Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: missljud styrservo *NU MED VIDEO*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Mälardalen/Mellösa
    Inlägg
    61

    missljud styrservo *NU MED VIDEO*

    Hej!
    Råkade ut för att tryckslangen på servon gick av, den som går från under batteriet till styrväxeln. Åkte iaf och fick en ny hydralslang ditpressad. När jag sen monterat tillbaka alltihop och sköljt igenom servosystemet och fyllt på ny fräsch servoolja så luftade jag systemet tills det inte kom några bubblor i servobehållaren.

    Nu är kruxet att det typ knarrar när man vrider ratten mot ändlägena, ibland knarrar det endast när jag svänger fullt mot höger, och ibland endast vänster, och detta uppstår endast vid fullt rattutslag. Man kan känna att det hugger lite också i ratten när knarrljudet kommer. Har kollat ojenivån och den är bra, inga läckage heller. Har typ luftat 5-6 gånger nu genom att vrida ratten med motor avstängt på plant underlag, men det kommer inte några bubblor..

    Tips någon? Förutom att detta knarrljud uppstår så funkar servon mjukt och fint och inga andra missljud.

    Bilen är en og93 -2001.

    NU UPPDATERAD MED VIDEO
    http://www.youtube.com/watch?v=9lYI1HwRB-Y
    SAAB 9-3 SE 2.0T -2001
    225Hk/350Nm

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Knarr ljud styrservo

    Knarrljudet är fullt normalt vid fullt rattutslag.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Mälardalen/Mellösa
    Inlägg
    61

    Re: missljud styrservo *NU MED VIDEO*

    BUMP
    SAAB 9-3 SE 2.0T -2001
    225Hk/350Nm

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: missljud styrservo *NU MED VIDEO*

    Lyckades du behålla den lilla "duschslangen" (smal som ser precis ut som en gammaldags rostfri duschslang) som ligger inuti gummislangen som original?
    Jag har gjort lika som du och visste inte att denna slang fanns där inuti. Jag hade sönder den när jag drog av gummislangen och kör nu utan "duschslang"

    Jag har då fått "slag" i hydraulsystemet ibland när jag svänger. Läser man detta forum så hittar man fler som fått liknande oljud när man skippat "duschslangen".
    Jag tror alltså att denna "duschslang" sitter där för att ta bort oljud.

    Per L

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Mälardalen/Mellösa
    Inlägg
    61

    Re: missljud styrservo *NU MED VIDEO*

    Jo denna "duschslang" följde med när jag drog av hydralslangen.. Trodde först att det va något som hörde till hydralslangen, sen tänkte jag att det kanske var nån förstärkning..
    SAAB 9-3 SE 2.0T -2001
    225Hk/350Nm

  6. #6

    Re: Knarr ljud styrservo

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Knarrljudet är fullt normalt vid fullt rattutslag.
    Skojar du med TS? Det burrar som en luftpump som får dåligt med luft. Jag har då inget sådant ljud ifrån min servo vid fullt rattutslag (TACK OCH LOV). TS lycka till och hoppas du får hjälp med problemet.
    Saab 9-5 2,0t Vector Sportcombi
    Modellår 2002
    Motor: B205E
    Chassinummer: YS3EF55

  7. #7
    Hittade du någon lösning på problemet?? Har exakt samma missljud i min bil som är av samma modell!

    Tacksam för svar!!

    Mvh Johannes

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Den enda lösning jag kan komma på till min bil (se texten ovan) är att byta ut slag och rör till original grejor.
    Jag kör med min knarrande styrning fortfarande och lär väl fortsätta göra så eftersom det (hittills) bara är ett skönhetsfel. Fast irriterande är det.

    Ser nu att Speedparts säljer denna slang för 840 kr (-20% om man är medlem. Alt 1945 kr -10% om man vill ha originalslang) vilket ju faktiskt inte är så farligt dyrt. Man kanske skulle slå till på en sådan!

    Per L

Liknande ämnen

  1. Missljud i Styrservo
    Av Rilleman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 22:41
  2. Styrservo missljud på 9-5...
    Av CrystalMethod i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 22:48
  3. Amerikansk video om 9-3 V6....... ;-)
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 02:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •