Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vad i HELVETE är det som klonkar?! (12000kr senare..)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    44

    Vad i HELVETE är det som klonkar?! (12000kr senare..)

    Jahapp.. Sitter i soffan och vet inte riktigt vad jag skall göra.

    Jag har haft ett problem med min Saab 9-3 Aero 2005 sen ett tag tillbaka med ett klonkande missljud i bakvagnen.. om jag kör på smågupp så lixom flapprar och klonkar det..

    Så, summa sumarum så antog jag att det var stötdämpare och eventuellt någon bussning som var dåliga, så jag lämnade in bilen på mekonomen för byte av stötdämpare och bussningar.
    Dom bytte 2 bussningar (tror det var dom som stötdämparna satt med) + stötdämparna bak + hjullager bak och jag tänkte att nu skall bilen nog vara tyst och fin!

    Men icke. Låter precis likadant i bakvagnen när jag åker över smågupp och sånt.
    Jag har kollat så att inte avgassystemet slår i någonstans utan det hänger så fint i sina gummisnoddar..
    Frustration är bara förnamnet för vad jag känner nu.
    Vet någon vad man skall byta för att slippa klonkandet?!
    Pallar inte köpa massa mer delar utan att få tyst på ljudet, nu vill jag veta till 100% vad det är.. Hur kollar man? allt verkar ju sitta fast kring stötdämparen osv..
    Saab 9-3 aero 05a

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Vad i HELVETE är det som klonkar?! (12000kr senare..)

    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  3. #3

    Re: Vad i HELVETE är det som klonkar?! (12000kr senare..)

    Krängningshämmare/stabstag?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    44

    Re: Vad i HELVETE är det som klonkar?! (12000kr senare..)

    hmm vad är stabstag?

    Och du som länkade till en annan forumtråd, hur vet du att det är samma problem? länkarm nr 3 tror du är felet alltså?

    Ser man det tydligt när man tar av hjul osv?
    Saab 9-3 aero 05a

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Vad i HELVETE är det som klonkar?! (12000kr senare..)

    Sök på "bananstag" så hittar du nog lite info till! Gissa varför det kallas bananstag?

    Edit: Stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Vad i HELVETE är det som klonkar?! (12000kr senare..)

    Citat Ursprungligen postat av snuppe
    hmm vad är stabstag?

    Och du som länkade till en annan forumtråd, hur vet du att det är samma problem? länkarm nr 3 tror du är felet alltså?

    Ser man det tydligt när man tar av hjul osv?
    Stabstag utgår jag ifrån är stabiliseringsstag, gissningsvis samma som krängningshämmarstag. Dessa krängingshämarstag går även under smeknamnen knarrstag eller knakstag just för att de kan knarra eller knaka när man kör över små ojämnheter, men jag har aldrig hört dem kallas för klonkstag tidigare. :-S
    /Johan

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Vad i HELVETE är det som klonkar?! (12000kr senare..)

    Citat Ursprungligen postat av snuppe
    hmm vad är stabstag?

    Och du som länkade till en annan forumtråd, hur vet du att det är samma problem? länkarm nr 3 tror du är felet alltså?

    Ser man det tydligt när man tar av hjul osv?
    Jag kan ju inte garantera att det är länkarmen/lagringen, men inte helt ovanligt på Vectra C som delar bla chassie med Saab 9-3ss.

    Om man hissar upp bakhjulet i luften och tar tag i ovan och underkant på däcket så känner man ett litet glapp.
    Ännu bättre om man tar loss hjulet och trycker på bromsskivan och så ser man samtidigt länkarmen, glappet är i den bussningen närmast bromsskivan.
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  8. #8

    Re: Vad i HELVETE är det som klonkar?! (12000kr senare..)

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av snuppe
    hmm vad är stabstag?

    Och du som länkade till en annan forumtråd, hur vet du att det är samma problem? länkarm nr 3 tror du är felet alltså?

    Ser man det tydligt när man tar av hjul osv?
    Stabstag utgår jag ifrån är stabiliseringsstag, gissningsvis samma som krängningshämmarstag. Dessa krängingshämarstag går även under smeknamnen knarrstag eller knakstag just för att de kan knarra eller knaka när man kör över små ojämnheter, men jag har aldrig hört dem kallas för klonkstag tidigare. :-S
    /Johan

    Jo, kanske är fel benämning men jag tänker på den del som fäster krängningshämmaren till bärarmen (länkarm nr 3 tror jag?). Alltså det korta staget med två kulleder. Dessa brukar bli glappa och leda till klonkande ljud när man kör över ojämnheter..

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    44

    Re: Vad i HELVETE är det som klonkar?! (12000kr senare..)

    Citat Ursprungligen postat av 164161413
    Citat Ursprungligen postat av snuppe
    hmm vad är stabstag?

    Och du som länkade till en annan forumtråd, hur vet du att det är samma problem? länkarm nr 3 tror du är felet alltså?

    Ser man det tydligt när man tar av hjul osv?
    Jag kan ju inte garantera att det är länkarmen/lagringen, men inte helt ovanligt på Vectra C som delar bla chassie med Saab 9-3ss.

    Om man hissar upp bakhjulet i luften och tar tag i ovan och underkant på däcket så känner man ett litet glapp.
    Ännu bättre om man tar loss hjulet och trycker på bromsskivan och så ser man samtidigt länkarmen, glappet är i den bussningen närmast bromsskivan.
    jag gjorde det idag.. plockade bort bakhjulet och tryckte på ovan och undersidan av skivan och hade ett glapp i kulleden som bananstaget satt i..
    Om jag beställer bananstaget från speedparts, är det inkl bussningarna osv då?
    står inte på deras sida hur det ligger till med bussning nr1 och 2 som bananstaget sitter med..

    tack på förhand.
    Saab 9-3 aero 05a

Liknande ämnen

  1. AC-reparation som gick åt helvete...
    Av ankan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 14:39
  2. helvete!!!! (kopplingsslarv)
    Av NaitSirk i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 13:44
  3. HELVETE!! Råkade pajja den inre drivaxeldamasken!! >:(
    Av DaCure i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 14:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •