärtemot mina och de är väl väl så isåfall Jag har fler "erfarenheter" i fallet tyvär bra kvalitet och det innefattar Og. 900 samt Opel manta B.

    Jag håller också med att en del saker är riktigt bra fr biltema och att de är billiga är inget att snacka om!

    Jag har aldrig påstått att A L L T biltema säljer är skräp men som sagt hänvisar till raderna ovan i detta inlägg!

    -Ha en fortsatt trevlig afton ärade kollegor

    Så är det men mycket ska man se upp med. Dock tillverkar väl Ferrita Biltemas rostfria med 10 års garanti.
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  16. #36
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Undrar hur många som applicerar samma syn på Saab som många verkar ha på Biltema?
    "jag köpte en saab en gång och den hade en GT17 som var skräp och en SID med dåliga pixlar, så alla saabar är skit"

    Alla större företag har mindre bra produkter eller delar i sitt sortiment. Därmed inte sagt att allt är skit.
    Dock skulle jag, vis av erfarenhet, undvika en så pass avancerad del som en tändkasset från Biltema, men det är min personliga åsikt och jag har faktiskt haft fel förr, tro det eller ej.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Kongo

    att man dissar biltemas tändkassett för att deras tändstift inte funkar bra tycker jag är naivt.
    Har någon gjort det? Kanske har jag missat det men:
    Själv dissar jag den hårt efter dåliga erfarenheter av en massa saker, deras rotorer (brinner upp) fördelarlock som passar halvdåligt och ser "B" ut, tändkablar med fel resistans, laddningsregulatorer som havererar på kort tid, tändstift som gör att bilen inte går som den ska (inte min bil där) m.m.

    Det räcker för mig iaf.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Undrar hur många som applicerar samma syn på Saab som många verkar ha på Biltema?
    "jag köpte en saab en gång och den hade en GT17 som var skräp och en SID med dåliga pixlar, så alla saabar är skit"
    Tyvärr så finns det många som gör precis den liknelsen.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #39
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Har någon gjort det? Kanske har jag missat det men:
    Själv dissar jag den hårt efter dåliga erfarenheter av en massa saker, deras rotorer (brinner upp) fördelarlock som passar halvdåligt och ser "B" ut, tändkablar med fel resistans, laddningsregulatorer som havererar på kort tid, tändstift som gör att bilen inte går som den ska (inte min bil där) m.m.

    Det räcker för mig iaf.

    M.V.H.
    Du gjorde det några rader upp på sidan 2 i tråden, och nu igen, så jag vet inte varför du frågar om någon gjort det, ska jag svara "ja" på frågan eller vadå?


    Nu kan det ju absolut vara så att det är helt rätt, tändkassetten på Biltema kan vara rent skräp.
    Och vad du tycker om den och väljer att köpa eller inte, det får du helt bestämma själv.

    Personligen och för min egen del tycker jag det är onödigt att dissa den innan man vet vad den går för, om den är en "dålig kopia" eller ett "likvärdigt original".

    Om jag säger så här; det vore inte första gången som ett företag köper en grej i Kina, importerar den och säljer den i hemlandet för sinnessjukt högt pris jämfört med TK. Om något annat företag importerar samma grej och säljer den för inte fullt lika sinnessjukt högt pris så blir den grejjen klassad som "kina-skit" även om det är exakt samma grej som den tokbra originalgrejen... Det tycker jag är naivt och det måste jag också få tycka. Om det är så i det här fallet eller inte vet jag inte men det är ju det jag försöker få reda på.

    Rent personligen så vill jag gärna få det bekräftat om det är just skit eller inte innan jag drar några slutsatser om en sak, mycket på grund av att jag gärna letar delar som fungerar likvärdigt som original men är billigare, för att förhoppningsvis spara pengar.

    Bryr man sig inte om att leta billigare delar så kan man naturligtvis alltid köra på original-delar och då vet man ju per automatik att man får så bra saker som möjligt, och det är ju inget fel att göra så heller.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Biltema säljer tändkasett!!

    Citat Ursprungligen postat av Kongo

    Du gjorde det några rader upp på sidan 2 i tråden, och nu igen, så jag vet inte varför du frågar om någon gjort det, ska jag svara "ja" på frågan eller vadå?
    Nej, det gjorde jag inte. Jag har inte dissat den pga några tändstift som du så förenklat beskrev det. Så dum är nog ingen.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Tändkasett!
    Av siberian74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 19:08
  2. Tändkasett T7.
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 15:02
  3. Tändkasett
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 21:08
  4. Biltema säljer turboaggregat
    Av _ahlis_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 11:59
  5. Tändkasett 9-5
    Av stce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 07:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •