Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Automatlåda dunkar och vibrerar. (93 SS Aero 2004)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    339

    Automatlåda dunkar och vibrerar. (93 SS Aero 2004)

    Hej

    Har föräldrarnas Saab ett par dagar då de är bortresta. Ska byta lite bussningar och stag när de ändå inte skall använda bilen.

    Farsan ville även att jag skulle känna på hans växellåda då den inte känns som tidigare.
    Efter att ha släppt av dem på Kastrup började jag köra den som automatare och märkte att den hugger/dunkar in lockup vid treans växel. Efter detta går den helt okey, kan komma några enstaka hugg/vibrationer när man ligger på låga varv, 1500-2200 rpm.

    Gick sedan över i "paddelläge" och växlade genom lådan. Samma fenomen att den hugger/dunkar/slår in lockup'en vid trean. Det går dock att motverka detta något om man växlar på lite högre varv istället för vid 2000 rpm.
    Testar sedan att växla ned, motorbromsa, från 5-4-3-2-1 från 110km/h. Allt känns bra fram till växel 2-1 i ca. 40km/h där den verkligen slår in ettans växel med besked. Känns verkligen inte bra.
    Testade i 30km/h och det var marginellt bättre.

    Växellådan är bytt för 1,5 år sedan på Bilpartner. Den gamla lådan slutade driva helt.
    Den lådan hade gått 22000 mil.
    Utbyteslådan kom troligen från SDCC och hade enligt Bilpartner gått 800mil.
    Bilpartner gav 1 års garanti om jag inte mins fel så det finns ingen garanti kvar på lådan.
    Bilen har idag rullat 25000 mil, långa gubbmil.

    Jag undrar helt enkelt om detta är något som någon känner igen?
    Tips på vad det kan vara?

    Jag jämför känslan mot min 95'a som har automatlåda.

    Tack på förhand

    Mvh
    Christof

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    198

    Re: Automatlåda dunkar och vibrerar. (93 SS Aero 2004)

    Har ingen 9-3 utan en 9-5 aero 2002. Första automat bytet blev efter 12 000 mil men det bytet var nog helt onlödigt..Troligtvis var det vara ventilhuset som behövde lite rening.. Efter 3-4 K mil så började min nya låda som då hade gått ca 14K mil att vibrera när lådan växlade och jag hade sega växlar där det kändes som om det tog längre tid än vanligt speciellt mellan 2-> 3 .

    Min gissing är att det kan vara så att du behöver spola lådan och byt olja Det kan hjälpa. Jag tog ner ventilhuset och rengjorde det och satte dit den igen och nu går den OK igen.

    Innan du gör något så kolla med andra också som har mer erfarenhet av 9-3 lådor.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    339

    Re: Automatlåda dunkar och vibrerar. (93 SS Aero 2004)

    Tack för tipset.

    Det har annars vart väldigt sparsmakat med kommentarer och andras erfarenheter

    /Christof

Liknande ämnen

  1. 9-5 dunkar i bakvagnen
    Av maol i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •