Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Köpte bil med fifflad mätare.. Mätaren är skum

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    26

    Köpte bil med fifflad mätare.. Mätaren är skum

    Hej!

    Köpte min Saab 9-5 -99 för ett par månader sedan och låt oss inte gå in på för mycket detaljer, men jag blev lurad och ägare till en bil med skruvad mätare. Skruvad från ca 38 500 till 18 500. Upptäckte det samma dag.

    Idag skulle mätaren slå över till 20 000 (egentligen 40 000) - men istället så ställer den sig på 10 000.

    Några veckor efter inköpet var jag in till Bilpartner i Helsingborg och de lyckades inte "skruva" upp mätaren igen. Han sa att det verkade som på datorn att det gick igenom, men det hände inget med mätaren i bilen.

    Har ni några tips på vad jag kan göra för att återställa mätaren i bilen? Är det utbyte av mätarhus och omprogrammering som gäller?

    Tack på förhand och snälla, inget prat om hur klantig jag är som bilköpare. Jag har lärt mig min läxa.

  2. #2

    Re: Köpte bil med fifflad mätare.. Mätaren är skum

    utan att vara expert på området, men det verkar som om de mixat med displayen så att den visar en 1a som första siffra oavsett.

    Haxet de har gjort ligger kanske i hårdvaran (displayen) och inte i mjukvaran. Försök kolla baksidan på instumenten ifall det sitter lödning eller mistänkta byglingar någonstans.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    26

    Re: Köpte bil med fifflad mätare.. Mätaren är skum

    Citat Ursprungligen postat av Gäst #2
    utan att vara expert på området, men det verkar som om de mixat med displayen så att den visar en 1a som första siffra oavsett.
    Jadu, det är ju kanske en möjlighet. Datorn kanske inte är "tampered with"? Den stod egentligen på 38,5k när jag köpte bilen och skulle ha gått över till 40k nu. Nu vet inte jag hur displayen fungerar men det kanske går att blockera ljuset på siffran så att det ser ut som en etta hela tiden? 3 och 4 har ju båda strecken för 1:an i sig, så att säga, när man ser den digitalt på displayen.

    Om någon har något mer förslag innan jag börjar överväga att skruva upp mätarhuset så är allt välkommet.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772

    Re: Köpte bil med fifflad mätare.. Mätaren är skum

    Det skulle ju helt enkelt kunna vara så att displayen har ett pixelfel och bara första delen av siffran fungerar. Om någon har mixtrat med den kanske de har släppt på nån flatkabel på baksidan.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Re: Köpte bil med fifflad mätare.. Mätaren är skum

    Stjäl tråden lite...

    Funderar på att köpa begagnad 9-5a -08 eller -09. Hur vanligt är skruvade mätare och hur kan man upptäcka om man manipulerat detta?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Köpte bil med fifflad mätare.. Mätaren är skum

    Du behöver en TECH-2 för att se det. Och även med en sån kan det nog vara svårt om de gjort ett bra jobb.

    För trådskaparen är det nog som det sägs att någon har pillat med displayen istället. Jag undrar om man inte kan begära funktionstest på den via TECH-2? Jag har för mig jag har sett någonstans i menyerna att man kan be displayen visa alla sina delar (så det blir 8or i hela displayen).

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Köpte bil med fifflad mätare.. Mätaren är skum

    Citat Ursprungligen postat av djac93
    Stjäl tråden lite...

    Funderar på att köpa begagnad 9-5a -08 eller -09. Hur vanligt är skruvade mätare och hur kan man upptäcka om man manipulerat detta?
    Skulle nog säga att det är tämligen ovanligt, bilen i sig är värda så lite så man kan ju fråga sig om det tjänar så mycket till..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Köpte bil med fifflad mätare.. Mätaren är skum

    ÄR mätarn fixad så är det bedrägeri, även om bilen e från 30-talet.

    Så det spelar ju ingen roll.

    Om det inte är pixelfel så får man väl polisanmäla den som sålde bilen under falska förutsättningar. Om nu personen finns kvar i landet.

    Dessa skummisar e snabba på å byta nummer så fort de sålt en fixad bil.

    Och så flyttar de rätt ofta av nån anledning
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Köpte bil med fifflad mätare.. Mätaren är skum

    Smidigast måste det väl vara att kolla bilregistret och kolla senaste besiktningsprotokoll. Där framgår senaste mätarställming. Om jag inte minns fel loggas X antal protokoll tillbaka i tiden vilka man förr kunde be om att få. Är det färre mil helt plötsligt, då är det något lurt.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

Liknande ämnen

  1. Köpte en 9-5, nu har jag några frågor.
    Av Travis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-09-21, 14:10
  2. Köpte fel mätare till min 9000. hjläp?
    Av andreeee i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 12:53
  3. Köpte bil , men den rasade på hemvägen :(
    Av Zankan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 23:36
  4. Köpte en cab i dag!
    Av mattso i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •