Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Funderar på att "bli med saab"

  1. #1

    Funderar på att "bli med saab"

    Hej på er, funderar på att köpa mig en Saab 9-5 2002 Vector sportkombi.

    Då jag aldrig ägt eller knappt kört en saab vill jag gärna ha lite tips och synpunkter.

    Lite info om bilen:
    17000mil
    2,3T (185hk)
    Automat
    Rostfri och fräsch utvändigt
    Ny aeroturbo (td4?)
    Uppgraderad vevhusvent.
    Powerflex bussningar i bakvagn
    Nyrenoverad AC.

    Prislapp 38500:- med kassa 17" sommardäck/fräsch vinter samt läckage på båda stötdämparna bak.

    Vad ska man tro om ett sånt köp? Dyrt, hyffsat eller bra förutom det som måste bytas?

    Hur håller automatlådorna på dom här vagnarna? Pallar dom om man skulle vilja chippa bilen? Hörde även att det ska finnas nån mjukvara från saab själva typ aero mjukvara som man kan programmera in för att få lite mer ork, stämmer det?

    Tacksam för svar!

  2. #2

    Re: Funderar på att "bli med saab"

    Köp en felfri bil. MY2003 har rattpaddlar och uppdaterade sidobackspeglar.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Funderar på att "bli med saab"

    Välkommen hit! Är det hos en handlare eller privat? Är det privat så ligger priset något högt. TD04 är inte original till den bilen (sitter original på Aeron), och för att den turbon skall funka optimalt så bör även mjukvaran ha uppdaterats för att passa turbon.
    Det finns en FAQ om köpråd för 9-5 viewtopic.php?f=30&t=245035 Har du möjlighet så försök hitta en 204:a eller nyare då motorerna från då inte har samma problem med vevhusventilationen som tidigare årsmodeller hade.
    /Johan

  4. #4

    Re: Funderar på att "bli med saab"

    Jag jobbar på bilfirman som har tagit bilen som inbyte, dom gav 37000:- för den så jag kan inte pruta nå mera på priset tyvärr, utan ska dom fixa det som är dåligt så får jag ju betala för det. Budgeten ligger på 45k och sen är det som vanligt att man vill ha så mycket för degen som möjligt

    Kan man uppgradera mjukvaran så den passar till aeroturbon? Är det några problem om man inte gör det, eller får man bara inte ut max av den snurran?

  5. #5
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: Funderar på att "bli med saab"

    Låter lite dyrt. Nya däck runt om och nya bakstötdämpare kan gå på närmare 10 000:-

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  6. #6

    Re: Funderar på att "bli med saab"

    Jo det känns som att det kan kosta en slant innan det är åtgärdat, även om man kan fixa bra pris på grejerna och gör arbetet själv.

    Är det nån som har synpunkter på automatlådorna, dåliga eller hållbara om man byter olja med jämna mellanrum?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Funderar på att "bli med saab"

    Citat Ursprungligen postat av stock3n
    Jo det känns som att det kan kosta en slant innan det är åtgärdat, även om man kan fixa bra pris på grejerna och gör arbetet själv.

    Är det nån som har synpunkter på automatlådorna, dåliga eller hållbara om man byter olja med jämna mellanrum?
    Lådan brukar inte vara några problem med, däremot så brukar ju motorn vara mer problem med på dessa årsmodeller, framförallt på automaten då kedjan slits änn värre där.
    En rejäl oilsludge kontroll hade ju varit att föredra!

    Priset är väl varken bra eller dåligt, byta dämparna bak är väl mer eller mindre standard när man köper sig en 9-5 kombi med lite mil, så det kan ju rent av vara en fördel att byta dem redan vid köpet än att köpa en med "hela" dämpare som pajar 1000mil senare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8

    Re: Funderar på att "bli med saab"

    Något tips på hur man gör en sån oilsludge kontroll? Det här med att köpa bil är jobbigt, men roligt på samma gång

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491

    Re: Funderar på att "bli med saab"

    Mät kamkedjesträckaren. Kostar 600-800kr är ett tecken.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  10. #10

    Re: Funderar på att "bli med saab"

    Bra tips det!

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Funderar på att "bli med saab"

    "Hyffsat" skulle jag säga.

    Personligen skulle jag vänta på att en -04,a/-05,a (Gärna med Aero-fronten som är toksnygg) eller nyare kommer ner i rätt pris (eller att du sparar ihop lite till pengar), men det är jag det. Kör på magkänslan.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Funderar på 3" Dp med racekisse 9-3 Aero -01
    Av NicklasOlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 14:01
  2. Funderar på att köpa "min" 9-3:a, vad kan jag få betala?
    Av Zleaze i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 03:12
  3. Funderar på 18" till våren...
    Av Bullit i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 21:37
  4. Funderar på att köpa 3" till min og900:a
    Av wikander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •