Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: *LÖST* Oregelbundet knackande oljud, 9-5 2.0 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36

    *LÖST* Oregelbundet knackande oljud, 9-5 2.0 -99

    Har ett konstigt oregelbundet knackande ljud som hörs mycket tydligt när motorn går på tomgång och motorhuven är öppen. Det verkar komma från trakterna någonstans kring kompressor/turbo/kamkedja. Kamkedjan är bytt för ca 200 mil sedan hos SAAB, de drog genom ny kedja och bytte alltså ej drev, men jag tror de bytte kedjestyrning (eller vad-det-nu-heter). Bilen har gått ca 23000 mil. Ljudet är mycket oregelbundet, det är alltså inte det "normala" rasslet från en kamkedja, utan mer ett knackande som kommer med allt ifrån 1 sekund till 10 sekunders mellanrum. Ungefär som om det låg en lös skruv inuti motorn som far omkring och slår emot allt möjligt...

    Förresten ska det kanske tilläggas att jag direkt innan jag uppmärksammade ljudet hade tömt kylsystemet och hällt på ny kylvätska. Tänkte först att det kunde vara nåt från vattenpumpen om det kom luftbubblor i den. Men ljudet fanns kvar även efter motorn blivit varm = termostaten öppnat och jag fyllt på ytterligare lite kylvätska...

    Spelade in ljudet med mobilen, här är en länk till YouTube-klippet.
    http://www.youtube.com/watch?v=V1YeuOQq0bE

    Ljudet hörs extra tydligt och många gånger i snabb följd efter 30 sekunder.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36

    Re: Oregelbundet knackande oljud, 9-5 2.0 -99

    Uppdatering: Körde 15 mil idag och ljudet verkar ha blivit värre. Dessutom hörs det inte bara på tomgång utan även då man kör kan man (om man anstränger sig) höra det svagt. Det kommer oftare (men fortfarande oregelbundet) vid högre varvtal. Motorn går annars som en klocka, det känns inget konstigt när man kör och det låter inget konstigt förutom just detta knackande. Tycker det börjar låta väldigt otäckt, imorgon blir det till att köra till SAAB-verkstaden och be dem lyssna på det.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    25

    Re: Oregelbundet knackande oljud, 9-5 2.0 -99

    Citat Ursprungligen postat av BadCash81
    Uppdatering: Körde 15 mil idag och ljudet verkar ha blivit värre. Dessutom hörs det inte bara på tomgång utan även då man kör kan man (om man anstränger sig) höra det svagt. Det kommer oftare (men fortfarande oregelbundet) vid högre varvtal. Motorn går annars som en klocka, det känns inget konstigt när man kör och det låter inget konstigt förutom just detta knackande. Tycker det börjar låta väldigt otäckt, imorgon blir det till att köra till SAAB-verkstaden och be dem lyssna på det.
    Länken du postade ovan fungerar tyvärr inte för mig. Så här lät min bil när det var dags för byte av samtliga kedjor och drev: http://www.youtube.com/watch?v=GbSdf3R001o

    Ni kanske var på rätt spår för 200 mil sedan men fick inte rätt delar bytta?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36

    Re: Oregelbundet knackande oljud, 9-5 2.0 -99

    Citat Ursprungligen postat av ors
    Länken du postade ovan fungerar tyvärr inte för mig. Så här lät min bil när det var dags för byte av samtliga kedjor och drev: http://www.youtube.com/watch?v=GbSdf3R001o

    Ni kanske var på rätt spår för 200 mil sedan men fick inte rätt delar bytta?
    Lade upp det på YouTube istället, http://www.youtube.com/watch?v=V1YeuOQq0bE.

    Det låter inte alls som kedjerassel, utan mer som ett oregelbundet knackande ljud. Kan det vara något med drivremmen? Läste om nån som hade ett drivhjul som "lossnat" och att det då knackat. Det är verkligen inte lätt att lokalisera ljudet, förutom att det kommer någonstans från drivremmen/kedjan, dvs högra sidan av motorn i bilens färdriktning.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36

    Re: *LÖST* Oregelbundet knackande oljud, 9-5 2.0 -99

    2 minuter hos SAAB så var orsaken till oljudet funnen - en skuren vattenpump. Drivhjulet till vattenpumpen snurrade, men satt så löst att den emellanåt slog emot transmissionskåpan. Bilen är nu inne för byte av vattenpumpen. Får bara hoppas att skadorna på transmissionskåpan ej är så stora att det krävs ett byte, för det lät dyrt...

    Vetekatten om det kan ha något samband med att jag bytt kylarvätskan precis innan jag upptäckte ljudet, eller om det bara var en slump att jag råkade upptäcka det just då? Det är ju trots allt inte varje dag man står framför bilen med motorhuven uppe och motorn igång.

Liknande ämnen

  1. knackande oljud 95 aero 00
    Av affe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 20:46
  2. Skrammel från en 9-5 Aero motor (oregelbundet oljud)
    Av Aero-Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 18:56
  3. [LÖST] Oljud framvagn + fel airbag OG9-3
    Av turbo4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 17:37
  4. Knackande ljud vid högersväng [Löst]
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •