Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Symtom vid trasig vevaxelgivare? OG9-3 -99

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Symtom vid trasig vevaxelgivare? OG9-3 -99

    Som ämnes raden lyder, vad blir det för symtom på bilen när vevaxelgivaren inte funkar?

    Bilen det gäller är en og9-3 -99.
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19

    Re: Symtom vid trasig vevaxelgivare?

    Motorn blir svårstartad när den är varm, bl.a.
    9-5 2,3T 01

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Symtom vid trasig vevaxelgivare?

    Om bilen går helt normalt & du sen stannar för att gå in & handla i 10 - 15 minuter & att den då inte startar när du kommer ut är ett tecken, sen brukar det ta ytterligare 15 minuter eller mer för att den ska gå igång igen!

    Innan min vägrade starta första gången så hackade även min till riktigt kraftigt några gånger vid körning!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    126

    Re: Symtom vid trasig vevaxelgivare?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Om bilen går helt normalt & du sen stannar för att gå in & handla i 10 - 15 minuter & att den då inte startar när du kommer ut är ett tecken, sen brukar det ta ytterligare 15 minuter eller mer för att den ska gå igång igen!

    Innan min vägrade starta första gången så hackade även min till riktigt kraftigt några gånger vid körning!
    Hackade bilen när den var varm eller kall? Eller var det oavsett?

    Gick bilen ngt orent i övrigt? Ökade soppaförbrukningen ngt?
    Saab 9-5 Aero -02.

  5. #5
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Symtom vid trasig vevaxelgivare?

    Citat Ursprungligen postat av niclas73a
    Hackade bilen när den var varm eller kall? Eller var det oavsett?

    Gick bilen ngt orent i övrigt? Ökade soppaförbrukningen ngt?
    Det kom när den var varm & det var riktigt ordentliga hack, som om man vred av tändningen nån millisekund, så givaren tappade väl kontakten helt för att hitta den igen direkt! Annars märkte jag inget på gången eller med soppanförbrukningen!

    Men en vecka efter första hacket så vägrade den att starta & då hittade jag orsaken här på forumet, bytte givare sen fungerade det igen!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    28

    Re: Symtom vid trasig vevaxelgivare?

    Ja min 9-5:a bråkade med då den var varm det kunde yppa sig på tomgång man hörde liksom som om täningen slogs av å på lite då och då och någon gång stannade motorn på tomgång också liksom som om tänningen slogs av för länge. Den var omöjlig att få igång då den var varm men startade helt toppenlätt då den svalnat. På landsväg gick bilen klockrent normal bränsleförbrukning mm Ingen felkod eller motorlampa tändes. Jag körde ngn månad innan jag lyckades hitta felet efter att jag frågat här på forumet. Givaren är skitenkel att byta om man har armar och fingrar som ålar utan ben i annars får man slita ganska rejält för att komma åt skruven som sitter under grenröret. Skruven håller både givaren och en skyddsplåt som sitter ovanför givaren. Det är en torx-skruv. Inget tecken på givaren syntes men helt uppenbart var det den då bilen nu funkat problemfritt i 3 månader sedan jag bytte. Köper du givaren eller kikar på en givare på nätet bör du kunna lokalisera den eftersom det är en ganska speciell kontakt följ sedan kabeln.

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Symtom vid trasig vevaxelgivare?

    Citat Ursprungligen postat av oollaa
    Givaren är skitenkel att byta om man har armar och fingrar som ålar utan ben i annars får man slita ganska rejält för att komma åt skruven som sitter under grenröret.
    Jag har ben i mina armar & fingrar, bytet tog väl 15 minuter ute på gräsmattan i mörker, hade en ficklampa bara, så det är lätt även om man har "ben" i kroppen Det gäller att ha bra/rätt verktyg bara, jag använde ett c:a 50mm långt torxbits med sexkantsfattning där jag trädde på en vanlig 10mm hylsnyckel!

    Beskrivning på hur man byter! http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cps ... p?nsteps=2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: Symtom vid trasig vevaxelgivare?

    Vart med om att bilen hugger till (ganska kraftigt) vid gaspådrag/jämn fart hög hastighet, typ motorväg på en T7. Då var vevaxelgivaren lösningen..

    Sen är ju varmstartsproblem en klassiker

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    126

    Re: Symtom vid trasig vevaxelgivare?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av niclas73a
    Hackade bilen när den var varm eller kall? Eller var det oavsett?

    Gick bilen ngt orent i övrigt? Ökade soppaförbrukningen ngt?
    Det kom när den var varm & det var riktigt ordentliga hack, som om man vred av tändningen nån millisekund, så givaren tappade väl kontakten helt för att hitta den igen direkt! Annars märkte jag inget på gången eller med soppanförbrukningen!

    Men en vecka efter första hacket så vägrade den att starta & då hittade jag orsaken här på forumet, bytte givare sen fungerade det igen!
    Känner igen beskrivningen på "hacken". Jag brukar få 1-2 hack eller hugg som jag kallar det sen kan bilen gå fint till nästa dag eller ytterliggare ngn dag. Hugger "bara" när den är kall vad jag märkt.

    Jag har haft så ett par veckor nu. Har haft den på längre resor utan några eg problem. Huggen kommer aldrig vid jämn fart.

    Så jag vet inte. Låter inte riktigt som vevaxelgivaren för min del, tycker jag
    Bilen går ngt orent och har inte det riktiga klippet heller.
    Misstankarna går ju till tändkassetten men den köper man ju inte gärna ny utan att ha riktigt på fötterna. Kostar ju närmare 3k ändå.
    Saab 9-5 Aero -02.

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234

    Re: Symtom vid trasig vevaxelgivare?

    Brorsans båda 9-5:or ryckte till ibland vid jämn last i motorvägsfart. Den ena startade inte heller när den var varm.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Kan vevaxelgivare ställa till med denna symtom?
    Av mr_saab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 22:39
  2. 9-3 og -02, troligen trasig vevaxelgivare. Eller?
    Av pinoccio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 13:32
  3. Trasig vevaxelgivare på 9-5:a?
    Av Martin H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 16:49
  4. 9000 lambda trasig - vilka symtom ?
    Av Brandten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 23:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •