Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: tryckrör turbo->I/C

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    tryckrör turbo->I/C

    hej!
    av vilken betydelse har dimensionen på tryckrör/slangar mellan turbon och I/C:n..?
    ja menar,jag bytte nyligen till 3" tryckrör mellan I/C och spjällhus(3" mest av smidighetsskäl och korvkioskpoäng,I/C:n är en iveco med just 3" anslutningar)
    men att fortfarande ha orginaldimension från turbo känns ju knepigt då? varm luft tar ju mer plats?
    eller är det skitsamma när utloppet på turbo ändå är fjuttigt samt rör/slangbiten mellan inte är direkt lång..?

    MVH Lerne
    (som letar bäckar små....)
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Sitter i exakt samma sits
    3" rör mellan ivecon-spjäll men inte mellan turbo-IC...
    Dock tänker likadant, turbons utlopp är ju endå rätt litet så varför ha ett större rör den första biten.
    Har en 90gradare på turbon,en liten rörstump och en orginal spjällhusslang= det konar upp till 3" innan IC:n.

    Märkte du någon skillnad vid monteringen av 3" röret

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    I så fall vore det kanske skittsamma med 3" DP eftersom utlopp + första biten ändå inte är 3"..? Borde göra nån nytta tänker man..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582
    Att jämföra downpipe och tryckrör är väl inte direkt relevant. I fallet avgas vill man ju ha så lite motstånd som möjligt. Efter turbon vill man ju faktiskt ha upp trycket (även om man inte direkt vill ha motstånd :-)

    Mindre rör ger högre hastighet för samma volym. Torde teoretiskt ge något mera motstånd men om det har någon som helst praktisk betydelse övergår min horisont.

    mvh /Bus
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Här hänger jag på lerne, bra fråga.

    Vad kan vara lämplig diameter på rören mellan Turbo-->IC och IC-->Spjäll?

    Och diametern på röret Turbon-->Luftburk är ju på 9-5 allmänt kännt lite i minsta laget i större effekuttag. DÅ har jag samtidigt läst inlägg från Dr.Boost som hävdar att det inte bara är att ta ett större, då detta har inverkan på VV, någon som kan komma lite med råd i ett bygge av ett sånt rör?
    Eller ska man köpa ett färdigt Ferrita som man får anta att dom tänkt till lite på?


    Hoppas du ursäktar att jag stör din tråd lerne.


    Ha en underbar söndag.
    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Här hänger jag på lerne, bra fråga.

    Vad kan vara lämplig diameter på rören mellan Turbo-->IC och IC-->Spjäll?

    Och diametern på röret Turbon-->Luftburk är ju på 9-5 allmänt kännt lite i minsta laget i större effekuttag. DÅ har jag samtidigt läst inlägg från Dr.Boost som hävdar att det inte bara är att ta ett större, då detta har inverkan på VV, någon som kan komma lite med råd i ett bygge av ett sånt rör?
    Eller ska man köpa ett färdigt Ferrita som man får anta att dom tänkt till lite på?
    Hej,

    Ytterst få grova "aftermarket" "saxofoner"/"kobror" är utformade så att vevhusventilationen fungerar tillfredsställande. Sasse har utlovat mätvärden på Ferritarören under vintern och jag vet att t ex Mr. Nitro har lyckats bygga ett med väl fungerande vevhusventilation.

    När det gäller diameter på tryckrör så kan man väl, lite krasst, konstatera att många kör med väldigt stora sådana i förhållande till den luftvolym som skall passera genom det. Säg att 2,5" räcker gott och väl upp över 400 hk. Har inte "räknat på det" (även om det inte vore omöjligt om man hade lite tid) men det känns rimligt. 3" behövs nog bara om man ska upp över 400 hk. Det finns ju trots allt folk som kör över 400 hk med originalröret...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    KK---> Har vi tid att räkna på det med tryckrören?
    Tycker det är dumt att ha förstort så jag vågar påstå att man i värsta fall kan tappa en del respons där?


    Kobran, ja den ska jag nog skapa en egen tråd för.


    mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    KK---> Har vi tid att räkna på det med tryckrören?
    Tycker det är dumt att ha förstort så jag vågar påstå att man i värsta fall kan tappa en del respons där?
    Tid? Ja, inte just nu... Nu ska jag sova.

    Man kan säkerligen tappa lite respons, men det är knappast särskilt märkbart. Men, visst, när man kör med stor snurra och all respons man kan vinna är värdefull så kan det ju märkas.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Sömntuta, det räcker väl med någon timmes sömn så är man som ny sen

    Det kan ju tyckas oväsentligt, men säger man så om allt så blir ju slutresultatet skit. Rätt ska va rätt.


    Notera min kobratråd nu...



    Sov gott.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Man kan säkerligen tappa lite respons, men det är knappast särskilt märkbart. Men, visst, när man kör med stor snurra och all respons man kan vinna är värdefull så kan det ju märkas.
    Min känselnerv blev iaf inte negativt påverkad vid monteringen, snarare tyckte jag den blev piggare i låg-mellanregistret.
    Dock var skillnaden liten och inom felmarginalen för "känsla" och "psykologisk påverkan"

    Snurran är ju mer åt lagom än stor i mitt fall.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    upp o hoppa!
    känns som den dog för tidigt den här tråden..!

    i mitt fall så märkte jag ingen större skillnad till byte av 3" mellan i/c->spjäll, det var pga smidighet som 3" valdes,mitt orgrör satt inte bra,och med 3" ut från i/c och in (nästan) i spjäll så...

    men hur är det med skillnaden mellan turbo-> i/c nu då?

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

Liknande ämnen

  1. Tryckrör samt turbo.
    Av Miche_a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 22:22
  2. Tryckrör?
    Av P-O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 17:54
  3. Tryckrör 9-3
    Av laxonen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-04-28, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •