Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kylvätskeläckage NG9-3 B207

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Kylvätskeläckage NG9-3 B207

    Hej på er!
    Har en 9-3 Sportsedan 2,0t -03 som som har gått cirka 18 300 mil som läcker kylarvätska, verkar vara relativt mycket då jag får fylla på 1 gång i veckan för annars varnar den för låg kylvätskenivå. Har felsökt detta utan resultat. Finner inga synliga läckor, inget vatten i avgasen, ingen vatten i oljan och ingen olja i glykolen. Någon som har en idé om vad det kan vara som inte står rätt till?

    /Wall

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: 9-3 SS 2,0t -03 Läcker kylarvätska

    Är det en automat kan det mycket väl vara så att kylvattnet läcker in i automatlådsoljan.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: 9-3 SS 2,0t -03 Läcker kylarvätska

    Har du kollat noga på kylaren? Inte ovanligt att det blir någon läcka där man inte ser så lätt. Man brukar se att det blir ett område på kylaren som ser grönkletigt ut typ.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Re: 9-3 SS 2,0t -03 Läcker kylarvätska

    Tack! Ska kolla på detta lite mer noga. Det är en 5 växlad manuell låda.

    /Wall

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: 9-3 SS 2,0t -03 Läcker kylarvätska

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Har du kollat noga på kylaren? Inte ovanligt att det blir någon läcka där man inte ser så lätt. Man brukar se att det blir ett område på kylaren som ser grönkletigt ut typ.
    Rosa-aktigt med inslag av vitt skulle jag kikat efter. Longlifeglykol i SS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: 9-3 SS 2,0t -03 Läcker kylarvätska

    Kan vara vattenpumpen. Det sitter en evakuering på pumpen som skvallrar om den är slut. Ibland hinner kylvätskan evaporera pga värmen innan den marken = ingen pöl.

    Sedan har vi porer-i-blocket-syndromet, se nedan.

    Date: July 02,2008

    Subject: Low Coolant Message With No Evidence of Leak Found PIC3426E

    Models:
    2004-2007 Saab 9-3 Convertible With B207
    2003-2007 Saab 9-3 Sedan/Combi With B207

    The following diagnosis might be helpful if the vehicle exhibits the symptom(s) described in this PI.

    CONDITION/CONCERN:

    Some 2003 thru 2007 9-3's with 4 cylinder engines are experiencing coolant loss with no evidence of leakage found. Engineering suspects a possible porosity problem with the block castings.

    RECOMMENDATION/INSTRUCTIONS:
    Ensure the following proper diagnostic steps have been completed, including installing dye in cooling system, pressure testing, then driving and tracking any loss of coolant. Also check for coolant leaking into the transmission from the transmission cooler in the radiator. If the technician still cannot locate leak remove head to check to for any residual metal from the machining process that may have become trapped between the head and the block. If no issues with head gasket sealing are found, have head pressure tested. If coolant loss has been documented and no leaks are found, the short block may need to be replaced. Please make note of engine serial numbers.

    A reinforced block has entered production from the VIN's below, which greatly reduced the likelihood of this issue.
    2003-2006 Saab 9-3 Convertible up to VIN 66007190 with B207
    2003-2006 Saab 9-3 Sedan/Combi up to VIN 61111931 with B207


    Please follow this diagnostic or repair process thoroughly and complete each step. If the condition exhibited is resolved without completing every step, the remaining steps do not need to be performed.

  7. #7

    Re: 9-3 SS 2,0t -03 Läcker kylarvätska

    Får du tryck i kylarsystemet? Pyser det mycket när du släpper på kylarlocket? Känn på övre kylarslangen är den hård? Min bil larmade för kylarvattnet,den tryckte ur sig vattnet när det blev för högt tryck i systemet. Jag drog om toppen, en skruv helt lös de andra var lätta att lossa,men nu är allt som det ska,övertrycket försvann o inget vatten läcker ut.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: 9-3 SS 2,0t -03 Läcker kylarvätska

    har samma problem i min 9-3 se -99 så ingen SS variant men problemet är dom samma, kylarvätska försvinner men inga tecken på läckage.. även utfört komptest för att säkerställa att jag inte får in det i cylindrarna. ingen vatten i oljan häller men likförb****t så försvinner vatten o man får fylla på stup i kvarten (1gång i veckan ungefär)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Re: 9-3 SS 2,0t -03 Läcker kylarvätska

    Palma: Tycker att trycket verkar vara bra. Bytte lock på expansionskärlet (märks att Saab går dåligt när man ringer till ÅF och frågar om ett sådant lock och det ligger restnoterat, tur skroten finns) idag och ska se vad det kan göra för verkan. Kan ju säkerligen hända att dessa lock har gjort sitt efter 18 000 mil.

    Tchn226: Har en ng900 turbo -95 också som jag fick fylla på kylarvätska på ungefär efter 200 mil. I den bilen vet jag ett slangarna var kassa och ett byte förespråkades för dessa, såg egentligen inte heller någon direkt orsak förutom att där en grövre slang på höger sida sett framifrån som går in mitt i motorblocket hade spruckit lite. Detta gav ett rejält läckage av kylarvätska. Har du kontrollerat skicket på dessa slangar?

    /Wall

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: 9-3 SS 2,0t -03 Läcker kylarvätska

    inga sprickor som är synliga iaf, och inget läckage som bildar pölar på golvet häller
    är juh inte precis det roligaste o byta HELA kylsystemet för att få reda på vad som orsakar det =(

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: 9-3 SS 2,0t -03 Läcker kylarvätska

    när min tog kylarvätska va det en skruv till vattenpumpen som släppt lite så det sipprade ut där..va bara att dra åt den så sluta det läcka
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Re: 9-3 SS 2,0t -03 Läcker kylarvätska

    Efter att inte ha funnit något på egen hand så tog jag idag kontakt med den bilfirma jag köpte bilen av för några veckor sedan, så nu har jag fått en tid på Saab den 6 september. Så då vet jag förhoppningsvis om det är något stort eller om det bara är en lite skitsak.

    /Wall

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Re: 9-3 SS 2,0t -03 Läcker kylarvätska

    För att följa upp så var det vattenpumpen som är boven i dramat för mig. Ska lämna bilen till firman så ska de reparera den i början av nästa vecka.

    /Wall

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kylvätskeläckage NG9-3 B207
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2022-02-17, 18:10
  2. [LÖST] Vatten/kylvätskeläckage NG9-3 B207
    Av AeroHenke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-08-17, 08:09
  3. [LÖST] Kylvätskeläckage OG9-5 B2x5
    Av Sundström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-26, 09:27
  4. [LÖST] Plötsligt kylvätskeläckage OG9-5
    Av JSN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 16:25
  5. [LÖST] Kylvätskeläckage 900i -88
    Av Facundo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 11:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •