Sidan 13 av 15 FörstaFörsta ... 31112131415 SistaSista
Resultat 241 till 260 av 283

Ämne: Biltema säljer tändkasett

  1. #241
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Dessutom ska man ju komma ihåg att när saab kom med trionicen så var det världens mest säkra motorstyrsystem. Ingen skulle någonsin kunna förändra något i den och således inte kunna trimma eller göra nånting. Hur det blev med den saken vet vi ju alla...............

  2. #242
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Det var ett dåligt exempel Helge!

    Man byter aldrig en givare till en med annat mätområde om man vill uppnå samma funktion. Gör man det måste man givetvis ändra i mjukvaran också.
    Om den finns. Min poäng var att de komponenter man hade tillgång till 1988-89 när man utvecklade den röda tändkassetten troligen inte finns kvar i samma version/utförande idag snart 30 år senare. Om man byter till en "bättre", så kan det bli sämre.
    Om SAAB utnyttjade en komponent _utanför_ sitt specificerade mätområde av någon anledning (jag bara spånar här för jössenamn) så hjälper det ju inte att byta mot en med samma mätområde men som beter sig annorlunda utanför mätområdet, som då Trionic skulle kompensera för.

    Det mest troliga i hela kråksången är dock att piratkopiorna använder billigare komponenter rakt igenom och att det är anledningen till att de är sämre.

  3. #243
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Det känns som om vi aldrig kommer att komma någonstans med denna diskussion då du envist hänvisar till någon sorts odokumenterad svart magi som tydligen finns i Saab's styrsystem och som ingen i hela världen vet riktigt hur det fungerar. SEM har lyckats bygga tändkassetter som tyglar denna svarta magi men ingen vet riktigt hur dom funkar och ingen annan klarar av att göra samma sak.
    Framför allt kommer diskussionen ingen vart når du argumenterar mot en ståndpunkt jag inte har, och har påpekat ett för dig ett antal gånger.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #244
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Jag tror också original är bättre än de kopior som finns idag men jag är tämligen säker på att det går att göra en kassett som håller högre kvalitet än original och med minst lika bra funktion. Men en sån kostar troligtvis också lite mer än original.

  5. #245
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Framför allt kommer diskussionen ingen vart når du argumenterar mot en ståndpunkt jag inte har, och har påpekat ett för dig ett antal gånger.
    Jag citerar dig: "Detta förutsätter att du känner till exakt vilka funktioner som krävs, vilket såvitt jag vet inte är fallet utanför Saab/SEMS. Som jag påpekat tidigare, det är inte heller säkert att ens de vet detta."

    OK, jag använder uttrycket svart magi vilket kanske är magstarkt men jag tror dom flesta förstår poängen. När vi diskuterar saker och du påstår att inte ens Saab och SEM vet hur det egentligen fungerar och därför kan inte heller någon annan göra det, då blir det rätt meningslöst.
    Hur många gånger du påstår att du inte sagt något blir ganska irrelevant när du hela tiden återkommer till det här odefinierbara omätbara som ingen vet vad det är för något men som du är helt säker på att det finns, men som du inte kan ge något exempel på.

    Och bara för att vara petig så tänker jag påpeka att företaget heter SEM, inte SEMS som du hela tiden skriver.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #246
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Jag tror också original är bättre än de kopior som finns idag men jag är tämligen säker på att det går att göra en kassett som håller högre kvalitet än original och med minst lika bra funktion. Men en sån kostar troligtvis också lite mer än original.
    Inte nödvändigtvis. Som sagt, komponenterna idag är både bättre och billigare, säkerligen tillverkningsprocessen också.
    Problemet idag är inte tekniskt, oavsett vad Långmilare tror. Idag handlar det bara om huruvida det finns marknad för det. För tio eller kanske fem år sedan hade jag sagt absolut, idag är det gränsfall och om några år absolut nej, så frågan är om det inte är lite försent.

    Är det nån som vet om BAIC kör med tk i sina bilar? Dom köpte väl H-motorn, men jag vet inte om det inkluderade rätten att använda styrsystemet?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #247
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Ska du kopiera på komponent nivå så är det ju bara att köpa exakt samma komponenter som sitter där och sätta ihop dom på exakt samma sätt, men vad har du då vunnit? Du gör exakt samma sak som SEM gör till antagligen ungefär samma kostnad, vad är poängen med det?
    Att man som tillverkare ändå kan sälja den billigare till konsument eftersom tillverkningen egentligen inte är så dyr och man anser sig inte behöva ha så stor marginal. SEM tar alltså extra betalt för en produkt som andra kan tillverka på exakt samma sätt och sälja billigare bara för att de kan sätta etiketten "Original" på den.

  8. #248
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    BAIC kör med en tändkasett, men inte med Trionic.

    https://www.google.se/imgres?imgurl=...act=mrc&uact=8

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #249
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Jeffla dålig stil av dem att ta bort verktygsfacket. Typiskt kinakopior, gör en sak som på avstånd ser ut och fungerar som originalet men som vid närmare granskning inte alls är lika bra.

    För att slänga sig in i en till diskussion jag inte har att göra med så måste jag bara säga till rcy att om det nu är så väldans simpelt att kopiera en TK som du säger varför har ingen lyckats än?
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  10. #250
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag citerar dig...
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Detta ...
    Jag tror folk är fullt kapabla att läsa mina tidigare inlägg och tolka dem utan din hjälp. Om man läser dem på sin plats ser man dessutom vad "Detta" syftar på, nämligen problem som uppstår om man ska göra en nykonstruktion med andra komponenter men med samma funktionalitet som originalet.

    Jag har gett flera olika exempel på troliga problemområden, du kan naturligtvis ha vilken åsikt du vill om dem, men det ändrar inte att jag framfört dem.

    Namnen för SEM blev fel i hastigheten, ja, fel av mig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #251
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    fast jag förstår fortfarande inte varför alla är så inne på komponenternas kvalitet och egenskaper. Dess kostnader är nog det absolut minsta problemet både för kineserna och SEM. Skillnaderna är nog primärt utförandet i stort. Dåligt gjorda mönsterkort. SEM kanske har automatiserad komponentlödning. Kineserna kanske sitter och handlöder bitvis och ja då blir felkällorna många.

    Jag tycker att det borde finnas nån som har lite att göra, den kan plocka isär en original och en piratkassett så får vi se. Elektroniken är väl ingjuten i nåt men borde gå att smälta bort om man inte behöver vara rädd om nånting. Det skulle ju vara kul att jämföra elektroniken bara för att. Själv har jag nog bara en beg original kvar men den är troligen hel så den vill jag inte gräva mig in i.

  12. #252
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag har gett flera olika exempel på troliga problemområden, du kan naturligtvis ha vilken åsikt du vill om dem, men det ändrar inte att jag framfört dem.
    Men alla dessa exempel har alltid varit något omätbart och odefinierat, väldigt mycket "kanske" och "möjligtvis" och diverse teorier.
    Och du har fortfarande inte förklarat varför SEM är dom enda i världen som kan ta sig förbi dessa problemområden.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #253
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx Visa inlägg
    För att slänga sig in i en till diskussion jag inte har att göra med så måste jag bara säga till rcy att om det nu är så väldans simpelt att kopiera en TK som du säger varför har ingen lyckats än?
    Jag har aldrig sagt att det är simpelt, däremot håller jag inte med Långmilare om att det är tekniskt omöjligt om man inte bor i Åmål.
    Dessutom har den kopierats, ett flertal gånger. NGK tillverkar kassetter som säljs i USA, och jag har inte lyckats hitta någon som har haft några problem med dom.

    Att ingen gjort det i stor skala är antagligen för att ingen ansett det vara värt besväret. Saab må vara stora i vår värld, men på internationell marknad har dom alltid varit en nisch-spelare.
    Det är av exakt samma anledning som det finns säkert 1000 olika stylinglyktor till exempelvis Audi och BMW men i princip inga för Saab. Det är inte för att det är tekniskt omöjligt att kopiera Saabs lyktor, det är för att efterfrågan helt enkelt är för liten för att nån ska orka bry sig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    fast jag förstår fortfarande inte varför alla är så inne på komponenternas kvalitet och egenskaper. Dess kostnader är nog det absolut minsta problemet både för kineserna och SEM. Skillnaderna är nog primärt utförandet i stort. Dåligt gjorda mönsterkort. SEM kanske har automatiserad komponentlödning. Kineserna kanske sitter och handlöder bitvis och ja då blir felkällorna många.
    Om du med "kineserna" menar NGK så nej, jag tvivlar starkt på att dom handlöder någonting. Då är nog sannolikheten större att det är SEM som gör det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #254
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    jag har nämnt det tidigare men jag är till 99.99 % säker på att NGK inte gör dessa kassetter själv eller gör egna tändspolar överhuvudtaget utan köper in dem från de som gör dem. Inte ens Bosch gör alla sina tändspolar längre utan det står made in china på många av dem också och nej de har troligen inga egna fabriker där heller.
    Varumärken på bildelar idag är ganska urvattnat.

    Googlar man lite i ämnet om just NGK/wells tändkassetter så är det inte så svårt att hitta att NGK har köpt en amerikansk tillverkare av elektronik, Wells VE och de i sin tur har möjligen tillverkat en del i sina dagar men idag säljer de bilelektronik i stort och mycket är troligen import från kina. Jag tror knappast de står och tillverkar tändkassetter till saab i usa......
    Så i detta fallet kan vi ju helt utesluta NGK glorian på just detta.
    Senast redigerat av StefanM den 2016-04-15 klockan 14:15.

  15. #255
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jag har nämnt det tidigare men jag är till 99.99 % säker på att NGK inte gör dessa kassetter själv eller gör egna tändspolar överhuvudtaget utan köper in dem från de som gör dem. Inte ens Bosch gör alla sina tändspolar längre utan det står made in china på många av dem också och nej de har troligen inga egna fabriker där heller.
    Varumärken på bildelar idag är ganska urvattnat.

    Googlar man lite i ämnet om just NGK/wells tändkassetter så är det inte så svårt att hitta att NGK har köpt en amerikansk tillverkare av elektronik, Wells VE och de i sin tur har möjligen tillverkat en del i sina dagar men idag säljer de bilelektronik i stort och mycket är troligen import från kina. Jag tror knappast de står och tillverkar tändkassetter till saab i usa......
    Så i detta fallet kan vi ju helt utesluta NGK glorian på just detta.
    Nej, tror man det så har man absolut noll koll på hur det fungerar.
    Alla stora varumärken i dag köper in komponenter. Det är inget nytt eller hemligt. Du får nog leta väldigt väldigt länge innan du hittar en produkt där en tillverkare själv tillverkat varenda komponent.

    Att något är gjort i Kina betyder inte per automatik att det är dåligt. Majoriteten av alla elektronikkompenter tillverkas någonstans i Asien. Även produkter med klanderfritt kvalitetsrykte tillverkas i Asien. Se bara på Apple eller Toyota för att nämna några, dom är kända för klanderfri kvalitet men i princip all produktion sker i Asien, både av komponenter och montering.

    Skillnaden är att när en känd aktör sätter sitt namn på en produkt, så innebär det (oftast) att det finns en kvalitetssäkring bakom. Sätter NGK sitt namn på en tändkassett så riskerar dom sitt varumärke, givetvis ser dom till så långt det är möjligt och ekonomiskt försvarbart att det är bra komponenter och bra byggkvalité på sakerna.

    Jag tror det är uttrycket "kinakopia" som förvirrar folk, dom som inte har någon insikt tror att allt som är tillverkat i Kina är skräp. Så är dock absolut inte fallet, kineserna kan tillverka saker med minst samma precision och kvalité som vi kan, dock till ett lägre pris. Skillnaden är att när något med kvalité tillverkas i Asien och säljs i Europa står det oftast Apple eller liknande på det, för att vi dumma konsumenter inte ska bli rädda att vi köper billigt "kinaskräp".

    Så nej, huruvida NGK tillverkar komponenterna själva eller köper dom från Kina har ingenting med "NGK glorians" vara eller icke vara att göra.
    Jag vågar lova att även SEM köper in sina komponenter, och deras tändkassetter är ju guds gåva till motorstyrningar. Deras gloria skiner ju bevisligen starkare än någonsin.
    Senast redigerat av rcy den 2016-04-15 klockan 14:59.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #256
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Att bara möblera om en line, byta en komponent från en tillverkare till en annan, ändra lödprofil, lod, lack, PCB material, ingjutningsmaterial etc kan innebära enorma skillnader. Att konstruktionen från början verkar varit väldigt känslig gör troligen inte saken bättre. Men uppenbarligen säljs ju piratkassetter så frågan är väl hur stor skillnad det är. Att de inte är exakt lika torde väl inte vara lika stora meningsskiljaktigheter kring?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  17. #257
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    fast jag förstår fortfarande inte varför alla är så inne på komponenternas kvalitet och egenskaper. Dess kostnader är nog det absolut minsta problemet både för kineserna och SEM. Skillnaderna är nog primärt utförandet i stort. Dåligt gjorda mönsterkort. SEM kanske har automatiserad komponentlödning. Kineserna kanske sitter och handlöder bitvis och ja då blir felkällorna många.
    Nej, jag ser inte heller poängen med att byta komponenter (utöver obsolescens-problem) om man ska göra en väl fungerande kopia, SEMs valda komponenter är tried-and-true och det lär inte finnas mycket, om ens något, att tjäna.

    Produktionskvalitén på mönsterkorten i sig är troligen inte problemet i sig (men kvalitetskontrollen på dem kan vara), jag skulle säga att SEMs mönsterkort högst sannolikt också produceras i Kina.

    Det som skulle kunna ha hänt är att man försökt kopiera kortet men CAD:at om för att kunna använda sina favoritkomponenter (och antagligen "ekonomiserat" något), och då lyckats ställa till några saker för sig beroende på bristande insikt i konstruktionen. Det enskilda komponent som säkert är svårast att få till är själva tändtrafon, eftersom det finns så många olika inblandade parametrar på den som kan påverka tillförlitlighet samt utsignalerna, både till tändstiften och mätsignalerna.

    När det gäller lödningen skulle jag nog säga att handlödning är ett bekymmer om man inte vet vad man pysslar med. Jag har sett kinesiska handlödningar där uppenbarligen ingen haft en susning om vad de pysslat med, och som skulle ge sig ganska omgående vid temp-cykling. I detta fall, att samma personer skulle ha koll på olika lodtyper, jo tjena.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #258
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Men uppenbarligen säljs ju piratkassetter så frågan är väl hur stor skillnad det är. Att de inte är exakt lika torde väl inte vara lika stora meningsskiljaktigheter kring?
    Det finns folk som mätt, och det är inga små skillnader på hur de beter sig.

    Dock så tyder de nya feltyper som bara finns på piratkassetterna att det är mycket möjligt att tillverkarna själva sett att man fått felkoder och därför trixat med signalerna för att kunderna inte ska se något problem som felkoder. Innan följdfelen visar sig, dvs.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #259
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Nej, tror man det så har man absolut noll koll på hur det fungerar.
    Alla stora varumärken i dag köper in komponenter. Det är inget nytt eller hemligt. Du får nog leta väldigt väldigt länge innan du hittar en produkt där en tillverkare själv tillverkat varenda komponent.

    Att något är gjort i Kina betyder inte per automatik att det är dåligt. Majoriteten av alla elektronikkompenter tillverkas någonstans i Asien. Även produkter med klanderfritt kvalitetsrykte tillverkas i Asien. Se bara på Apple eller Toyota för att nämna några, dom är kända för klanderfri kvalitet men i princip all produktion sker i Asien, både av komponenter och montering.

    Skillnaden är att när en känd aktör sätter sitt namn på en produkt, så innebär det (oftast) att det finns en kvalitetssäkring bakom. Sätter NGK sitt namn på en tändkassett så riskerar dom sitt varumärke, givetvis ser dom till så långt det är möjligt och ekonomiskt försvarbart att det är bra komponenter och bra byggkvalité på sakerna.

    Jag tror det är uttrycket "kinakopia" som förvirrar folk, dom som inte har någon insikt tror att allt som är tillverkat i Kina är skräp. Så är dock absolut inte fallet, kineserna kan tillverka saker med minst samma precision och kvalité som vi kan, dock till ett lägre pris. Skillnaden är att när något med kvalité tillverkas i Asien och säljs i Europa står det oftast Apple eller liknande på det, för att vi dumma konsumenter inte ska bli rädda att vi köper billigt "kinaskräp".

    Så nej, huruvida NGK tillverkar komponenterna själva eller köper dom från Kina har ingenting med "NGK glorians" vara eller icke vara att göra.
    Jag vågar lova att även SEM köper in sina komponenter, och deras tändkassetter är ju guds gåva till motorstyrningar. Deras gloria skiner ju bevisligen starkare än någonsin.
    ja men nu märker du bara ord. Jag har inte sagt ett dyft om att allt från kina är skit men kan man prata piratdelar i stort så kan man nog även kalla dåliga saker gjorda i kina rent generellt också och jag förstår definitivt inte varför du försöker övertyga mig om att många premiumtillverkare köper från andra för det är ju det jag säger hela tiden men det är du som hela tiden försvarar premiumdelar och att allt de säljer har de 100% koll på och det är hög kvalitet på allting. Den biten står då inte jag för. Den där kvalitetsäkringen du pratar om är såklart deras gloria som många tror på. Jag lovar dig att bakom kulisserna har de nog en hel del reklamationer de också men eftersom de tjänar så mycket på sitt namn har de råd med en generös garantipolitik.
    Och som jag redan nämnt så har NGK inte ett dyft att göra med tändkassetten som Wells marknadsför.

  20. #260
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    ja men nu märker du bara ord. Jag har inte sagt ett dyft om att allt från kina är skit men kan man prata piratdelar i stort så kan man nog även kalla dåliga saker gjorda i kina rent generellt också och jag förstår definitivt inte varför du försöker övertyga mig om att många premiumtillverkare köper från andra för det är ju det jag säger hela tiden men det är du som hela tiden försvarar premiumdelar och att allt de säljer har de 100% koll på och det är hög kvalitet på allting. Den biten står då inte jag för. Den där kvalitetsäkringen du pratar om är såklart deras gloria som många tror på. Jag lovar dig att bakom kulisserna har de nog en hel del reklamationer de också men eftersom de tjänar så mycket på sitt namn har de råd med en generös garantipolitik.
    Och som jag redan nämnt så har NGK inte ett dyft att göra med tändkassetten som Wells marknadsför.

    Jag citerar dig: "Wells VE och de i sin tur har möjligen tillverkat en del i sina dagar men idag säljer de bilelektronik i stort och mycket är troligen import från kina. Jag tror knappast de står och tillverkar tändkassetter till saab i usa......
    Så i detta fallet kan vi ju helt utesluta NGK glorian på just detta."

    Du påstår ganska tydligt att eftersom tillverkningen inte sker i USA och komponenter köps i Kina så kan man "utesluta glorian". Det är inte särskilt långsökt att från detta dra slutsatsen att du inte anser det vara ok att köpa komponenter eller tillverkning från Kina.

    NGK har satt sitt namn på tändkassetten. Det betyder en hel del.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Tändkasett!
    Av siberian74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 19:08
  2. Tändkasett T7.
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 15:02
  3. Tändkasett
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 21:08
  4. Biltema säljer turboaggregat
    Av _ahlis_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 11:59
  5. Tändkasett 9-5
    Av stce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 07:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •