Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 79 av 79

Ämne: Vinterdäckstråden 2011-2012

  1. #61
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Jag har kört 3 bar i mina 225/40 18" ändå kan man märka aningen mer slitage i mittbanan. Kan iofs bero på däckets konstruktion då de inte är lika stabila som ett sommardäck.

  2. #62
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    om du har högre slitage i mitten beror det väl på lite för högt tryck i däcket

  3. #63
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    om du har högre slitage i mitten beror det väl på lite för högt tryck i däcket
    Tvärtemot på lågprofildäck.. högt tryck sliter mindre på mitten av däcket

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  4. #64
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Nu har jag fått mina nya ostar, det vart Michelin X-Ice North XI2 på Dezent RE fälgar till min Audi A6:a, har inte monterat de än, men skall bli spännande och se hur de fungerar. Första gången på många år jag inte kör på Nokian.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #65
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av wiffe
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    om du har högre slitage i mitten beror det väl på lite för högt tryck i däcket
    Tvärtemot på lågprofildäck.. högt tryck sliter mindre på mitten av däcket

    Mvh Wiffe

    åååh måste dom ställa till det vart går gränsen för när det sliter i mitten med lågt tryck då?

  6. #66
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Citat Ursprungligen postat av wiffe

    Tvärtemot på lågprofildäck.. högt tryck sliter mindre på mitten av däcket

    Mvh Wiffe

    åååh måste dom ställa till det vart går gränsen för när det sliter i mitten med lågt tryck då?
    Skulle på 17"-18" rekomendera 2.8b på Svensson körning och 3b> på tuffare körstil... vill du det ska slita mer i mitten på ett felslitet däck sätt 2.5-2.6b.. Det bästa är o kolla däcken med jämna mellanrum så kan du få ett exaktare tryck beroende på DIN körstil ..

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  7. #67
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Har 225/45-17 dubbdäck på min och kör med 2,9 bar, märkte skillnad från tidigare (2,7. 2, mot 2,9 då bilen blev stadigare när man svänger.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #68
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 451
    Medlem#
    6988

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Vilket tryck i 195/65/15 ? Tro..?
    Gislaved NF 5

  9. #69
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Vilket tryck i 195/65/15 ? Tro..?
    Gislaved NF 5
    Är det på 9-3:an eller 9-5:an ?? kör på 2.5b/9-3 om du kör normalt annars höj 0.1-0.2 och 2.6b på 9-5.an normalt eller 0.1-0.2 hårdare körstil .. detta förutsatt att minst har ett H-däck (hastighetsklass)..

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  10. #70
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Jag har satt på mina michelin x ice North nu och är sjukt besviken på däcksljudet! Nordfrost 5orna jag hade tidigare var betydligt tystare.
    Jag hoppas verkligen att det ger med sig i takt med att däcken blir inkörda (har hunnit köra 12-13 mil än så länge). Annars kan jag inte rekommendera detta däck till någon.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  11. #71
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Just fått mina sprillans nya Kumho Izzen KW 22:0r 185/65-15,dubb, monterat och balanserat och även slutligen av mej monterat på bilen ikväll nu!

    Har kört både Pirelli Carwing samt NF 5, dubb,samma dimension, samt även förra året samma som denna säsong dvs Kumho Izzen KW 22,dubb!

    Tyckte carwingen liksom flöt lite ovanpå i rejäl snöoväder fick inte riktigt fäste i all lös/nysnön,det som var för ca 5 år sedan samt NF 5 var på tok för dålig på modd, men kanon på vinterväglag med kanongrepp!
    Med Kumhon så har jag ett helt annat grepp påmoddigt väglag jag har även kört även detta däck i rejäl snöstorm förra vintern den gången det var kaos och stillaståernde köer längst med hela E4:an... fr Nyköping och uppåt mot Sthlm.... Jag var helnöjd efter den lilla testturen i "skarpt läge"
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  12. #72
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Köpte ett par Michelin XIN2 195/65/15 för ett par veckor sedan. Inget vinterväglag än så där kan jag inte uttala mig om hur de beter sig. Dock tycker jag det är aningens mer högljudda än de Kleber Kapnor 4 som jag hade innan. Dessutom blev bilen markant "gungigare" med dessa än vad jag mindes den var med Kleberdäcken. En brasklapp är att mitt minne kanske inte är på topp. Bytte ju från stadiga 225/45/17 Nokian Z G2 sommardäck så det bör väl vara skillnad...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  13. #73
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Just fått mina sprillans nya Kumho Izzen KW 22:0r 185/65-15,dubb, monterat och balanserat och även slutligen av mej monterat på bilen ikväll nu!

    Har kört både Pirelli Carwing samt NF 5, dubb,samma dimension, samt även förra året samma som denna säsong dvs Kumho Izzen KW 22,dubb!
    Har samma däck som du fast i dim 225/45-17, aldrig kört med dessa förut så det ska bli intressant när snö/halka/modd blir aktuellt. De lät väldans mkt i början men nu efter typ 80-100 mil vill jag inbilla mig iaf att de låter mindre. De kom på 2:a plats i TV test 2008 så helt kassa kan de inte vara.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #74
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Köpte ett par Michelin XIN2 195/65/15 för ett par veckor sedan. Inget vinterväglag än så där kan jag inte uttala mig om hur de beter sig. Dock tycker jag det är aningens mer högljudda än de Kleber Kapnor 4 som jag hade innan. Dessutom blev bilen markant "gungigare" med dessa än vad jag mindes den var med Kleberdäcken. En brasklapp är att mitt minne kanske inte är på topp. Bytte ju från stadiga 225/45/17 Nokian Z G2 sommardäck så det bör väl vara skillnad...
    Var inte feg o trycka i lite luft i däcken. Jag tyckte min bil åkte som en tvålkopp med 2,7 i däcken men med 2,9 då blev det stor skillnad. sedan är det skillnad o gå från breda sommardäck till smala mjuka vinter.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #75
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Just fått mina sprillans nya Kumho Izzen KW 22:0r 185/65-15,dubb, monterat och balanserat och även slutligen av mej monterat på bilen ikväll nu!

    Har kört både Pirelli Carwing samt NF 5, dubb,samma dimension, samt även förra året samma som denna säsong dvs Kumho Izzen KW 22,dubb!
    Har samma däck som du fast i dim 225/45-17, aldrig kört med dessa förut så det ska bli intressant när snö/halka/modd blir aktuellt. De lät väldans mkt i början men nu efter typ 80-100 mil vill jag inbilla mig iaf att de låter mindre. De kom på 2:a plats i TV test 2008 så helt kassa kan de inte vara.

    //B

    Hej!
    Javisst de fick riktigt bra betyg i det testet -08! Och håller med dej i början så är de lite väl bullriga innan de satt sej på fälgen så att säga! men sen efter ca 100 mil så lugnar bullret ner sej och precis som du själv sa tycker jag att de är helt ok bullernivåmässigt!
    Har f ö idag kört in dom! pumpade i till 2,8 runt om, satte de tilltänkta drivhjulens däck bak nu med beaktande hur många vikter varje fälg hade pratade med min morbror som gjorde monteringen samt levererade dem ner till mej fr sin gummiverkstad i Lappland.... så han hade gjort en notering på varje hjul efter genomförd montering och balansering så jag fick veta vilka som var i bäst skick av fälgarna sen när allt är inkört i min mening får för mej att dubbarna sätter sej ännu! bättre när de bara så att säga rullar med bilen utan att råka ut för spinn och snäva,hastiga rattutslag och så... så åker de bästa fälgarna med minst obalans och ev skevhet fram och de sämre fälgarna åker på bakaxeln på Aeron...
    Nåväl! körde en 30 mil nonstopp i lugn takt viserligen i trafikrytmen men ändock lungt. Tänker låta de rulla så påmonterad på bilen ungefär en vecka till sedan så skiftar jag med hänvisning till de jag tidigare nämde i min text!
    Kan även f ö nämna att jag gjorde så med förra säsongens Kumhodubbdäck och ja!... jag kan säga så mkt som så att det var värt att riktigt köra in och låta dubben sätta sej i däcken innan man börjar att köra som vanligt....
    Vad ja! allt är ju subjektivt där, men när det gäller greppet i snömodd som är ganska vanligt förekommande i stockholmsregionen så som jag sa i tidigare kommentar i tråden kanonnöjd med Kumhon!!! om i mitt fall jämför med NF 5:orna som har liknande mönster så vad jag ser är skillnaden att sjapningarna på Kumhon är mera kraftiga än NF 5 samt mera utrymme mellan lamellerna så att de kan "Kasta ur"/rensa, snön/snömodden ur däcket på bättre sätt än i mitt fall NF 5:orna klabbadde bara igen så som det kändes när man körde i sådant snömoddföre!
    Anledningen till att jag till denna säsong köpte en helt ny uppsättning Kumho KW 22 var inte på ngt vis fel på de föregående utan att jag sålde den gamla uppsättningen,och de har kommit ut med en ny typ av dubb i däcken vilket jag inte hade på förra uppsättningen utan traditionella runda dubb på dom! ,de är som trekansformade istället för traditionellt runda dubb och som påstås göra däcket ännu stabilare,samt bättre grepp, vet att nokia m fl har liknande dubbar i sina däck nokian har fyrkantsformande i sina nya dubbdäck hakka 7 bla!
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  16. #76
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av Perponken

    Hej!
    Javisst de fick riktigt bra betyg i det testet -08! Var teknikens värld som gjorde det f ö!

    TV = Teknikens Värld.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #77
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av Perponken

    Hej!
    Javisst de fick riktigt bra betyg i det testet -08! Var teknikens värld som gjorde det f ö!

    TV = Teknikens Värld.

    //B

    Hej! Ber så mkt om ursäkt var ej min mening att verka präktig el duktig på ngt vis för det e jag då rakt inte!... satt å redigerade inlägget då jag skrev totalt uppåt väggarna rent textmässigt så man lär sej aldrig att INTE svara på ngn tråd när grushögen i ögonen e större än ögongluggarna på en annan...haha
    Har f öäven redigerat föregående inlägga ang Mina vinterdäck hoppas att det e lungt sunbear)

    Mvh Per(Ponken)
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  18. #78
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471

    Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    hoppas att det e lungt sunbear)

    Mvh Per(Ponken)
    Absolut, tog inte illa upp utan förtydligade vad jag menade. Trevlig helg.



    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #79
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Stora vinterdäckstråden 2011

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    hoppas att det e lungt sunbear)

    Mvh Per(Ponken)
    Absolut, tog inte illa upp utan förtydligade vad jag menade. Trevlig helg.



    //B
    TapaTalk
    Tack så mkt att det inte misstolkades!)

    Önskar desamma och lycka till med KW 22:orna!) skriv sen i tråden efter lite oväder kul och höra dina åsikter intryck!

    Mvh Per(Ponken)
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

Liknande ämnen

  1. Vinterdäckstråden 2019-2020
    Av Glader9991 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2019-12-04, 01:21
  2. Vinterdäckstråden 2018-2019
    Av MuLLvaD3n i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2019-09-05, 14:14
  3. Vinterdäckstråden 2014-2015
    Av RZ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 01:07
  4. Vinterdäckstråden 2008-2009
    Av Plupp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •