Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 79

Ämne: Vinterdäckstråden 2011-2012

  1. #1
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Vinterdäckstråden 2011-2012

    Ja, nu är jag glädjedödare och säger att det snart är dags att beställa hem vinterdäcken för att säkert få de man vill ha i rätt dimenssion och i rätt tid.
    Själv kommer jag åter att satsa på dubb i vanlig ordning, men har åkt Nokian Hakka 4 i storleken 225/40 18" i några år nu så jag har lite dålig koll på vad man bör satsa på för denna och nästkommande vinter.

    Mina närmaste funderingar är Nokian Hakka 7 och Michelin X-Ice 2.
    Hakka därför att de påstår att de är extra tysta för att vara dubb.
    Michelin därför att jag hade X-Ice 1 på min 9-5a och de hade väldigt fint grepp och sidostabilitet.

    Vad är era erfarenheter och förslag?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 092
    Medlem#
    6220

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Hej!

    Ja köpte Gislaved NF5 225-45-17 i vintras och de är nog de bästa vinter däcken ja kört med, mkt bra grepp i alla underlag samt tysta.

    Mor å far har Goodyear Ultragrip Extreme 205-55-16 på sin 9-3a dom är det riktigt bra grepp i dock lite för högljuda.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Skulle rekomendera Nokian när det gäller dubb (min tjänstebil) och friktion som jag själv alltid kört privat rekomenderar jag Good Year GW3 ( idag UG Performance2) som min absoluta favorit

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 656

    Stora vinterdäckstråden 2011

    Jag har beställt michelins dubbdäck till båda bilarna, skall vara bäst enligt min däcknasare

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Ja köpte Gislaved NF5 225-45-17 i vintras och de är nog de bästa vinter däcken ja kört med, mkt bra grepp i alla underlag samt tysta.

    Mor å far har Goodyear Ultragrip Extreme 205-55-16 på sin 9-3a dom är det riktigt bra grepp i dock lite för högljuda.

    Mvh
    Roligt att du tycker det. Själv har jag ingen bra erfarenhet av Gislaved NF5. Det är Continentals billighetsdäck. De snodde Gislaveds bästa teknik och implementerade i sina egna däck och lät namnet Gislaved fortsätta sälja i form billighetsalternativ.

    Hade en kund som beställde de till sin nya V70. Han ville låta köpet gå tillbaka för bilen kändes så ostabil att han var övertygad att något var trasigt. Vi övertalade honom att prova med andra däck. Det löste problemet.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 907

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    I år blir det troligen Hakka7 på en av bilarna och fortsätta trilskas med Hakka5 på den andra.

    Hakka5 har ju ett underbart grepp men är väldigt mjuka vilket gör att man får lite skumt beteende på baken ibland. Däremot är greppet kanon och hållbarheten grym.

    X-Ice köptes åt far förra året och även det är ett trevligt däck. Stabilt men lite högre buller än Hakka.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 057
    Medlem#
    1540

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Är jäkligt nöjd med mina dubbade X-Ice north, kanongrepp, tysta och håller länge. Dessutom jäkligt ärliga i sin respons.
    Blir såna igen till vintern, de förra har rullat 4500 mil, det är bra för ett par 17-tummare tycker jag, men vågar inte lita på att de ger mig ytterligare 1500-2000 mil som jag kör på en vintersäsong numera.


    Kör Gislaved NF5 på cabben på vintern, de upplever jag som jäkligt halkiga jmf med mina michelin.

    Frun kör Hakka5 på sin Mini Cooper, bullrar men håller i bra och är också ärliga i sin respons.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 087

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Nordman är ett okej budgetmärke. Ryska Nokiandäck.
    Lite begränsning i de större dimensionerna men hållbara o ganska tysta.

    Ska köra en säsong till på mina NF3 på superaerofälgarna, sen får man väl se vad det blir.

    Iaf inte nåt livsfarligt dubbfritt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    8163

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Är denna tråden enbart för dubbade däck, eller täcker denna tråd även dubbfria? Någon moderator får splitta tråden om det skall vara två separata trådar...

    Nokian släpper ett par nya dubbfria däck till denna vinter, bla ett de kallar för WR A3 http://www.nokiantyres.se/dack?id=21399 ... kian+WR+A3 Det vore myccket intressant att läsa hur detta däck upplevs när olika medlemmar börjat köra med detta däck.

    /Johan

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 287

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Johan->

    Ser ut som vanliga europeiska vinterdäck antagligen uppföljaren till WR eller vad dom nu hette. Alltså det är inga riktiga vinterdäck, utan anpassade för högfart.

    Att alla gnäller på att vinterdäcken är vingliga. Enda gången jag lider av att stommen är mjuk är när jag accar hårt eller tar kurvorna hårt/snabbt på barmark. Bilen stannar som den ska ändå och kör jag av vägen har farten varit på tok för hög ändå. Tycker det är viktigare att dom greppar bra på snö och is vid normala vinterförhållanden. Jag tror det är svårt att kombinera dessa ytterligheter, men nu har jag iofs en däcksmodell med några år på nacken så jag kan mycket väl ha fel.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  11. #11

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Till i år köpte jag dubbfria "billighetsdäck", dessa rekommenderades dock av min SAAB återförsäljares däckkille som själv körde med dessa.. Den som lever (överlever ) får se...

    På förra bilen körde jag dubbade Good Year och innan dess dubbade Nordman Visst kan man på vissa underlag märka skillnaden, men jag anser att i vinterväglag är det sunt förnuft som avgör mer än däckmärke

  12. #12
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av skidgraw
    Till i år köpte jag dubbfria "billighetsdäck", dessa rekommenderades dock av min SAAB återförsäljares däckkille som själv körde med dessa.. Den som lever (överlever ) får se...

    På förra bilen körde jag dubbade Good Year och innan dess dubbade Nordman Visst kan man på vissa underlag märka skillnaden, men jag anser att i vinterväglag är det sunt förnuft som avgör mer än däckmärke
    Du kan märka stor skillnad på ALLA underlag ber på däckkvalitet/modell.. speciellt om du har lite effekt under huven.. då bla överladdade Saabar

    Verkstan råkade montera G-Y UG 500 (norden-dubbat) på vår demo 9-5 aero -07 o den var i princip okörbar i alla underlag/farter här i Skåne .. framförallt när man gasade på från 0-100 ..
    Så för mig i bilbranschen är det superviktigt att ha rätt däck till mina demos annars köper ingen någon av våra nybilar då dom tror att bilarna ska vingla o kränga som en
    gammal Trabant

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Johan->

    Ser ut som vanliga europeiska vinterdäck antagligen uppföljaren till WR eller vad dom nu hette. Alltså det är inga riktiga vinterdäck, utan anpassade för högfart.

    Att alla gnäller på att vinterdäcken är vingliga. Enda gången jag lider av att stommen är mjuk är när jag accar hårt eller tar kurvorna hårt/snabbt på barmark. Bilen stannar som den ska ändå och kör jag av vägen har farten varit på tok för hög ändå. Tycker det är viktigare att dom greppar bra på snö och is vid normala vinterförhållanden. Jag tror det är svårt att kombinera dessa ytterligheter, men nu har jag iofs en däcksmodell med några år på nacken så jag kan mycket väl ha fel.

    //Jesper #1873
    Även om ett däck har mjuk stomme så behöver det inte betyda att greppet är sämre. Men personligen upplever åtminstone jag det som mycket obehagligt när bilen ålar sig vid inbromsning och acceleration. Just därför vill jag ha ett däck med stabil stomme, även om det betyder att jag får offra något lite grepp.
    Bättre att känna precis när och hur bilen tappar greppet än att inte vet om man har grepp eller ej.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    444

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Köpte Pirelli Winter Carving Edge 205/55R16 till min 9-3SS förra året, mycket bra grepp i dom måste jag säga! Var ett flertal kompisar som åkte med och undrade hur jag kunde åka så fort i alla kurvor. Dock kunde väl greppet rakt framåt ha varit lite bättre, fast man ska väl inte gaa så mycket med en framhjulsdriven bil...

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Jag köpte mig en uppsättning Michelin X-ICE North 2 för 2 veckor sedan, hade tänkt köra på Hakka 7 som är ett säkert kort, men samtidigt så är det trevligt att testa något nytt som i däcktesten får ungefär samma betyg.

    Nordfrost 5 är på inget sätt dåliga däck, iaf inför förra vintern var det det 3e bästa dubbdäcket i de däcktester jag läste, men det börjar bli gammalt och framförallt sidostabiliteten i däcket lämnar övrigt att önska. Så i år var det inte ens med i mina tankebanor.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  16. #16

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Måste köpa en komplett uppsättning fälgar + vinterdäck, har dock lite beslutsångest.
    Det som väger tyngst i valet är bra komfort, dvs låg ljudnivå.
    Frågan är ju om jag vågar kasta på ett par 15" 65/205 på min 9-5 vector eller ser det larvigt ut?
    Alternativet är att jag kastar på vinterdäck på mina nuvarande 17" vectorfälgar och köper nya fälgar + däck till nästa sommar, men då var det ju det där med komforten...
    Några förslag på shysta vinterfälgar och däck om jag beställer allt komplett från gummihuset.se?

    Tänkte köra dubbfritt eftersom jag kör mestadels i stan.
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Jag hade NF5 på min förra 9-5 som jag körde med i 3 vintrar, var nöjd med greppet och tyckte dom var stabil även i slask/modd på motorvägen. Dock kan jag tycka att dom surra lite väl mycket, 205/55/16. Positivt var iaf att dom såg i stort sett nya ut efter 3vintrar, det är långa vintrar i Umeå , körde med dom ca: 3500mil och hade sammanlagt tappat 4 dubb och ca 2mm på mönstret.

    Har nu Hakka 5 på min "nya" bil som jag kört en vinter tillbaka som jag iaf tycker funkar bättre. visserligen 215/55/16 men jag upplevde dom som tystare än NF5. Även vassare över lag.
    Nu har dock 2st gjort sitt och skall då bytas ut. Så jag är oxå ute efter tips, blir nog inte NF5 eller Hakka 5 då dessa två börjar få några säsonger på sig utan antingen Hakka7, G-Y UG eller X-ICE NORTH.
    Kanske nåt annat märke/modell som nån kan rekommendera. Gärna ett som är lite tystare och är stabilt i högre fart då jag mest kör längre motorvägssträckor med Saaben.

    /Jocke
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 894

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    för första gången så överger jag dubb däck till förmån av dubbfritt. och det hela pga av en slump kom över green dimmond däck på 17 5 spok fälgar som var helt nya för 2500kr så det är värt en chansning

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    26

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Tänkte höra om någon har erfarenhet av Bridgestone Noranza 2 EVO för dem har gjort bra ifrån sig på tester. För det är dags för mig att byta vinterdäck också.

  20. #20
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Lutar hårt åt Michelin XIN2 för min del. 225/45 18". Fått vettigt pris på dom. 400 kr/däck billigare än Nokian. Svårt att motivera 1600 kr mer för 4 st faktiskt. Bör vara väldigt bra däck båda.
    Tyvärr inte hittat något däcktest på Michelindäcken. Hittar bara på de gamla XIN1. Någon som har får gärna dela med sig. Typ Aftonblaskan plus eller nåt.

Liknande ämnen

  1. Vinterdäckstråden 2019-2020
    Av Glader9991 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2019-12-04, 01:21
  2. Vinterdäckstråden 2018-2019
    Av MuLLvaD3n i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2019-09-05, 14:14
  3. Vinterdäckstråden 2014-2015
    Av RZ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 01:07
  4. Vinterdäckstråden 2008-2009
    Av Plupp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •