Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Avständ motor knarrar....

  1. #1

    Avständ motor knarrar....

    Hej!
    Var och fyllde på ny gas till ac:en förra veckan då denna höll på att ta slut. Nu har bilen ibland börjat knarra och låta efter man stannat och stängt av motorn. Ljudet är ihållande och pågår i c:a 2-3 sekunder.Motorljudet verkar komma från den delen där bl a ac kompressorn sitter. Under tiden man kör bilen hörs dock inget och allt funkar då som det ska, inklusive ac:en.
    Vad kan det vara för fel? Någon som vet eller har haft samma problem med sin bil?

    SAAB 95 AERO KOMBi 2002

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661

    Re: Avständ motor knarrar....

    Tändkasseten skickar ju på en "strömchock" på tändstiften efter avstängning, det är inte det du hör?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3

    Re: Avständ motor knarrar....

    Nej, det tror jag inte.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    776

    Re: Avständ motor knarrar....

    Och om du kör med AC:n avstängd (ECON typ), knarrar det då också?

    Tänker att det kan vara en tryckutjämningsfråga, systemet knarrar när kompressorn stannat.

    Eller något som blir varmt och expanderar när motorn går och ligger an mot något, och svalnar så fort motorn stängs av, typ något rör som flyttats ur sitt läge?

  5. #5

    Re: Avständ motor knarrar....

    Testade att stänga av ac:en under tiden det knarrade och då verkade det som ljudet försvann. Har också kört utan att ha på ac och när man sedan stannar o stänger av motorn hörs inget. Det känns ändå som om problemet har något med ac:en att göra. Kan det vara Kompressor? Ramlager? Eller vad tror ni?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: Avständ motor knarrar....

    Kan faktiskt vara ett dåligt torkfilter till AC;n som det knarrar igenom när trycket släpper. Den sitter ju nere till höger om kompressorn vid spolarvätskeburken.

    Om "bara" köldmedia påfylldes utan annan kontroll så kan det som sagt vara även något i kompressorn.

    Ramlager? Var kom det in i bilden? De låter endast när motorn snurrar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 108
    Medlem#
    6234

    Re: Avständ motor knarrar....

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Kan faktiskt vara ett dåligt torkfilter till AC;n som det knarrar igenom när trycket släpper. Den sitter ju nere till höger om kompressorn vid spolarvätskeburken.
    Spolvätskebehållaren sitter på vänster sidan på 9-5, men på 9000 så finns behållaren vid ac-kompressorn.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #8

    Re: Avständ motor knarrar....

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Kan faktiskt vara ett dåligt torkfilter till AC;n som det knarrar igenom när trycket släpper. Den sitter ju nere till höger om kompressorn vid spolarvätskeburken.

    Om "bara" köldmedia påfylldes utan annan kontroll så kan det som sagt vara även något i kompressorn.

    Ramlager? Var kom det in i bilden? De låter endast när motorn snurrar.

    När påfyllning av köldmedel skedde var det c:à 430 g kvar. Efter tömningen vakuumsögs ac:en först och ny gas 875g och olja fylldes på. Torkfilter byttes inte. Är det enkelt att byta? Dyrt?

  9. #9

    Re: Avständ motor knarrar....

    Min gör samma sak! Även jag misstänker starkt att det har med AC-systemet att göra. Men har inte fått nån riktig klarhet i det.

    http://www.youtube.com/watch?v=BHYRrxp_jLE
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  10. #10

    Re: Avständ motor knarrar....

    Exakt samma ljud som jag har! Tyckte väl att det var konstigt att det bara var jag som har detta problem. Åkte till Saab idag men där var det stängt, får väl låna din länk och spela upp ljudet för dem nästa vecka. Men finns det ingen här som sitter inne med lösningen?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: Avständ motor knarrar....

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Kan faktiskt vara ett dåligt torkfilter till AC;n som det knarrar igenom när trycket släpper. Den sitter ju nere till höger om kompressorn vid spolarvätskeburken.
    Spolvätskebehållaren sitter på vänster sidan på 9-5, men på 9000 så finns behållaren vid ac-kompressorn.

    Ja och torkfiltret sitter ju framför kylaren till vänster bakom grillen ju. Sorry tog fel på modell.

    Fortfarande så misstänker jag ändå att de e nåt i systemet och det knorrar i slangen/röret mellan torkfilter o kompressor nere vid kompressorn, som sitter så underbart lättåtkomligt på denna kärra. Har haft en själv.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12

    Re: Avständ motor knarrar....

    Ingen som kan lyssna på ljudet via länken nedan och som vet vad det är för fel?

    http://www.youtube.com/watch?v=BHYRrxp_jLE

  13. #13

    Re: Avständ motor knarrar....

    Har samma ljud i min, men bara några få gånger på ett år. Hade detta också redan -99 på min första 9-5:a. Vet inte vad det är men har aldrig sett det som ett problem utan bara konstaterat att så låter det ibland.
    Signaturlös

  14. #14

    Re: Avständ motor knarrar....

    Ok! Ska ändå åka till Saab här i Halmstad och se vad de säger när jag spelar upp videon för dem. Ska bli intressant ...återkommer.....

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    301

    Re: Avständ motor knarrar....

    Citat Ursprungligen postat av fetegrete
    Ok! Ska ändå åka till Saab här i Halmstad och se vad de säger när jag spelar upp videon för dem. Ska bli intressant ...återkommer.....

    Dom kommer väl säga som vanligt: Vi får ta in bilen för en felsökning
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  16. #16

    Re: Avständ motor knarrar....

    Jaha då har jag varit på Saab i Halmstad och kollat vad det var för fel på min bil. Spelade upp videon för de som skötte verkstaden. De blev lite förvånade då ljudet var så starkt och högt. De sade att felet beror på något som kallas expansionsventil som är kopplad till ac:en. Jag frågade givetvis hur det påverkade bilen och vad som skulle göras. De sade att jag skulle skita i felet och låta det vara. Min nästa fråga var vad som händer när den pajar. Då sade dem att kylningen till ac:en skulle sluta funka och ett byte av ventilen då kunde göras. Eftersom jag precis hade fyllt ac:en med med ny gas och ett byte direkt hade gjort att jag fått fylla på ny gas igen, det tyckte de var onödigt. Hoppas de har rätt och att jag förstod dem korrekt. Nån som vet mer om expansionsventilen och kan bekräfta Saabs utsagor?

  17. #17

    Re: Avständ motor knarrar....

    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Avstånd emellan railsen på en Saab 9-5 2008?
    Av Pilleman i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 19:07
  2. Penna för att få fram avstånd.
    Av Fredda i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-05, 09:50
  3. Navigator 9-5 kan ej beräkna avstånd
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 22:01
  4. Avstånd mellan framhjulen på en 9000 vs en 9-5, nån som vet?
    Av M.L i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 14:11
  5. Avstånd mellan motorhuv och motor?
    Av Favst i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •