Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

  1. #1

    Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Hej!

    Har sökt efter svar men inte hittat riktigt vad jag söker så jag postar en egen fråga

    Jag har precis köpt en 95a som gått långt 34t och misstänkte när jag köpte den att kedjan behöver bytas.
    Idag tog jag bort kedjesträckaren och den var max ute 19.nånting ut.

    Jag ska göra det själv men har några frågor:

    Kan man byta med motor på plats? Jag byter såklart alla delar i satsen, inte bara kedjan.
    Om man kan byta på plats måste/bör toppen plockas av?
    Om nu toppen plockas av byter man toppbulten?
    Kan en hel toppackning återanvändas? (vet att den är billig)

    Det var nog det mesta... tips mottages gärna (haynes bok har jag köpt)

    Edit: Stavfel

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Kedjan kan bytas med motorn kvar i bilen. Speedparts säljer komplett sats med alla kedjor och drev. Komplettera med röd packningsklet, finns hos Saab.

    Toppen behöver inte plockas av. I Saabs egna verkstadsmanual finns bytet förklarat steg för steg. Jag tror den heter WIS om jag inte kommer ihåg fel. Brukar finnas hos piraterna på internet. Jag följde den till punkt och pricka när jag bytte min kedja.

    Kanske bör du kolla bultarna till vevaxelns remskiva också, det gjorde aldrig jag.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  3. #3

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Kanon, tackar! Ska beställa delar imorgon, måste man ha saab klet? låter onödigt dyrt, funkar det inte med loctites flänstätning?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Kan man verkligen byta kamkedjan och allt därtill med motorn i bilen?
    Har hört olika, många som säger att det inte går.

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Kan man verkligen byta kamkedjan och allt därtill med motorn i bilen?
    Har hört olika, många som säger att det inte går.
    Det går om man flyttar motorn i sidled så mycket det går! Man måste därför lossa på motorfästena & palla under motorn medan fästena är loss!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Kan man verkligen byta kamkedjan och allt därtill med motorn i bilen?
    Har hört olika, många som säger att det inte går.
    Jag är knappast den enda som gjort det, och jag är inte ens en bra mekaniker!
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    25

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Kan man verkligen byta kamkedjan och allt därtill med motorn i bilen?
    Har hört olika, många som säger att det inte går.
    Här är mitt bildbevis på att det går. Du får palla upp motorn (jag använde lyft) och sedan lossa motorfästen så att du kan bända motorn åt sidan, så att du kommer åt.

    http://www.garaget.org/?car=245483&image=2400869

    Dessutom brukar "saabkletet" (flytande packning) följa med i de kit man köper. Det gjorde åtminstone det i det kit jag köpte från Skruvat.se och då verkade det även vara originalsaker.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    10

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Kedjan kan bytas med motorn kvar i bilen. Speedparts säljer komplett sats med alla kedjor och drev. Komplettera med röd packningsklet, finns hos Saab.

    Toppen behöver inte plockas av. I Saabs egna verkstadsmanual finns bytet förklarat steg för steg. Jag tror den heter WIS om jag inte kommer ihåg fel. Brukar finnas hos piraterna på internet. Jag följde den till punkt och pricka när jag bytte min kedja.

    Kanske bör du kolla bultarna till vevaxelns remskiva också, det gjorde aldrig jag.
    Varför köpa från speedparts när original kostar 100 kr.billigare hella rubet.Jag jick på 1750 kr.för allt :-))

  9. #9

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Jag åkte och köpte ett set idag från Biva/Saab 1986.60kr kostade det här och då var packningskletet med

    Ska börja demontera ikväll, om jag kommer ihåg och inte blir för ivrig så tar jag lite bilder.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Ja lite bilder, text osv vore skit bra.
    Har lite funderingar på att försöka byta min med nån gång.
    Riktigt skönt att slippa hva ur motorn.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av Bobi
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Kedjan kan bytas med motorn kvar i bilen. Speedparts säljer komplett sats med alla kedjor och drev. Komplettera med röd packningsklet, finns hos Saab.

    Toppen behöver inte plockas av. I Saabs egna verkstadsmanual finns bytet förklarat steg för steg. Jag tror den heter WIS om jag inte kommer ihåg fel. Brukar finnas hos piraterna på internet. Jag följde den till punkt och pricka när jag bytte min kedja.

    Kanske bör du kolla bultarna till vevaxelns remskiva också, det gjorde aldrig jag.
    Varför köpa från speedparts när original kostar 100 kr.billigare hella rubet.Jag jick på 1750 kr.för allt :-))
    Jag var på svenska bil och frågade innan jag handlade på Speedparts. Killen bakom disken visste inte om det gick att få tag i satsen längre, jag vill dessutom minnas att det var dyrare. Därför handlade jag på Speedparts.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  12. #12

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Ok nu har jag påbörjat rivningen, går efter instruktionen i WIS dock stämmer det inte riktigt med automat som jag har men jag tror det löser sig.


    Kedjan är riktigt slut!


    Ska inte denna rulle vara med till multiremmen?


    Sedan skulle man ju vrida motorn tills vevaxelhjulets markering linade med markeringen på blocket och då skulle kammen vara vid markeringen också, och det är dom men de gula länkarna är inte vid mareringarna på kamkedjedrevet. Måste jag vrida fler varv eller är motorn nollad ändå?

    Har väl mekat i kanske 4 timmar idag med lite barnnattning och ölhämtning emellanåt.
    Få isär avgassystemet var ju jättelätt när det suttit i 12år... muttrarna existerade inte längre och trångt som faen å kapa den dem.

    Imorgon måste jag släpa in ungarnas gungställning så jag kan lyfta motorn när det behövs.

    Fortsättning följer...

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Irriterande usla kedjor i våra Saabar

    Har en gubbe i mitt garage som har en gammal Mercedes som gått 67 000 mil och är orörd i motorn

    Han blev chockad när jag stod och bytte kedja i en fullservad bil som gått 17 300 mil......
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av niclas_l2
    Ska inte denna rulle vara med till multiremmen?
    Inte om du har den nyare kortare remmen!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av niclas_l2
    Ok nu har jag påbörjat rivningen, går efter instruktionen i WIS dock stämmer det inte riktigt med automat som jag har men jag tror det löser sig.



    Sedan skulle man ju vrida motorn tills vevaxelhjulets markering linade med markeringen på blocket och då skulle kammen vara vid markeringen också, och det är dom men de gula länkarna är inte vid mareringarna på kamkedjedrevet. Måste jag vrida fler varv eller är motorn nollad ändå?

    Har väl mekat i kanske 4 timmar idag med lite barnnattning och ölhämtning emellanåt.
    Få isär avgassystemet var ju jättelätt när det suttit i 12år... muttrarna existerade inte längre och trångt som faen å kapa den dem.

    Imorgon måste jag släpa in ungarnas gungställning så jag kan lyfta motorn när det behövs.

    Fortsättning följer...
    Motorn kan stå rätt utan de gula markeringarna är vid kamdrevet.

    Om du har markeringarna helt rätt och vrider motorn ett varv kommer markeringarna på kamdrev och vevaxeln fortfarande stämma. Däremot har inte kedjan gått ett helt varv.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  16. #16

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Ska man verkligen dra balanskedjesträckaren med så lite som 10nm?

    Sent from my X10i using Tapatalk

  17. #17

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Tog nåra bilder när jag bytte på min 9-5 för några år sedan. Vad som inte står i WIS är at när man flyttar motorn, så bör man lossa lite på höger drivaxel. Min indre damask gick sönder. Och den stora låsringen til oljepumpen är svår att få bort utan en rejäl tång.
    http://s2.photobucket.com/albums/y6/...tte/?start=all

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    När man kollar på dina bilder så tycker jag faktiskt inte att det verkar så himla svårt?
    Måste bli lurad av dom eftersom många säger att det är krångligt som fan.

  19. #19

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Ingen som vet momentet på balansaxelspännaren? 10Nm är ju galet lite...

    Ungarnas gungställning kom väl till pass (dock förstärkt med extrarör då den vart som en pilbåge när jag provade första ggn)


    Energidryck...


    Före:


    Efter:


    Ny vattenpump:


    Inte svårt men trångt... Jag tar tillbaka allt trångt jag tidigare klagat på

    Ah en sak till, jag får inte balansaxelhjulen/dreven att passa perfekt mot blocket (markeringen) INL blir lite efter och EXH lite före. Eller var det tvärt om...

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Byta kamkedja och balansaxelkedja 9-5 -99

    Jag tyckte inte markeringarna för kamkedjan stämde riktigt heller innan jag drog runt motorn för hand så att spännaren klickade ut.

    Är balansaxelkedjan fortfarande slapp?
    Nu är väl balansaxelkedjespännaren hydraulisk så den kommer väl inte klicka ut på samma sätt.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

Liknande ämnen

  1. Kamkedja, balansaxelkedja och multirem frågir ng900
    Av Majkey88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-12, 21:59
  2. Byta kamkedja och(?) balansaxelkedja 900 SE 2.0T -95
    Av SirSaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 14:06
  3. Sliten kamkedja/balansaxelkedja?
    Av Idlewild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 22:57
  4. 9-5 Aero byte av kamkedja och balansaxelkedja i bil
    Av Johan S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •